Ofrivillig avmontering av USB-minne

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

Ofrivillig avmontering av USB-minne

Inläggav Mikael » sön maj 30, 2021 9:10 pm

Har ett USB-minne ständigt anslutet och som jag i huvudsak använder som standardplats för skärmdumpar.
Det händer, kanske en gång per dygn, att minnet avmonteras för att sedan monteras igen. Jag har inte sett det avmonteras, eller monteras, utan konstaterar detta eftersom Filhanteraren har öppnats och visar minnet, så som den gör när det monterats. Jag flyttade minnet från dess vanliga plats i en USB-hubb till en port i datorn men det blir ändå samma sak.
Ingen större fara egentligen att detta händer det är inget viktigt på minnet men jag blir fundersam bara.
Nu har jag anslutit ett annat USB-minne (också) bara för att se hur det beter sig.
Finns någon logg eller så, som man skulle kunna kika i? Kanske se när detta händer egentligen? Samband med skärmsläckare?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Ofrivillig avmontering av USB-minne

Inläggav Mikael » tis jun 01, 2021 9:15 pm

Beror inte på skärmsläckare och det beror inte på själva USB-minnet. Nyss monterades det extra usb-minne jag satt i hubben (märkte inte att det avmonterades).
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Ofrivillig avmontering av USB-minne

Inläggav Mikael » mån jun 14, 2021 3:30 pm

Jag börjar misstänka att detta kan ha att göra med "sleep mode" för USB.
Har testat
lösningen här https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=273460 men den fungerar inte.

Jag har även hittat dessa:
https://unix.stackexchange.com/questions/5211/prevent-a-usb-external-hard-drive-from-sleeping och där det med "rules"
https://www.linuxquestions.org/questions/linux-hardware-18/stop-external-hard-drive-from-going-to-sleep-907422/
men jag kom i skrivande stund på att jag ska koppla in musen till samma port där jag har USB-minnet (via hubben) för att kolla vad som händer då..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Ofrivillig avmontering av USB-minne

Inläggav Mikael » tis jun 15, 2021 2:34 pm

Mikael skrev:men jag kom i skrivande stund på att jag ska koppla in musen till samma port där jag har USB-minnet (via hubben) för att kolla vad som händer då..

Ja, så verkar det vara. Musen tycks hålla porten vid liv och när jag tänker efter så kan det vara så att jag började märka av detta efter att jag plockat bort en extra trådlös mus som var ansluten till samma hubb.
Nu har jag satt tillbaks musen och ändrat i Nemo att inte "poppa upp" när enhet monteras.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron