Firefox slutat fungera

Firefox slutat fungera

Inläggav Masen » fre sep 29, 2023 2:43 pm

Är det någon fler som drabbats att Firefox slutat att fungera efter sista uppdateringen som skedde för några dagar sen . (Skriver under vecka 39.) LMDE 5 Elsie. Firefox-Version 118.0
Det har fungerat tidigare utan problem men har varit lite hackig då och då men efter en uppdatering har det fungerat. Har testat att via Programhanteraren ta bort och lägga till Firefox. 32 bitars system. Fungerar på min andra dator med samma inställningar.
På min andra dator med Firefox i dagens uppdatering gick det bra, inga problem. Gick upp en våning till min krånglande dator och installerade Firefox, men innan man testade om det fungerade installerade jag även uppdateringen 118.0.1. Startade efter uppdateringen och nu fungerar Firefox åter. För mig var det en trolig uppdatering tidigare som satte Firefox ur spel..
Masen
Munk
 
Inlägg: 22
Blev medlem: tis mar 17, 2020 12:34 pm

Re: Firefox slutat fungera

Inläggav Osprey » sön okt 01, 2023 11:47 am

Jag kör inte LMDE utan vanliga Linux Mint, men min Firefox är 118.0.1, precis som för dig.

Prova att starta Firefox från en terminal och se vad du får för felutskrift. Det vill säga, öppna en terminal och kör kommandot "firefox"...
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Firefox slutat fungera

Inläggav Masen » sön okt 01, 2023 7:51 pm

Testade vad du har skrivit: Firefox startade normalt. Terminalens svar: ATTENTION: default value of option mesa_glthread overridden by environment.
Masen
Munk
 
Inlägg: 22
Blev medlem: tis mar 17, 2020 12:34 pm

Re: Firefox slutat fungera

Inläggav Osprey » tis okt 03, 2023 9:33 pm

Masen skrev:Testade vad du har skrivit: Firefox startade normalt. Terminalens svar: ATTENTION: default value of option mesa_glthread overridden by environment.
Det där är inget fel utan bara en form av information eller varning. Det borde inte påverka om Firefox startar eller inte...

Hur som helst så funkar det ju när du startar den från terminal, så felet ligger förmodligen inte i Firefox, utan i hur den startas. Nu vet jag inte vilken skrivbordsmiljö du kör och sättet att göra det är lite olika på beroende på vad man kör. Själv kör jag LXDE och då går jag in på startmenyn och högerklickar på Firefox och väljer "inställningar"- Då kan jag se hur den startas om jag kör den därifrån och i mitt fall är det "firefox -new-window", som funkar men som kanske egentligen borde varit "firefox --new-window", med "--new-window" istället för "-new-window" alltså. Men det är inte jag utan installationen som lagt upp det, så jag låter det vara..

Firefox funkar alltså korrekt för dig, men startas på något sätt upp fel...
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst