Oavsiktlig flytt av panelobjekt fryser hela systemet

Oavsiktlig flytt av panelobjekt fryser hela systemet

Inläggav Mikael » fre feb 11, 2022 12:01 pm

Jag har min "huvud"panel till vänster.
Panelen har Panelredigeringsläge= av
När jag ska dubbelklicka på ett panelobjekt, ex. start av webbläsaren händer det ganska ofta att jag lyckas få ett av musklicken så lång att panelobjektet följer med muspekaren. Detta då trots att jag har stängt av panelredigering. Vid något tillfälle när man så att säga ser detta direkt har jag släppt objektet på en annan plats på panelen (fast objektet hoppar tillbaks till ursprunglig plats) men ofta är jag inte uppmärksam på detta och jag kan ha dragit objektet över skrivbordet/aktivt fönster, eller ibland tryckt ESC (hänger ihop med vanlig åtgärd i jobbet). Då fryser hela systemet. Eller allt som har med musrörelser att göra.
Ctrl+Alt+Bs fungerar för att starta om skrivbordsmiljön men då kan ju en del ha gått förlorat, som ex. om detta skulle hända nu i skrivande stund.

Helst vill jag ha en åtgärd som medför att detta inte kan ske. I andra hand något sätt att återfå kontrollen utan att behöva starta om.

Tips?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Oavsiktlig flytt av panelobjekt fryser hela systemet

Inläggav Jan-Olof » fre feb 11, 2022 5:51 pm

Nu hänger jag inte med riktigt. Behöver du verkligen dubbelklicka? Det brukar räcka att klicka en gång för att starta program från panelen,
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Oavsiktlig flytt av panelobjekt fryser hela systemet

Inläggav Mikael » fre feb 11, 2022 6:04 pm

Sant. Jag skrev från en Windowsdator.
Nu har jag hittat och avaktiverat "Aktivera app-knapp-dragning" i den grupperade fönsterlista jag använder. Får se om det hjälper.
2022-02-11_18-03.png
2022-02-11_18-03.png (17.87 KiB) Visad 2867 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Oavsiktlig flytt av panelobjekt fryser hela systemet

Inläggav Jan-Olof » fre feb 11, 2022 6:34 pm

Nu hittade jag den också: Högerklicka på panelen, Panelprogram, fliken Hantera, konfigurera-knappen för Grupperad fönsterlista, fliken Panel.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron