Linuxproblem med ATI 3650? [uppdaterad]

Linuxproblem med ATI 3650? [uppdaterad]

Inläggav tux-sven » tis dec 01, 2009 3:09 pm

ATI och Linux har ofta inneburit en massa problem och mixtrande.
Jag har ett ATI Radeon 3650 HD (AGP) som jag aldrig fått att fungera vettigt i Linux.

MEN, så kom Linux Mint 8 - Helena till min räddning. :D

Jag klickade bara på att jag ville installera den proprietära drivaren och bootade om.
Fungerar MYCKET bra. Det går utmärkt att ha Compiz och kuben igång samtidigt som GoogleEarth! :)
Inget hackande ljud längre (ljuddelen på ATI-kortet inerfererade med den vanliga ljuddelen på något vis tidigare)

Om din dist har problem med ATI 3650, prova med Linux Mint 8 Main Edition.
Mint måste INSTALLERAS för att du skall kunna använda den proprietära ATI-drivern.

EDIT1:
Med den nya Linuxkärnan 2.6.32 kommer förmodligen alla tidigare problem med ATI-grafikkort att vara lösta.
Då finns de fria 3D drivrutinerna för 2000,3000 och 4000 serien med i linuxkärnan!! Det flesta andra korten fungerar redan idag (3D) med fria drivrutiner påstår man. :mrgreen:

EDIT2:
Jag provade med Linux Mint 8 KDE RC1 nu åxå - det lyckades inte bra med mitt ATI-kort i kombination med KDE.
Det jag skrivit ovan gäller alltså endast för gnome-versionen av Mint tills vidare.

EDIT3:
Det gick inte så bra med 3650-kortet i den slutliga utgåvan av Linux Mint 8 KDE heller, inte med den "rekommenderade" drivern i allafall. MEN det går utmärkt att få igång 3D om man installerar den proprietära drivern m.h.a ATI Catalyst 10.1! :D
Jag körde den enklaste varianten, "Automatic" installation.
Här finns drivern: http://support.amd.com/us/gpudownload/l ... ng=English
(Följ sedan bara "Installation instructions" som finns på samma sida)
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster