Linux baserat os

Linux baserat os

Inläggav bosse » lör sep 02, 2023 5:58 pm

Om man kan klassa de olika os:en Vilket är den minst "krävande" utgåvan beträffande hårdvaran. T.ex. grafikkort, cpu, minne. Kanske är en "omöjlig" fråga att besvara. Tänkte mest på att hålla liv i gamla laptops innan de går i elektronikgraven. :P
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1039
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Linux baserat os

Inläggav Marie SWE » lör sep 02, 2023 7:34 pm

Om du ska ha ett light OS, så säger jag Debian Xfce. Jag kör Debian12 Xfce på en intel 2:a generationens i3 med 8GB ram och SSD.. den svettas inte ens
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Linux baserat os

Inläggav Mikael » lör sep 02, 2023 8:04 pm

Om man kollar här..
https://distrowatch.com/search.php?ostype=All&category=Old+Computers&origin=All&basedon=All&notbasedon=None&desktop=All&architecture=All&package=All&rolling=All&isosize=All&netinstall=All&language=All&defaultinit=All&status=Active#simple .. där urvalet är "Old computers" får man ett antal förslag. Dessa inkluderar då inte Microsoft Windows och MacOS. Även Android x86 exkluderas.
"Old Computers" torde innebära klen hårdvara.
Ingen av de som listas där är något jag kan rekommendera. Jag håller med Marie Swe även fast jag inte testat just den men väl Raspberry Pi OS Desktop som är baserad på Debian.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux baserat os

Inläggav bosse » lör sep 02, 2023 8:06 pm

Marie SWE skrev:Om du ska ha ett light OS, så säger jag Debian Xfce. Jag kör Debian12 Xfce på en intel 2:a generationens i3 med 8GB ram och SSD.. den svettas inte ens


:D :D Låter bra. Leker runt lite. Tack för tipset. :D :D
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1039
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Linux baserat os

Inläggav bosse » lör sep 02, 2023 8:08 pm

Mikael skrev:Om man kollar här..
https://distrowatch.com/search.php?ostype=All&category=Old+Computers&origin=All&basedon=All&notbasedon=None&desktop=All&architecture=All&package=All&rolling=All&isosize=All&netinstall=All&language=All&defaultinit=All&status=Active#simple .. där urvalet är "Old computers" får man ett antal förslag. Dessa inkluderar då inte Microsoft Windows och MacOS. Även Android x86 exkluderas.
"Old Computers" torde innebära klen hårdvara.
Ingen av de som listas där är något jag kan rekommendera. Jag håller med Marie Swe även fast jag inte testat just den men väl Raspberry Pi OS Desktop som är baserad på Debian.


Intressant länk, får studera vidare. Tackar :D
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1039
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Linux baserat os

Inläggav Marie SWE » lör sep 02, 2023 8:59 pm

Problemet med distrowatch och andra linux ställen är just definiering av vad är "old computers" för en datanörd som oftast använder the latest and greatest.
Man kan se många som gör youtube videos och postar saker där de kallar en intel 8gen med 32GB ram för old computer.. Vilket det är, då det är 6år gammalt och kanske inte ens klarar win11 hårdvarukrav...och 2år gammal hårdvara anses ofta föråldrad tack vare teknikutvecklingen.

Så när någon säger gammal hårdvara utan att beskriva vad det är de menar, så kan det vara en intel i9 10:e Generationen med 10kärnor och 20 trådar med 128GB ram.
Det är trotts allt en nästan 4år gammal maskin :lol:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Linux baserat os

Inläggav bosse » lör sep 02, 2023 9:04 pm

Marie SWE skrev:Problemet med distrowatch och andra linux ställen är just definiering av vad är "old computers" för en datanörd som oftast använder the latest and greatest.
Man kan se många som gör youtube videos och postar saker där de kallar en intel 8gen med 32GB ram för old computer.. Vilket det är, då det är 6år gammalt och kanske inte ens klarar win11 hårdvarukrav...och 2år gammal hårdvara anses ofta föråldrad tack vare teknikutvecklingen.

Så när någon säger gammal hårdvara utan att beskriva vad det är de menar, så kan det vara en intel i9 10:e Generationen med 10kärnor och 20 trådar med 128GB ram.
Det är trotts allt en nästan 4år gammal maskin :lol:

Kanske +12 år är för ålderstiget :D :D
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1039
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Linux baserat os

Inläggav Marie SWE » lör sep 02, 2023 9:12 pm

bosse skrev:
Marie SWE skrev:Problemet med distrowatch och andra linux ställen är just definiering av vad är "old computers" för en datanörd som oftast använder the latest and greatest.
Man kan se många som gör youtube videos och postar saker där de kallar en intel 8gen med 32GB ram för old computer.. Vilket det är, då det är 6år gammalt och kanske inte ens klarar win11 hårdvarukrav...och 2år gammal hårdvara anses ofta föråldrad tack vare teknikutvecklingen.

Så när någon säger gammal hårdvara utan att beskriva vad det är de menar, så kan det vara en intel i9 10:e Generationen med 10kärnor och 20 trådar med 128GB ram.
Det är trotts allt en nästan 4år gammal maskin :lol:

Kanske +12 år är för ålderstiget :D :D

antikrundan nästa. :mrgreen:

Jag har min ASUS A73S laptop med intel i3-2310M CPU.. Det är en 17.3" laptop med dubbla hårddiskar och dvd brännare.. Jag älskar den laptopen då den är stabil, har lite vikt och stor skärm.. LMDE5 var för tungdrivet på den även när jag slet ur cinnamon och la in xfce.. Men Debian12 Xfce går kalasbra på den.Jag har inte belastat den hårt ännu, men det ser lovande ut
Jag har nyare laptops, men storleken och skriva på det tangentbordet är underbart.. så jag vill verkligen inte skiljas från den..
Jag ska undersöka om den har lödd CPU eller om den sitter i sockel.. för då ska jag uppgradera den till en 4:e gen i5 iallafall
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster