licens i BIOS LÖST

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

licens i BIOS LÖST

Inläggav bosse » mån aug 31, 2020 3:20 pm

Kan man ändra licensnummer i BIOS ?
Senast redigerad av bosse tor sep 03, 2020 6:20 am, redigerad totalt 1 gång.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: licens i BIOS

Inläggav Marie SWE » ons sep 02, 2020 11:25 am

Licensnummer?
Menar du windows OEM produktnyckel?
Marie SWE
 

Re: licens i BIOS

Inläggav bosse » ons sep 02, 2020 2:43 pm

Marie SWE skrev:Licensnummer?
Menar du windows OEM produktnyckel?

Ja, givetvis. Jag som slarvar med benämningarna. Det verkar som att det är lätt att " köra" galet i BIOS. Jag TROR att det gamla oem:et spökar när jag vill installera om W7 som är en senare utgåva än den som fanns i maskinen vidköpet.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: licens i BIOS

Inläggav Marie SWE » ons sep 02, 2020 2:55 pm

bosse skrev:
Marie SWE skrev:Licensnummer?
Menar du windows OEM produktnyckel?

Ja, givetvis. Jag som slarvar med benämningarna. Det verkar som att det är lätt att " köra" galet i BIOS. Jag TROR att det gamla oem:et spökar när jag vill installera om W7 som är en senare utgåva än den som fanns i maskinen vidköpet.


Ingen fara... jag är slarvig i benämningar själv emellanåt. ;)
Det är bara från win8 och nyare som OEM produktnyckeln är inbränt i bios, så om du hade win7 original så ligger det inte inne i bios.

Edit:
Om du vill kika vad du har för produktnycklar så är detta programmet smidigt
https://www.nirsoft.net/utils/product_c ... iewer.html
Då kan du se om du har en bios nyckel, samt nycklar som är installerade på datorn just nu.

Sedan när det gäller att modda bios för att använda OEM licenser som inte är avsedda för respektive dator går under hack som inte anses helt lagliga. ;) ;) ;)
Så för att gå in på hur man hackar så man kan använda felaktiga licenser till datorer är en forumsledningsfråga att svara på innan jag hintar om sådant.
sevenforums.com är väldigt strikta för att skydda sitt forum mot hajen microsoft som älskar att stampa ner alla som motarbetar dem.
Senast redigerad av Marie SWE ons sep 02, 2020 3:04 pm, redigerad totalt 1 gång.
Marie SWE
 

Re: licens i BIOS

Inläggav bosse » ons sep 02, 2020 3:00 pm

Marie SWE skrev:
bosse skrev:
Marie SWE skrev:Licensnummer?
Menar du windows OEM produktnyckel?

Ja, givetvis. Jag som slarvar med benämningarna. Det verkar som att det är lätt att " köra" galet i BIOS. Jag TROR att det gamla oem:et spökar när jag vill installera om W7 som är en senare utgåva än den som fanns i maskinen vidköpet.


Ingen fara... jag är slarvig i benämningar själv emellanåt. ;)
Det är bara från win8 och nyare som OEM produktnyckeln är inbränt i bios, så om du hade win7 original så ligger det inte inne i bios.

Aj fan, då fortsätter jag o prova annat. Finns gissningsvis på " nätet "
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: licens i BIOS

Inläggav Marie SWE » ons sep 02, 2020 3:05 pm

jag gjorde en liten edit åt dig i mitt förra. 8-)
Marie SWE
 

Re: licens i BIOS

Inläggav bosse » ons sep 02, 2020 3:09 pm

Marie SWE skrev:jag gjorde en liten edit åt dig i mitt förra. 8-)

Tackar för tipset.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: licens i BIOS

Inläggav Marie SWE » ons sep 02, 2020 3:18 pm

Trådfråga till ledningen.

Vad gäller när det handlar om mindre lagliga hack?

Hittar inget om det i forumsreglerna viewtopic.php?f=10&t=781
Marie SWE
 

Re: licens i BIOS

Inläggav bosse » ons sep 02, 2020 3:26 pm

Marie SWE skrev:Trådfråga till ledningen.

Vad gäller när det handlar om mindre lagliga hack?

Hittar inget om det i forumsreglerna https://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=781


Kan gå under privata meddelande ??
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: licens i BIOS

Inläggav Marie SWE » ons sep 02, 2020 3:34 pm

bosse skrev:
Marie SWE skrev:Trådfråga till ledningen.

Vad gäller när det handlar om mindre lagliga hack?

Hittar inget om det i forumsreglerna viewtopic.php?f=10&t=781


Kan gå under privata meddelande ??


Bäst är att få ett svar, för det gäller ju lite PM oxå då det handlar om juridik, men att det går att gå runt det via pm så att de inte hålls ansvariga är en helt annan sak.
Men frågan är bra att veta iallafall, för vissa saker som anses hack kan hjälpa många. :-) så kan man då publicera saker öppet så gynnar det fler.
Jag vill ju inte bli utsparkad från forumet *hihi* ;)

Jag antar att du har en home licens och du vill nyttja en pro/ultimate oem licens du kommit över?
Marie SWE
 

Re: licens i BIOS

Inläggav bosse » ons sep 02, 2020 3:37 pm

Marie SWE skrev:
bosse skrev:
Marie SWE skrev:Trådfråga till ledningen.

Vad gäller när det handlar om mindre lagliga hack?

Hittar inget om det i forumsreglerna https://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=781


Kan gå under privata meddelande ??


Bäst är att få ett svar, för det gäller ju lite PM oxå då det handlar om juridik, men att det går att gå runt det via pm så att de inte hålls ansvariga är en helt annan sak.
Men frågan är bra att veta iallafall, för vissa saker som anses hack kan hjälpa många. :-) så kan man då publicera saker öppet så gynnar det fler.
Jag vill ju inte bli utsparkad från forumet *hihi* ;)

Jag antar att du har en home licens och du vill nyttja en pro/ultimate oem licens du kommit över?

Jag har en W7 köpt på skiva. Har använt licensen för många gånger tydligen. På grund av att jag gillar att trixa lite med ett gäng laptops.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: licens i BIOS

Inläggav Marie SWE » ons sep 02, 2020 4:13 pm

bosse skrev:Jag har en W7 köpt på skiva. Har använt licensen för många gånger tydligen. På grund av att jag gillar att trixa lite med ett gäng laptops.


ahaa, men den frågan kan jag svara på :mrgreen: det är ju retail licens
När du kommer till att du ska aktivera licensen online och den säger att det inte går.
Då väljer du att aktivera via telefon.. när du då kommer så du ska slå in alla siffror via telefon så kommer de ställa frågan. Hur många datorer du har.. svaret är en dator. Då ska du komma förbi problemet.
Funkar inte den metoden, så får man prata med en telefonist och då uppger du inte att du haft den på flera datorer utan att du bara har installerat om samma dator men att du graderat upp cpu, hårddisk, grafikkort... nämn inte att du bytt modekort. ;) Då ger de dig antingen en ny produktnyckel eller låser upp din befintliga.

Helt laglig metod. 8-)
Marie SWE
 

Re: licens i BIOS

Inläggav bosse » ons sep 02, 2020 4:50 pm

Marie SWE skrev:
bosse skrev:Jag har en W7 köpt på skiva. Har använt licensen för många gånger tydligen. På grund av att jag gillar att trixa lite med ett gäng laptops.


ahaa, men den frågan kan jag svara på :mrgreen: det är ju retail licens
När du kommer till att du ska aktivera licensen online och den säger att det inte går.
Då väljer du att aktivera via telefon.. när du då kommer så du ska slå in alla siffror via telefon så kommer de ställa frågan. Hur många datorer du har.. svaret är en dator. Då ska du komma förbi problemet.
Funkar inte den metoden, så får man prata med en telefonist och då uppger du inte att du haft den på flera datorer utan att du bara har installerat om samma dator men att du graderat upp cpu, hårddisk, grafikkort... nämn inte att du bytt modekort. ;) Då ger de dig antingen en ny produktnyckel eller låser upp din befintliga.

Helt laglig metod. 8-)

Slå in siffrorna i telefonen?? Mobilen??
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: licens i BIOS

Inläggav Marie SWE » ons sep 02, 2020 5:16 pm

bosse skrev:
Marie SWE skrev:
bosse skrev:Jag har en W7 köpt på skiva. Har använt licensen för många gånger tydligen. På grund av att jag gillar att trixa lite med ett gäng laptops.


ahaa, men den frågan kan jag svara på :mrgreen: det är ju retail licens
När du kommer till att du ska aktivera licensen online och den säger att det inte går.
Då väljer du att aktivera via telefon.. när du då kommer så du ska slå in alla siffror via telefon så kommer de ställa frågan. Hur många datorer du har.. svaret är en dator. Då ska du komma förbi problemet.
Funkar inte den metoden, så får man prata med en telefonist och då uppger du inte att du haft den på flera datorer utan att du bara har installerat om samma dator men att du graderat upp cpu, hårddisk, grafikkort... nämn inte att du bytt modekort. ;) Då ger de dig antingen en ny produktnyckel eller låser upp din befintliga.

Helt laglig metod. 8-)

Slå in siffrorna i telefonen?? Mobilen??


Ja man väljer att aktivera windows med telefon. Nu har jag ingen win7 dator tillgänglig just nu så jag kan ta ettpar printscreens.. Men kika via denna länken.
https://support.microsoft.com/sv-se/hel ... s-7-or-8-1
(under aktivera windows 7 längre ner på sidan)

Jag använder denna metoden ofta, då oem nycklar inte går att aktivera online
Marie SWE
 

Re: licens i BIOS

Inläggav Jan-Olof » ons sep 02, 2020 9:02 pm

Marie SWE skrev:Trådfråga till ledningen.

Vad gäller när det handlar om mindre lagliga hack?

Hittar inget om det i forumsreglerna viewtopic.php?f=10&t=781

Om någonting är olagligt så får det naturligtvis inte publiceras i forumet. Skall lägga till en rad om detta i reglerna.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Nästa

Återgå till Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster