Hej.
Jag är en ny Linuxanvändare, och har råkat ut för ett problem på en av mina tre Linuxlaptopar. Linux Mint fungerade utmärkt i ca: 2 veckor, sedan hände det oftare och oftare att bildskärmen blev svart (första gången med röda horisontella streck), och växlade mellan att bli svart några sekunder och sedan visa normal bildskärm, för att sedan bli svart igen.
Startade man om datorn fungerade det ett tag, och sedan blev skärmen svart igen. Jag gick med i ett internationellt Linux Mint forum (visste inte då att det fanns ett svenskt forum), och beskrev problemet där.
Själv hade jag svårt att förstå vad dom egentligen pratade om och vad och hur jag skulle göra för att kanske kunna lösa problemet.
Den samlade uppfattningen var i alla fall till sist att det antagligen var mitt grafikkort som inte var riktigt kompatibelt med Linux. Min laptop hade tydligen två grafikkort som jag kunde välja mellan, och rådet till mig var att växla till det andra grafikkorten, och det var här jag hade svårt att hänga med.
Tydligen ska man skriva olika kommandon i prompten (heter det så?), och jag kopierade dessa kommandon och jag tyckte att jag följde deras beskrivningar väl, men ändå kunde jag inte växla grafikkort.
Om det är någon som orkar engagera sig så är det kanske bättre att denna person läser det som sagts och gjorts på det internationella forumet, så jag hoppas att det är ok att klistra in en länk till den sidan här?
https://forums.linuxmint.com/viewtopic. ... bd326fbad5
Hälsningar/
AlexC63