Rättigheter till filsystem

Rättigheter till filsystem

Inläggav dragonfly » tor jan 20, 2011 10:12 am

Hej.

Jag har en externa disk ansluten via USB som jag skall ha som backupdisk. Jag har nu formaterat om den till att vara ext4 men jag kan inte lägga några filer på den utan att vara root (eller sudo). Jag förstår att detta har med rättighetena att göra. Frågan är hur jag gör för att sätta rättigehter till den här disken för olika användare. Det konto jag normalt använder har administrationsrättigheter men det verkar inte hjälpa i det här fallet. Hur gör man?
dragonfly
Munk
 
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 30, 2009 11:30 am
Ort: Mölndal

Re: Rättigheter till filsystem

Inläggav tux-sven » tor jan 20, 2011 10:40 am

Nu har jag ingen extern hårddisk själv, men så här tror jag du kan göra:
Du har en mapp som heter "Dator" på skrivbordet (Inte Hem-mappen), öppna den, då bör du se filsystemen inklusive din externa hårddisk.

Klicka på den externa hårddisken du vill ändra. Välj dårefter den katalog du vill ändra rättigheterna i/på och högerklicka.
Ur menyn som kommer upp väljer du "Öppna som administratör". Nu har du, efter angivet lösenord, rootbehörighet över den katalogen.
(Om du behöver klicka upp dig en nivå så har du fortfarande rootberhörighet.)
Högerklicka på mappen som du vill ändra behörighet på, välj "Egenskaper" -> "Rättigheter". Här kan du ändra rättigheterna på den mapp du önskar. Både öppna rättigheter för den som skall vara behörig och hur systemet skall förhålla sig till andra användare som försöker öppna mappen. ;)

/Sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Rättigheter till filsystem

Inläggav dragonfly » fre jan 21, 2011 8:53 am

Tack det verkar vara rätt. Jag fick dock ett felmeddelande när jag försökte men det har nog med själva disken att göra! Verkar inte som att partitionen har skapats ordentligt! Får undersöka detta först.
dragonfly
Munk
 
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 30, 2009 11:30 am
Ort: Mölndal


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster