Videor hackar och är trasiga vid uppspelning

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

Videor hackar och är trasiga vid uppspelning

Inläggav Jesse » lör mar 14, 2026 1:12 pm

Jag har haft Linux Mint MATE installerat i ca 3 månader nu. Tidigare vart installerat Windows 10 utan problem.
Under denna tid händer det, kanske var 14:e dag eller så, att videorenderingen spårar ur.... videon börjar hacka. När det väl hänt så hackar vodeor överallt oavsett i vilken app (Browser/Youtube, VLC eller Celluloid). Ofta leder det till att resten av grafiken börjar glitcha och sedan fryser systemet i en minut eller så. Sedan verkar grafiken startas om, och då brukar det bli bättre, eller så får jag starta om datorn.

1) Kan vara drivrutinproblem, meni i drivrutinhanterarn står det bara "Ing drivrutiner behövs". Vet inte hur jag kollar mer detaljerat kring detta.

2) Hade varit smidigt med ett kommando där jag själv återställer/startar om grafiken i Linux utan att behöva starta om datorn. Har ofa många projekt på gång och det är jobbigt att starta om allt.

Exempelvideo på hur det kan se ut: Linux Mint MATE video rendering problem... (suddigt, 720p, men man får en uppfattning)
Jesse
Nykomling

Re: Videor hackar och är trasiga vid uppspelning

Inläggav Mikael » lör mar 14, 2026 7:22 pm

1. Har du testat att leta och installera drivrutiner från grafikkortstillverkaren?

2. Hittade "sudo systemctl restart display-manager" men det påverkar tydligen öppna program likt en omstart. Jag brukar ibland använda Ctrl+Alt+BS men det stänger också alla öppna program.
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Re: Videor hackar och är trasiga vid uppspelning

Inläggav Osprey » sön mar 15, 2026 5:04 am

Fick något sådant innan jag uppgraderade till senaste release, eller iallafall till vanessa....
Osprey
Ninja

Återgå till Hårdvara