Vet ni vad som är fel här?

Vet ni vad som är fel här?

Inläggav Olof arkeolog » mån okt 10, 2022 11:07 am

Hej!

Vänder mig till forumet då jag nog får räknas som noob. Vill gärna att det skall fungera men förstår inte så mycket, än.

Min dator, en Elitebook 8560w, har fått något fel för sig, det började när den varit avstängd någon månad efter att locket slagits ned, och inte blivit avstängd ordentligt.

När jag öppnade den var den uppenbart ansträngd, susade och blev varm och bilden var inzoomad och svår att jobba i.
Jag har låtit datorn vara undanpackad en tid, men tog fram den idag för att se om jag kan fixa det.
Först var skrivbordsmiljön som vanligt, men datorn var uppenbart ansträngd.
Jag gick in för att installera uppdateringar, angav mitt lösen sedan kom en text där det står att jag skall köra "dkpg-configure-a" manuellt.
Startat om genom att hålla in powerknappen och den är svart.
Försöker igen och det kommer text på skärmen.
Försöker igen och det kommer annan text.
Tagit bilder med telefonen efterhand men de är för stora att skickas med här, fast det går säkert att komprimera dem om ni vill se.

I skrivande stund står det en markör och blinkar på boot device not found, om det finns ett sätt att bara installera om operativet på den är det ok, blir jag av med innehållet på disken är det störigt, men ingen katastrof.


Jag misstänker att det är något med grafiken.
Har ni någon tanke om var jag börjar lösa det här?

Tack på förhand.
Olof arkeolog
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: fre jan 24, 2020 2:46 pm

Re: Vet ni vad som är fel här?

Inläggav Mikael » mån okt 10, 2022 8:50 pm

boot device not found
tyder på att ingen startbar hårddisk hittas eller att fel "disk" anges.
Snabbsökning på nätet ger info att man ska trycka/hålla ner F9 vid start (av din datortyp) för att få fram en boot-meny där man kan välja in "rätt" disk. Om det nu inte är fel på den.

Minns när jag själv, vid några gånger, råkade ut för detta när jag hade ett minneskort i en skrivare och den enheten då tolkades som ett USB-minne och boot-ordningen i BIOS var satt att boota från USB-minne i första hand.

Om disken är oskadad kan du starta upp datorn med en Live-USB/DVD och då komma åt disken, kopiera personliga filer till en annan USB-enhet och därefter ominstallera om det nu inte går på annat sätt.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vet ni vad som är fel här?

Inläggav Olof arkeolog » mån okt 17, 2022 7:32 am

Tack Mikael!
Olof arkeolog
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: fre jan 24, 2020 2:46 pm


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron