Linux Mint fryser. Grafikkortsproblem?

Här diskuterar vi hårdvarurelaterade problem eller projekt.

Linux Mint fryser. Grafikkortsproblem?

Inläggav AlexC63 » ons aug 20, 2025 6:18 pm

Hej.

Jag är en ny Linuxanvändare, och har råkat ut för ett problem på en av mina tre Linuxlaptopar. Linux Mint fungerade utmärkt i ca: 2 veckor, sedan hände det oftare och oftare att bildskärmen blev svart (första gången med röda horisontella streck), och växlade mellan att bli svart några sekunder och sedan visa normal bildskärm, för att sedan bli svart igen.

Startade man om datorn fungerade det ett tag, och sedan blev skärmen svart igen. Jag gick med i ett internationellt Linux Mint forum (visste inte då att det fanns ett svenskt forum), och beskrev problemet där.

Själv hade jag svårt att förstå vad dom egentligen pratade om och vad och hur jag skulle göra för att kanske kunna lösa problemet.

Den samlade uppfattningen var i alla fall till sist att det antagligen var mitt grafikkort som inte var riktigt kompatibelt med Linux. Min laptop hade tydligen två grafikkort som jag kunde välja mellan, och rådet till mig var att växla till det andra grafikkorten, och det var här jag hade svårt att hänga med.

Tydligen ska man skriva olika kommandon i prompten (heter det så?), och jag kopierade dessa kommandon och jag tyckte att jag följde deras beskrivningar väl, men ändå kunde jag inte växla grafikkort.

Om det är någon som orkar engagera sig så är det kanske bättre att denna person läser det som sagts och gjorts på det internationella forumet, så jag hoppas att det är ok att klistra in en länk till den sidan här?

https://forums.linuxmint.com/viewtopic. ... bd326fbad5

Hälsningar/
AlexC63
AlexC63
Munk

Re: Linux Mint fryser. Grafikkortsproblem?

Inläggav MangeO » ons aug 20, 2025 9:47 pm

Tycker det låter mer som hårdvarufel...(?)
Provat att starta datorn från installationsmedia DVD/USB för att se hur den beter sig då?
MangeO
Munk

Inläggav Mikael » ons aug 20, 2025 9:59 pm

Tråden hos linuxmint.com är markerad som löst. Innebär det att även tråden här är löst?
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav AlexC63 » tor aug 21, 2025 12:05 am

Mikael skrev:Tråden hos linuxmint.com är markerad som löst. Innebär det att även tråden här är löst?

Hej.

Nej, problemet med att datorn fryser blev aldrig löst, men eftersom jag förstod att jag inte kunde lösa problemet så beslöt jag mig för att använda en av mina andra laptopar, visserligen med mindre skärm och hårddisk, men ändå en dator som fungerar.
Så jag ansåg att jag löste problemet genom att helt enkelt använda en annan dator...
AlexC63
Munk

Inläggav AlexC63 » tor aug 21, 2025 12:08 am

MangeO skrev:Tycker det låter mer som hårdvarufel...(?)
Provat att starta datorn från installationsmedia DVD/USB för att se hur den beter sig då?

Hur menar du när du säger att jag ska prova att starta datorn från USB-minne? Jag har ju ett USB-minne med Linux på, men startar jag från det så installerar jag om Linux igen.
Likaså har jag Linux på DVD, men när jag testade att starta/installera från DVD så hände ingenting alls.
AlexC63
Munk

Inläggav Mikael » tor aug 21, 2025 6:56 am

Om du startar upp datorn med USB-minnet utan att välja att installera och bara använder den sessionen ett tag, så länge som möjligt, startar webbläsare, startar Libre office osv. Typ normal användning. Kanske även ansluter nätverket och kör alla uppdateringar - men utan att starta om.
Fungerar allt bra då kan det vara något med installationen som gått fel.

Ur minnet: Finns det i menyn något om drivrutiner, eller kanske det står hardware? En ikon som ser ut som ett grönt kretskort?
(sitter i Windowsmiljö nu)
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav AlexC63 » tor aug 21, 2025 7:41 am

Mikael skrev:Om du startar upp datorn med USB-minnet utan att välja att installera och bara använder den sessionen ett tag, så länge som möjligt, startar webbläsare, startar Libre office osv. Typ normal användning. Kanske även ansluter nätverket och kör alla uppdateringar - men utan att starta om.
Fungerar allt bra då kan det vara något med installationen som gått fel.

Ur minnet: Finns det i menyn något om drivrutiner, eller kanske det står hardware? En ikon som ser ut som ett grönt kretskort?
(sitter i Windowsmiljö nu)

Hej.

Ok, då förstår jag. Ja, det finns ju något som heter drivrutinshanterare, och jag har för mig att jag körde någon typ av felsök, men inget visar på att det finns några som helst problem med min dator.
En annan märklig sak som händer när jag startar datorn är att jag får detta meddelande (se bild) vilket jag inte får på någon av de andra datorerna. Vet dock inte vad meddelandet betyder.
Bilagor
Skärmbild från 2025-08-21 08-33-56.jpg
Skärmbild från 2025-08-21 08-33-56.jpg (90.42 KiB) Visad 1122 gånger
AlexC63
Munk

Inläggav Osprey » tor aug 21, 2025 2:12 pm

Det där med röda streck känner jag igen från när datorn välte och ena HDMI-porten fick en liten smäll. Som tur var har jag två HDMI-portar på burken och när jag bytte till den andra så funkade allt igen. Har du också två HDMI-portar, så prova att flytta över kontakten/sladden till den andra. Inga inställningar behöver ändras, det ska funka rakt av...
Osprey
Ninja

Inläggav AlexC63 » tor aug 21, 2025 2:47 pm

Osprey skrev:Det där med röda streck känner jag igen från när datorn välte och ena HDMI-porten fick en liten smäll. Som tur var har jag två HDMI-portar på burken och när jag bytte till den andra så funkade allt igen. Har du också två HDMI-portar, så prova att flytta över kontakten/sladden till den andra. Inga inställningar behöver ändras, det ska funka rakt av...

Hej.

Tack för tipset. Men du kanske tänker på en stationär dator? Jag har en laptop, och jag tror inte den har några hdmi-portar alls.

Vad jag förstått efter att ha sökt på nätet så är det inte helt ovanligt med att Linux fryser, det fanns många träffar på nätet om detta, men det verkade vara många olika lösningar också.
Men vad de andra på forumet sa efter att ha tittat på datorns data, var att det troligtvis skulle funka om jag byter till det andra grafikkortet, och dom visade hur jag skulle göra. Men det verkade inte som att jag kunde spara inställningarna efter att jag hade gjort diverse förändringar på datorn, och längre än så kom vi inte eftersom dom antagligen gav upp när dom insåg att jag inte riktigt fixade det här med programmeringen.

Så vad jag egentligen söker är någon som på svenska kan beskriva hur jag ska göra för att byta till det andra grafikkortet. All fakta om problemet och min dator finns i tråden som jag länkade till i mitt första inlägg.

Men, ta i trä, jag har gjort en nyinstallering av Linux på den krånglande laptopen och den har hittills bara frusit och blivit svart en gång. Kanske är det något av de rit/foto/skrivprogram jag installerar som inte riktigt funkar med mitt grafikkort?

Jag har därför låtit bli att installera sådant som kräver grafikkortets tjänster och jag kör datorn några timmar varje dag med olika program igång, och den har inte frusit de senaste dagarna. Möjligtvis kan det ha att göra med en uppgradering av systemet att göra också, vad vet jag?
AlexC63
Munk

Inläggav Osprey » tor aug 21, 2025 3:37 pm

AlexC63 skrev:Vad jag förstått efter att ha sökt på nätet så är det inte helt ovanligt med att Linux fryser, det fanns många träffar på nätet om detta, men det verkade vara många olika lösningar också.
Min erfarenhet är att det är väldigt ovanligt att Linux fryser, fast å andra sidan har jag bara jobbat med Linux i 40 år eller så (om man räknar in Unix)... :D

AlexC63 skrev:Men vad de andra på forumet sa efter att ha tittat på datorns data, var att det troligtvis skulle funka om jag byter till det andra grafikkortet, och dom visade hur jag skulle göra. Men det verkade inte som att jag kunde spara inställningarna efter att jag hade gjort diverse förändringar på datorn, och längre än så kom vi inte eftersom dom antagligen gav upp när dom insåg att jag inte riktigt fixade det här med programmeringen.
När du startar om datorn så söker BIOS upp vilka resurser (skärm, diskar etc.) som finns och du behöver inte gå in och ändra något...

AlexC63 skrev:Så vad jag egentligen söker är någon som på svenska kan beskriva hur jag ska göra för att byta till det andra grafikkortet. All fakta om problemet och min dator finns i tråden som jag länkade till i mitt första inlägg.
Enkelt uttryckt - skruva isär datorn och byt grafikkort. Exakt hur det får till beror ju på fabrikat och modell...

AlexC63 skrev:Men, ta i trä, jag har gjort en nyinstallering av Linux på den krånglande laptopen och den har hittills bara frusit och blivit svart en gång. Kanske är det något av de rit/foto/skrivprogram jag installerar som inte riktigt funkar med mitt grafikkort?
Linux är väldigt stryktåligt, men visst finns det lite (kanske något udda) grafikkort som inte stödjs fullt. Sedan är väl just grafiken, eller kanske egentligen just användargränssnittet en av de lite svaga punkterna i Linux. En Linux-server kan tuffa och gå i flera år utan problem...

[EDIT] Men grafiken och användargränssnittet (GUI) är ju egentligen något som ligger ovanpå Linux och där har du flera olika att välja på. I Mint finns det t.ex MATE, Cinnamon och XFCE, att välja på, plus några till. Både MATE (som jag kör själv) och XFCE, anses som stabila och Cinnamon är trevligt. Du skulle kunna prova med att köra XFCE eller MATE...

Installationen gör du lätt i Synaptic och sedan väljer du bara vilket du vill köra när du loggar in... :D

AlexC63 skrev:Jag har därför låtit bli att installera sådant som kräver grafikkortets tjänster och jag kör datorn några timmar varje dag med olika program igång, och den har inte frusit de senaste dagarna. Möjligtvis kan det ha att göra med en uppgradering av systemet att göra också, vad vet jag?
En uppgradering kan givetvis (men brukar inte) innebära problem. Varje förändring kan ju göra det...
Osprey
Ninja

Inläggav AlexC63 » tor aug 21, 2025 4:34 pm

Osprey skrev:
AlexC63 skrev:Vad jag förstått efter att ha sökt på nätet så är det inte helt ovanligt med att Linux fryser, det fanns många träffar på nätet om detta, men det verkade vara många olika lösningar också.
Min erfarenhet är att det är väldigt ovanligt att Linux fryser, fast å andra sidan har jag bara jobbat med Linux i 40 år eller så (om man räknar in Unix)... :D

AlexC63 skrev:Men vad de andra på forumet sa efter att ha tittat på datorns data, var att det troligtvis skulle funka om jag byter till det andra grafikkortet, och dom visade hur jag skulle göra. Men det verkade inte som att jag kunde spara inställningarna efter att jag hade gjort diverse förändringar på datorn, och längre än så kom vi inte eftersom dom antagligen gav upp när dom insåg att jag inte riktigt fixade det här med programmeringen.
När du startar om datorn så söker BIOS upp vilka resurser (skärm, diskar etc.) som finns och du behöver inte gå in och ändra något...

AlexC63 skrev:Så vad jag egentligen söker är någon som på svenska kan beskriva hur jag ska göra för att byta till det andra grafikkortet. All fakta om problemet och min dator finns i tråden som jag länkade till i mitt första inlägg.
Enkelt uttryckt - skruva isär datorn och byt grafikkort. Exakt hur det får till beror ju på fabrikat och modell...

AlexC63 skrev:Men, ta i trä, jag har gjort en nyinstallering av Linux på den krånglande laptopen och den har hittills bara frusit och blivit svart en gång. Kanske är det något av de rit/foto/skrivprogram jag installerar som inte riktigt funkar med mitt grafikkort?
Linux är väldigt stryktåligt, men visst finns det lite (kanske något udda) grafikkort som inte stödjs fullt. Sedan är väl just grafiken, eller kanske egentligen just användargränssnittet en av de lite svaga punkterna i Linux. En Linux-server kan tuffa och gå i flera år utan problem...

[EDIT] Men grafiken och användargränssnittet (GUI) är ju egentligen något som ligger ovanpå Linux och där har du flera olika att välja på. I Mint finns det t.ex MATE, Cinnamon och XFCE, att välja på, plus några till. Både MATE (som jag kör själv) och XFCE, anses som stabila och Cinnamon är trevligt. Du skulle kunna prova med att köra XFCE eller MATE...

Installationen gör du lätt i Synaptic och sedan väljer du bara vilket du vill köra när du loggar in... :D

AlexC63 skrev:Jag har därför låtit bli att installera sådant som kräver grafikkortets tjänster och jag kör datorn några timmar varje dag med olika program igång, och den har inte frusit de senaste dagarna. Möjligtvis kan det ha att göra med en uppgradering av systemet att göra också, vad vet jag?
En uppgradering kan givetvis (men brukar inte) innebära problem. Varje förändring kan ju göra det...

Tack för tipsen.

Ja, jag har tittat på en You Tube video där man gjorde en jämförelse mellan Mint och XFCE och om jag inte får min laptop till att fungera med Mint så blir det nog till att försöka med XFCE istället.
AlexC63
Munk

Inläggav Mikael » tor aug 21, 2025 8:24 pm

AlexC63 skrev:Ja, jag har tittat på en You Tube video där man gjorde en jämförelse mellan Mint och XFCE och om jag inte får min laptop till att fungera med Mint så blir det nog till att försöka med XFCE istället.

Fast.. Mint är distributionen. Xfce är skrivbordsmiljön.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Osprey » ons okt 15, 2025 4:35 pm

Mikael skrev:
AlexC63 skrev:Ja, jag har tittat på en You Tube video där man gjorde en jämförelse mellan Mint och XFCE och om jag inte får min laptop till att fungera med Mint så blir det nog till att försöka med XFCE istället.

Fast.. Mint är distributionen. Xfce är skrivbordsmiljön.

Jag körde LMDE tidigare, men har ramlat tillbaka till MATE nu...
(egentligen bryr jag mig inte så mycket om skrivordsmiljön, för bash ser likadant ut ändå....)
Osprey
Ninja

Återgå till Hårdvara