hur behålla samma USB port till en seriell adapter? (Löst)

hur behålla samma USB port till en seriell adapter? (Löst)

Inläggav Seaotter » fre mar 10, 2017 4:55 pm

Gomiddag,

Hur behåller jag samma USB port när jag kopplar in min usb serial adapter. Jag har två seriella adaptrar som byter port var gång jag pluggar in dem. I vanliga fall gör det mig inget men i programmet jag använder, ett navigationsprogram för båten (OpenCPN), måste jag veta vilken port som skickar ut NMEA 0183 signaler till autopiloten och vilken port som tar emot GPS och AIS signaler. Visst går det att kolla med dmesg | grep tty men det borde kunna gå att ställa in så att en viss port, ex USB1 alltid kopplar ihop sig med NMEA adaptern och den andra USB0 alltid kopplar sig till GPS-en.

Jag har hållit på i 3 dagar nu med sökande på internet och har lärt mig en massa om udev rules och allt sånt, men inget av alla förklaringar fungerar för mig i min laptop. Kan någon komma med en förklaring, i steg, för att lösa min fråga?

Datorn hittar mina adaptrar i "dev" när jag har dem inkopplade. Det blir då en katalog som heter "serial" där kan man se gå vidare via antingen "by-id" eller "by-path" för att finna dem.
Det jag vill ha är att USB-serial adaptern alltid blir ihopkopplad med USB1 och den seriella GPS adaptern-adaptern blir inkopplad på USB0.

Vore tacksam för all hjälp.

Christian
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: hur behålla samma USB port till en seriell adapter?

Inläggav Jan-Olof » lör mar 11, 2017 1:53 pm

Intressant tillämpning! Vill minnas att jag har läst om en lösning i något äldre nummer av tidningen Datormagazin, http://www.datormagazin.se. Skall se om jag kan hitta den...
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: hur behålla samma USB port till en seriell adapter?

Inläggav Mikael » lör mar 11, 2017 8:36 pm

Kanske inte vad som efterfrågas men: