Skrivaren installeras om utan anledning

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

Skrivaren installeras om utan anledning

Inläggav RolandS » mån nov 25, 2024 5:14 pm

Helt plötsligt kom info att skrivaren var ansluten.
Skrivaren var installerad förut och jag har skrivit ut flera gånger.
Efter detta kunde jag inte skriva ut. (nyinstallation???)

Jag avinstallerade skrivaren.
Stängde av skrivaren.
Stängde av Nordvpn.
Startade om datorn.
Startade sedan skrivaren.
Efter en stund dök det upp att skrivaren var ansluten och det gick att skriva ut.

Hur märklig som helst att den installerades om när den var installerad.
Kan det vara Nordvpn som spökar.
Brandvägg är satt till on.
RolandS
Samuraj

Re: Skrivaren installeras om utan anledning

Inläggav Mikael » mån nov 25, 2024 9:06 pm

Nja, (samma) skrivare läggs till lite då och då..
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav RolandS » mån nov 25, 2024 9:46 pm

Mikael skrev:

Nja, (samma) skrivare läggs till lite då och då..

Det OK om den fungerar efteråt.

Jag kollade vilka inställningar som blev och de var samma som tidigare men ändock fungerade det inte.
Efter ominstallation som jag gjorde blev det samma inställningar igen men då fungerade skrivaren.
Hur skumt som helst.
RolandS
Samuraj

Inläggav Marie SWE » tis nov 26, 2024 2:39 am

En fråga.
Hur ansluter du till skrivaren?
USB, Wifi, Ethernet?

Edit... typ en och en halv timma senare, då jag kom på att det kan dröja innan jag loggar in igen.

Steg 1 Om du ansluter via wifi mellan skrivare <--> router, prova att ansluta med Ethernet kabel.
Steg 2 Om du ansluter med Ethernet kabel.. Prova anslut med USB kabel för att testa om skrivaren funkar då.
Steg 3 Om du redan ansluter med USB3 prova USB2 uttaget istället. (svart flärp istället för blå flärp)

Om skrivaren funkar med USB men inte via wifi+Ethernet.. då kan du först prova att inaktivera brandväggen i Mint.. Om den redan är inaktiv, så kan det vara så att du kan behöva installera Samba.. Om du redan har Samba installerat och skrivaren är av lite äldre modell, så kan du behöva aktivera SMB1 i smb.conf

Det är mina tankar på det hela utan att veta ett dugg om din hårdvara (Dator, router, skrivare)
Jag vet att du har skrivit om det i andra trådar.. Men jag är tyvärr lite för lat av mig :oops: för att leta upp specifikationer och dokumentation :oops:
Jag sköter knappt inte om mina egna datorer för att jag är för lat.. Det tog mig bara 4år efter LMDE 3 EOL innan jag fick rumpan ur vagnen att installera om sista LMDE3 datorn... Så det kanske säger liiiiite om min lathet :lol: :lol: :lol: :lol:
Marie SWE
Ninja

Inläggav RolandS » tis nov 26, 2024 1:17 pm

Lite nytt. Om nu detta var en tillfällighet eller inte vet jag inte.
Nordvpn var uppkopplad till USA och jag försökte installera skrivaren så fungerade det inte.
Kopplade bort VPN och då hittades skrivaren med en gång.
RolandS
Samuraj

Inläggav Mikael » tis nov 26, 2024 3:23 pm

När jag hemifrån är ansluten via VPN till företagsnätverket kan jag inte skriva ut på mina nätverksskrivare. Detta eftersom min dator då befinner sig i ett helt annat nätverk.
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav RolandS » tis nov 26, 2024 4:45 pm

Mikael skrev:När jag hemifrån är ansluten via VPN till företagsnätverket kan jag inte skriva ut på mina nätverksskrivare. Detta eftersom min dator då befinner sig i ett helt annat nätverk.

Har nu testat. Så fort jag är ansluten till Nordvpn hittas inte skrivaren.
Frånkopplad fungerar det direkt.
W11 datorn inga problem att skriva ut när Nordvpn är inkopplad.
RolandS
Samuraj

Inläggav Osprey » tis nov 26, 2024 7:49 pm

Om skrivaren är ansluten via WiFi och DHCP, så har skrivaren lånat en adress av routern och denna adress har en viss angiven lånetid. Ofta kan man ställa in denna lånetid i routern (192.168.0.1 eller 192.168.1.1) och för det mesta ligger det på en dag eller uppemot en vecka.

Det finns 2 alternativ:
  1. Ställ in lånetiden på en längre tid, genom att logga in på routern och fixa...
  2. Låt bli att stänga av skrivaren när du inte använder den...
(det här är inget specifikt för Linux, utan för TCP/IP...)
Osprey
Ninja

Inläggav RolandS » tis nov 26, 2024 8:00 pm

Osprey skrev:Om skrivaren är ansluten via WiFi och DHCP, så har skrivaren lånat en adress av routern och denna adress har en viss angiven lånetid. Ofta kan man ställa in denna lånetid i routern (192.168.0.1 eller 192.168.1.1) och för det mesta ligger det på en dag eller uppemot en vecka.

Det finns 2 alternativ:
  1. Ställ in lånetiden på en längre tid, genom att logga in på routern och fixa...

Stämmer med alternativ 2.
Ska låta skrivaren vara på så får jag se om det hjälper.
RolandS
Samuraj

Inläggav Osprey » tis nov 26, 2024 8:12 pm

RolandS skrev:
Osprey skrev:Om skrivaren är ansluten via WiFi och DHCP, så har skrivaren lånat en adress av routern och denna adress har en viss angiven lånetid. Ofta kan man ställa in denna lånetid i routern (192.168.0.1 eller 192.168.1.1) och för det mesta ligger det på en dag eller uppemot en vecka.

Det finns 2 alternativ:

Stämmer med alternativ 2.
Ska låta skrivaren vara på så får jag se om det hjälper.

Om du inte stänger av skrivaren, så kan den fortfarande kommunicera med routern och säga att -"jag är aktiv och vill ha kvar min adress", när routern frågar...
(Det är DHCP....)

Kör du däremot med kabel (EthernetTP) så funkar det alltid, utan problem... förutom kabeln alltså.... ;)
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » tor nov 28, 2024 1:31 am

RolandS skrev:
Mikael skrev:När jag hemifrån är ansluten via VPN till företagsnätverket kan jag inte skriva ut på mina nätverksskrivare. Detta eftersom min dator då befinner sig i ett helt annat nätverk.

Det låter som programmet du har installerat inte särskiljer på lokal nätverkstrafik och internet trafik.
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » tor nov 28, 2024 7:43 pm

Marie SWE skrev:
RolandS skrev:

Det låter som programmet du har installerat inte särskiljer på lokal nätverkstrafik och internet trafik.

Det avgörs nu normalt via "/etc/hosts" och kommandot "route" (i SUSE och RedHat är det lite annorlunda). Så kanske något här som inte stämmer riktigt....
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » fre nov 29, 2024 12:17 am

Osprey skrev:Det avgörs nu normalt via "/etc/hosts" och kommandot "route" (i SUSE och RedHat är det lite annorlunda). Så kanske något här som inte stämmer riktigt....

Det enda jag har i hosts är adresser jag vill omdirigera för lokala webservices jag kör via docker samt sinkhole, OpenVPN särskiljer på lokala adresser som default.. så när man har lokalt nätverk med smb shares så går trafiken via lokala trafiken medans om man anropar en publik IP/domän så går det via VPN.
När man sätter upp VPN i routern så blir det samma.. enbart det som ska ut går via VPN, det andra studsar tillbaka inom Lan/vlan..
Om man installerar VPN lokalt på datorn och datorn även skickar lokala förfrågningar via VPN, så kan det vara av två anledningar.
Första att VPN-programmet blockerar allt när VPN är aktivt och det måste manuellt konfigureras.. Lite som en brandvägg som har Block all som default.. Men jag har inte hört att det förekommer ofta mer än i strikta företagsmiljöer. (jobba hemifrån)
Andra kan vara att man har samma lokala ip adress på sitt hemma nätverk som VPN nätverket använder, så konflikt uppstår.. för då försöker även all lokal trafik gå via VPN då datorns program inte ser skillnad på eth0 10.0.0.0/24 och tun0 10.0.0.0/24.. och tun har högre nätverksprioritet än eth (om jag minns rätt)
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » fre nov 29, 2024 6:55 pm

Marie SWE skrev:Det enda jag har i hosts är adresser jag vill omdirigera för lokala webservices jag kör via docker samt sinkhole, OpenVPN särskiljer på lokala adresser som default.. så när man har lokalt nätverk med smb shares så går trafiken via lokala trafiken medans om man anropar en publik IP/domän så går det via VPN.
När man sätter upp VPN i routern så blir det samma.. enbart det som ska ut går via VPN, det andra studsar tillbaka inom Lan/vlan..
Om man installerar VPN lokalt på datorn och datorn även skickar lokala förfrågningar via VPN, så kan det vara av två anledningar.
Första att VPN-programmet blockerar allt när VPN är aktivt och det måste manuellt konfigureras.. Lite som en brandvägg som har Block all som default.. Men jag har inte hört att det förekommer ofta mer än i strikta företagsmiljöer. (jobba hemifrån)
Andra kan vara att man har samma lokala ip adress på sitt hemma nätverk som VPN nätverket använder, så konflikt uppstår.. för då försöker även all lokal trafik gå via VPN då datorns program inte ser skillnad på eth0 10.0.0.0/24 och tun0 10.0.0.0/24.. och tun har högre nätverksprioritet än eth (om jag minns rätt)

Du har helt rätt i det du säger och "/etc/hosts" är det sällan man använder numera när man ofta kör med DHCP. Då är det ju istället en router som tilldelar IP-adressen och routing har den hyfsad koll på också, om men inte vill ha någon icke standardiserad variant.

Det var nog ett tag sedan nu som Mint använde "eth0" och kanske "tun0" (tunnel/VPN?). Min tabell ser helt enkelt ut som:
    Kernel IP routing table
    Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
    default _gateway 0.0.0.0 UG 0 0 0 wlp4s0
    default _gateway 0.0.0.0 UG 600 0 0 wlp4s0
    dns.google _gateway 255.255.255.255 UGH 0 0 0 wlp4s0
    192.168.1.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 0 0 0 wlp4s0
    192.168.1.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 600 0 0 wlp4s0
    _gateway 0.0.0.0 255.255.255.255 UH 0 0 0 wlp4s0
Vilket alltså ungefär innebär att allt som är inom 192.168.1.x hanteras som lokalt, medan allt annat frågar den "dns.google" om...

10.0.0.0 eller egentligen 10.0.0.0/8 är en reserverad adress (ARPANET), liksom 172.16.0.0/12 och 192.168.0.0/12 också är. Men det här bör man ju inte få problem med, om man nu inte själv går in och sätter upp något motstridigt i "/etc/hosts".
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » fre nov 29, 2024 7:55 pm

Osprey skrev:Du har helt rätt i det du säger och "/etc/hosts" är det sällan man använder numera när man ofta kör med DHCP. Då är det ju istället en router som tilldelar IP-adressen och routing har den hyfsad koll på också, om men inte vill ha någon icke standardiserad variant.

Det var nog ett tag sedan nu som Mint använde "eth0" och kanske "tun0" (tunnel/VPN?). Min tabell ser helt enkelt ut som:
    Kernel IP routing table
    Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
    default _gateway 0.0.0.0 UG 0 0 0 wlp4s0
    default _gateway 0.0.0.0 UG 600 0 0 wlp4s0
    dns.google _gateway 255.255.255.255 UGH 0 0 0 wlp4s0
    192.168.1.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 0 0 0 wlp4s0
    192.168.1.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 600 0 0 wlp4s0
    _gateway 0.0.0.0 255.255.255.255 UH 0 0 0 wlp4s0
Vilket alltså ungefär innebär att allt som är inom 192.168.1.x hanteras som lokalt, medan allt annat frågar den "dns.google" om...

10.0.0.0 eller egentligen 10.0.0.0/8 är en reserverad adress (ARPANET), liksom 172.16.0.0/12 och 192.168.0.0/12 också är. Men det här bör man ju inte få problem med, om man nu inte själv går in och sätter upp något motstridigt i "/etc/hosts".

eth/enp wlan/wlp tun, tap många namn. :lol:

Jag håller mig borta från wifi.. primärt för prestanda/pålitlighet samt även för säkerhet.
Många VPN leverantörer använder ju adresser i 10 ligan... sedan är det några få routrar folk har hemma som oxå har 10 serien.. Sedan finns det de som börjar lära sig IT som byter till 10 för att det är mer nördigt och passar bättre i hemma lab när de börjar labba med Vlans för det blir enklare att göra större separationer för att enkelt komma ihåg siffror.
Jag har sett på andra forum där folk lyckats att sätta samma v-lan adresser som sina VPN leverantörer och där med fått konflikter att de inte når lokala resurser när de ansluter till en VPN tjänst.
Det var därför jag nämnde det här i tråden.. ifall det var orsaken.. Liten chans, men inte noll. 8-)
Nörderi Edit: :geek:
Ska man börja labba med pfsense och andra routrar bakom sin ISP router/modem/egen router så kan man ändra den till spannet av cg-nat 100.64.0.0/10.. på så vis kan inbyggda funktioner i brandväggar som blockar adresser från abc kringgås.. men ändå hålla sig utanför det publika spannet som kan orsaka konflikter.
Senast redigerad av Marie SWE fre nov 29, 2024 8:22 pm, redigerad totalt 1 gång.
Marie SWE
Ninja

Nästa

Återgå till Hårdvara