Översättningsprogram

Översättningsprogram

Inläggav bosse » ons jul 26, 2023 8:36 am

Någon som kan rekommendera ett alternativ till Google Translate :?:
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1040
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Översättningsprogram

Inläggav Mikael » ons jul 26, 2023 3:52 pm

Kanske inte så att jag kan rekommendera men i webbläsaren Vivaldi finns ett inbyggt verktyg för översättning.
Drivs av Lingvanex.
ksnip_20230726-164844.png
ksnip_20230726-164844.png (55.55 KiB) Visad 950 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Översättningsprogram

Inläggav Jan-Olof » ons jul 26, 2023 11:47 pm

Den tjänst jag brukar använda mest är DeepL, https://www.deepl.com/translator. Har fått bra omdömen i olika tester.

En annan som är intressant, men som ännu inte klarar svenska, är den japanska tjänsten Mirai, https://miraitranslate.com/en/trial/
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1685
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Översättningsprogram

Inläggav Marie SWE » tor jul 27, 2023 5:03 am

Jag testa DeepL lite på hur den översätter engelska.
Grammatiskt korrekt engelska är den riktigt bra på. :) Sedan testade jag lite löst vardags-snack-språk där lite "icke korrekt" engelska används, ej helt utskrivna ord eller lite icke-dramatiskt korrekt stavning.. Den är lite bättre på UK engelska än på US engelska.. den gör en del fel översättningar precis som google translate gör.. Google är dock lite bättre.. men det beror nog på att de använder dels AI algoritmer och de använder folks korrigeringar som bidrag när någon rättar översättningen och det är mängder av folk som använder den.
Dock märkte jag på google translate for kanske 2-3veckor sedan att de har laddat in nya AI algoritmer, för när min dyslexi gör att jag stavar för fel och inte Firefox rättstavning kan korrigera stavningen, så slår jag upp ord för stavningskoll. Och en dag när jag satt vid datorn tidig på eftermiddagen funka allt bra.. Sedan senare på kvällen så kunde den inte ens ord-översätta korrekt. :lol: så det var lite kul där ett tag. :lol:

Men DeepL fungera riktigt bra och kommer nog bli ännu bättre med tiden. :D
Ser översättningen fel ut på något ord i en mening, så klicka på ordet som ser avigt/malplacerat ut och kolla översättningsalternativen om något av de orden ger en bättre känsla för rätt svenska i en mening.
Den funktionen har inte google när det gäller ett fel ord i en större mening/text. So det får DeepL ett stort plus i kanten på. 8-)
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Översättningsprogram

Inläggav bosse » tor jul 27, 2023 8:57 am

Tack för alla tips :D
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1040
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron