Knepigt fel med USB vid omstart

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

Knepigt fel med USB vid omstart

Inläggav Mikael » tis mar 17, 2020 7:25 pm

Startar en egen tråd om ett problem jag nämnt i en annan tråd, viewtopic.php?f=26&p=6753#p6735

Har gjort en del tester (dubbelkollat) och resultatet av de testerna är att det vid omstart uppstår problem. Vid avstängning och start med powerknappen fungerar det bra.
Kanske behövs fler tester men så här långt har jag kommit i nuläget.

Förutsättning, en grund, är att det till en USB3-port på datorn är ansluten en USB3-hub.
Till den hubben är en hårddisk ansluten. I samma hubb ett vanligt USB-minne.

Vid omstart från Mint monteras alltid disken, aldrig minnet.
Vid kallstart monteras alltid båda.

Annan port på datorn? Ja, kanske fungerar. Eller inte. Men felet kvarstår på den andra porten.
Andra USB-minnen? Ja, har testat 10 olika.
Bara USB-minne? Ingen skillnad.
Ta ur och sätta i USB-minnet? Ingen skillnad när felet väl uppstått.
Ge fan i att starta om? Jo, visst. Nu när jag vet det så men varför händer detta?

Vid omstart hinner man läsa en del error angående USB men har inte prickat in att ta en bild av felmeddelandet.
Ska spela in en videosnutt kanske..

Tillägg medan jag kommer ihåg:
Startade om och spelade in med mobilen.
Givetvis så fungerade det, då, både minnet och disken monterades. MEN! Efter några sekunder kopplades minnet bort!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Knepigt fel med USB vid omstart

Inläggav Marie SWE » tis mar 17, 2020 7:48 pm

Vid omstart från Mint monteras alltid disken, aldrig minnet.
Vid kallstart monteras alltid båda.


Nu utgår jag inte från kunskaper i linux på något vis.
Men enbart detta du skrev får mig att tänka på bios..

Jag har på en av mina två bärbara asus ett fenomen där Esc. är för att komma åt bios boot meny inte fungerar från kallstart, men vid omstart eller efter en CTRL+ALT+DEL kommer jag åt boot menyn. Men bara på min nyaste asus i7 inte på min gamla i3:a.

Prova nästa gång när du kallstartar datorn att trycka CTRL+ALT+DEL så den startar om bios booten och se om du har snarlikt fenomen som mig via hårdvaran i kallstart VS CTRL+ALT+DEL bios omboot direkt vid kallstart.
Får du samma fenomen då som vid en omstart så är det hårdvaran i datorn som har en liten gremlin.
Marie SWE
 

Re: Knepigt fel med USB vid omstart

Inläggav Mikael » tis mar 17, 2020 8:06 pm

Detta verkar knepigare ändå.. när jag nu åter testa att starta om och då utan hårddisk ansluten till hubben, alltså bara ett minne, så monteras minnet och kvarstår.
Då kan man ju tänka sig att det är disken som tar all effekt som behövs för att driva men det håller ju inte, det är ju samma effekt som behövs för disk+minne vid en kallstart.
Dessutom bara i den ena porten...

Ska bli intressant att se vad Israelerna svarar på detta.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Knepigt fel med USB vid omstart

Inläggav Marie SWE » ons mar 18, 2020 12:38 am

Okej.. Jaa strömdip är inte helt omöjligt.. dock är det skumt att det fungerar i kallstart.. fast o andra sidan gör den ju en snabb memcheck vid kallstart, så det ger ju någon sekund eller två extra..
Du har inte funderat på att ha separat strömförsörjning till hubben för att avlasta strömbelastningen i usb portarna.
Hur mycket usb saker har du om alla portar är upptagna på en stationär dator. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Marie SWE
 

Re: Knepigt fel med USB vid omstart

Inläggav Mikael » ons mar 18, 2020 7:48 am

Marie SWE skrev:Okej.. Jaa strömdip är inte helt omöjligt.. dock är det skumt att det fungerar i kallstart.. fast o andra sidan gör den ju en snabb memcheck vid kallstart, så det ger ju någon sekund eller två extra..
Du har inte funderat på att ha separat strömförsörjning till hubben för att avlasta strömbelastningen i usb portarna.
Hur mycket usb saker har du om alla portar är upptagna på en stationär dator. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Hubben saknar möjlighet till extern strömförsörjning.
Om det vore problemet borde det inte fungera med två anslutna diskar, men det fungerar fint.
Jag ska dock forska mer, nu när jag vet hur jag kan forcera fram problemet (omstart).

Tangentbord och mus är ansluten till de två USB2-portarna.
Lagringsdisk och backupdisk ansluts vid behov till USB3 portar (2 st) liksom även, vid behov, USB-minnen.
Eftersom jag gör på detta sätt, ansluter vid behov, är jag lite försiktig och har skaffat en hubb för att slippa "slita" fysiskt på portarna. Till hubben är även ett hårdvarulås anslutet.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Knepigt fel med USB vid omstart

Inläggav Marie SWE » ons mar 18, 2020 1:00 pm

Mikael skrev:
Marie SWE skrev:Okej.. Jaa strömdip är inte helt omöjligt.. dock är det skumt att det fungerar i kallstart.. fast o andra sidan gör den ju en snabb memcheck vid kallstart, så det ger ju någon sekund eller två extra..
Du har inte funderat på att ha separat strömförsörjning till hubben för att avlasta strömbelastningen i usb portarna.
Hur mycket usb saker har du om alla portar är upptagna på en stationär dator. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Hubben saknar möjlighet till extern strömförsörjning.
Om det vore problemet borde det inte fungera med två anslutna diskar, men det fungerar fint.
Jag ska dock forska mer, nu när jag vet hur jag kan forcera fram problemet (omstart).

Tangentbord och mus är ansluten till de två USB2-portarna.
Lagringsdisk och backupdisk ansluts vid behov till USB3 portar (2 st) liksom även, vid behov, USB-minnen.
Eftersom jag gör på detta sätt, ansluter vid behov, är jag lite försiktig och har skaffat en hubb för att slippa "slita" fysiskt på portarna. Till hubben är även ett hårdvarulås anslutet.


*hihi* jaaa, att jag inte tänkte på det att det var för att skona datorns portar. :oops: :lol:
Jag såg framför mig, typ tre usb hubbar med tio uttag i varje o typ fullt i alla med olika usb tillbehör av alla dess sorter. :mrgreen:
Vilket råttbo av kablar det hade varit med 20-30 usb enheter. :lol: :lol:
Jag använder sällan usb, så jag sliter på datorernas portar.. det blir väl en gång i månaden max... Nu med nätverket delvis nere så har jag fuskat med usb minnen för att slippa boota in i windows.

Jag hoppas du hittar orsaken till problemet och lösningen., För det skulle vara väldigt intressant o veta vad som orsakar vad och varför.. samt om det är rent hårdvarufenomen eller om det mot all förmodan är mjukvarurelaterat.
Marie SWE
 

Re: Knepigt fel med USB vid omstart

Inläggav Mikael » ons mar 18, 2020 6:31 pm

Hugaligen :o
Fick svar från Compulab. Ville jag skulle testa några saker.
Jag testade en MASSA saker.
Tyckte mig ana ett samband som skulle kunna vara relaterad till strömförsörjningen, särskilt den ena disken, den med Timeshift, såg ut att kunna ställa till med bekymmer.
Testade vidare, dubbelkollade osv. och så slutade porten att fungera - helt!
Spelade ingen roll vad jag gjorde så var den död. Inget anslutet kändes igen av lsusb :evil:
Kollade att den andra porten (nr 1) fungerade och det gjorde den.
Kollade port 2 igen och nu fungerar allt lika tidigare :?: :roll:

Har meddelat Compulab och nu forcerar jag inga fler test, tänker om hur jag använder mig av enheterna. Avmonterar och kopplar loss så snart jag inte behöver dem.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Knepigt fel med USB vid omstart

Inläggav Marie SWE » ons mar 18, 2020 6:47 pm

Överväg en usb hubb med extern strömförsörjning.. det skonar datorns usb-portar en hel del.
Externa hårddiskar jag skaffar är alltid sådana med extern strömförsörjning. Jag har sett många datorer med trasiga usb portar då de blivit överbelastade och bränt strömförsörjningen i modekortet.
Värst var det när det kom en massa tillbehör... fläktar, kaffevärmare o allt vad det hette.. :lol:
Marie SWE
 

Re: Knepigt fel med USB vid omstart

Inläggav Mikael » tor mar 19, 2020 5:24 pm

Marie SWE skrev:Överväg en usb hubb med extern strömförsörjning.. det skonar datorns usb-portar en hel del.

Det är alltid lätt att vara efterklok!

Till mitt försvar ska sägas att jag köpte in den för att använda den till min jobbardator, när jag använde den hemma.
Mus/tangentbord, hårdvarulås, dongel för headset osv.
Givetvis köpte jag den billigaste Plexgear jag kunde hitta hos Kjell.

När jag numera inte behöver detta hårdvarulås och jag kunde lösa mus/tangentbord m.h.a. en adapter till USB-C så blev hubben disponibel.

Idag har jag gjort några mätningar där jag mäter en disks strömförbrukning med och utan hubb och allt tyder på att hubben inte klarar detta.
Den levererar inte tillräckligt med "kräm".
Så jag tänker då om:
Mina två diskar ansluter jag direkt till port 1.
Den ena används uteslutande för backup och den vill jag inte ha ansluten längre än nödvändigt.
Den andra behöver numera inte anslutas lika ofta som tidigare då jag nu har mina virtuella maskiner på ett µSD-kort som alltid finns i kortläsaren.
Hubben används för hårdvarulås och andra enheter som vanliga USB-minnen.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Knepigt fel med USB vid omstart

Inläggav Marie SWE » tor mar 19, 2020 7:24 pm

Mikael skrev:
Marie SWE skrev:Överväg en usb hubb med extern strömförsörjning.. det skonar datorns usb-portar en hel del.

Det är alltid lätt att vara efterklok!

Till mitt försvar ska sägas att jag köpte in den för att använda den till min jobbardator, när jag använde den hemma.
Mus/tangentbord, hårdvarulås, dongel för headset osv.
Givetvis köpte jag den billigaste Plexgear jag kunde hitta hos Kjell.

När jag numera inte behöver detta hårdvarulås och jag kunde lösa mus/tangentbord m.h.a. en adapter till USB-C så blev hubben disponibel.

Idag har jag gjort några mätningar där jag mäter en disks strömförbrukning med och utan hubb och allt tyder på att hubben inte klarar detta.
Den levererar inte tillräckligt med "kräm".
Så jag tänker då om:
Mina två diskar ansluter jag direkt till port 1.
Den ena används uteslutande för backup och den vill jag inte ha ansluten längre än nödvändigt.
Den andra behöver numera inte anslutas lika ofta som tidigare då jag nu har mina virtuella maskiner på ett µSD-kort som alltid finns i kortläsaren.
Hubben används för hårdvarulås och andra enheter som vanliga USB-minnen.


Alla har vi gjort saker o blivit efterkloka.. eller bara tabbat oss för att vi inte tänkt innan vi agerat. ;) Det är väl det som kallas livets hårda skola. :mrgreen:

Detta med överbelastade usb portar är inget jag själv råkat ut för.. det är alla datorer jag reparerat genom åren som gett mig den lärdomen. Lika så detta med att rengöra stationära datorer minst var 6:e månad om man har dem ståendes på golvet, då de snabbt får förkortad livslängd med ökad temp.
Där av mina trådar där jag jagat lösningar på hög temp i vissa skrivbordsmiljöer.. låg temp, längre livslängd. :D

Sedan har jag gjort dunder-dunder-dunder tabbar oxå.. Jag kan ju bjuda på en.. :oops:
Clear cmos.. flyttat bygeln på modekortet och glömt flytta tillbaka den när jag slår på datorn. = fräääs. :lol:
Marie SWE
 

Re: Knepigt fel med USB vid omstart

Inläggav Mikael » tor mar 19, 2020 8:18 pm

Marie SWE skrev:Sedan har jag gjort dunder-dunder-dunder tabbar oxå.. Jag kan ju bjuda på en.. :oops:
Clear cmos.. flyttat bygeln på modekortet och glömt flytta tillbaka den när jag slår på datorn. = fräääs. :lol:

Haha, men då känner jag mig ganska trygg, kan faila fler gånger innan jag når upp till den nivån 8-)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Knepigt fel med USB vid omstart

Inläggav Marie SWE » tor mar 19, 2020 8:25 pm

Mikael skrev:
Marie SWE skrev:Sedan har jag gjort dunder-dunder-dunder tabbar oxå.. Jag kan ju bjuda på en.. :oops:
Clear cmos.. flyttat bygeln på modekortet och glömt flytta tillbaka den när jag slår på datorn. = fräääs. :lol:

Haha, men då känner jag mig ganska trygg, kan faila fler gånger innan jag når upp till den nivån 8-)

Detta var på 90talet när den funktionen dök upp.. då var jag novis. :mrgreen:
Men det bjuder jag på.. ett gott skratt behöver vi alla i dessa tider. :mrgreen:

Vi kanske ska starta en kul tråd... Pinsamma missar vi gjort i datavärlden. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Marie SWE
 

Re: Knepigt fel med USB vid omstart

Inläggav Mikael » tis mar 24, 2020 8:51 pm

Skaffat smidigare instrument och testat mer och kan nu konstatera att den ena, av två, USB3-portar är felande :(
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Knepigt fel med USB vid omstart

Inläggav Marie SWE » ons mar 25, 2020 3:48 pm

ajdå, :? är det strömmen som felar och kan du kanske gå förbi felet med en usbhubb som har extern strömförsörjning så du kan använda porten iallafall.
Är det en stationär dator?
i så fall kika på kretsarna runt usb porten om du visuellt kan identifiera en skadad/bränd krets som kanske är enkel att byta ut.
Marie SWE
 

Re: Knepigt fel med USB vid omstart

Inläggav Mikael » ons mar 25, 2020 4:40 pm

Har precis skrivit och skickat ett svar till tillverkaren.
Länk till datorn:
https://fit-iot.com/web/products/mbm2/m ... fications/

Jag har nog alltid haft bekymmer med den porten utan att riktigt kunna sätta fingret på det.
Har fungerat ibland, ibland inte.
De gånger ett vanligt USB-minne inte fungerat (jag ser att jag just nu har 11 st drällandes här nu, fler på andra platser) så har jag troligen tänkt typ: Näha, det här minnet kanske inte fungerar i USB-3 och så har jag satt det i USB-2 där det fungerat. En annan gång kanske jag valt den andra USB-3 porten och då har det fungerat direkt och då har jag inte reflekterat mer över det.
När jag så använde min USB-3-hubb har det, eller den, anslutits lika "random". Kanske.
När jag fixerade den (hubben) på plats bredvid datorn blev den ansluten till den triskande porten och jag kunde inte byta port.
Det var i det läget, när jag började ansluta enheter via hubben det blev mer uppenbart.
Initialt verkade det vara fel på den ena porten (men inte den andra) men ju mer jag testade desto mer troligt verkade det vara att det var hubben det var fel på.
Detta var tydligen ett villospår då jag nu kunnat konstatera fel på porten och har av tillverkaren erbjudits sk. RMA (Return Merchandise Authorization).

Jag är lite tveksam till det då jag då kommer att bli utan min dator en lång tid.
Ska försöka hårdtesta hubben i den port som fungerar.

Tillägg: Inte ens ett vanligt litet USB-minne fungerar i porten.

Mera: Jag fick svar att jag kunde göra en RMA för detta problem när som helst under garantitiden, som är 5 år.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Nästa

Återgå till Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster