Ny Volym x 3

Re: Ny Volym x 3

Inläggav Mikael » lör jan 02, 2021 9:00 pm

Skönt att det löste sig :D

Gott nytt!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Ny Volym x 3

Inläggav Mikael » sön jan 10, 2021 12:03 am

Buryu skrev:
Skärmbild från 2021-01-02 15-14-18Diskar.png
Här kommer det!


När jag nu testat 20.1 MATE på testburken så ser det lika tokigt ut hos mig.
Jag har tre enheter a ca 538 MB varav två visas i filhanteraren.

Jag funderar på att installera om men medan jag kör Live,n så ska jag blåsa hela disken ren.
Återkommer i så fall.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Ny Volym x 3

Inläggav Marie SWE » tis jan 19, 2021 12:52 am

Hejsan... efter en tids frånvaro.

Som jag förstår frågan så är det att alla diskarna heter Ny volym som är problemet?

Om du öppnar programmet diskar.. markerar en av diskarna som heter ny volym.. markera partitionen... klicka på det lilla kugghjulet så får du fram en meny.. där står det: "Redigera filsystem" Klicka på den så får du upp en ruta där du kan byta namn på partitionen.. så kan du döpa den till vad du vill och det kommer synas överallt sedan.

OM det är så att du bara får upp massor siffror o bokstäver i adressfältet så är det att filhanteraren visar diskens UUID nummer.. Det kan du i så fall ändra så den visar diskens namn istället... dock när man ändrar det, så kan man i efterhand behöva tala om för vissa program att de ska dirigeras "dit"
Men det ändrar du oxå via diskar och de där små kugghjulen... fast då klickar du på "Monteringsinställningar"
Då får du upp en ruta där du kan ställa om disken ska automonteras eller inte vid datorns uppstart osv.. Längre ner står det... "Identifiera enheten som" där kan du då välja om den ska visas som UUID eller som sda1 ( sdb/sdc tredje bokstaven i sd(a) a/b/c beroende på fysiska diskar.. sedan siffran 1/2/3osv för aktuell partition beroende på hur många partitioner det är) eller valet "Label".. väljer du label så kommer den identifieras överallt för vad den heter. :) Så om du döper den till Foto eller D: E: F: så kommer det visas.

Om det är så att du inte vill att en viss partition ska visas.. exempelvis windows tråkiga 500MB partition.. då kan du även i monteringsinställningarna avbocka om den ska visas i användargränssnittet.. så blir den osynlig sedan. :)

Om jag fatta frågan fel, så kanske någon annan i framtiden har nytta av infon. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Marie SWE
 

Re: Ny Volym x 3

Inläggav Mikael » tis jan 19, 2021 8:28 am

Problemet är väl att enheterna listas fast de inte ska göra det. Det är ju små partitioner på ca 540 MB innehållandes "BOOT".

Efter att ha blåst ren testdatorn installerade jag på nytt och det blev skillnad. Ingen enhet visas i filhanteraren och det är bara en (1) sådan partition.
Dock förstår jag inte varför den "rätta" partitionen ska ligga som partition 5 i en den utökade partitionen 2.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Ny Volym x 3

Inläggav Marie SWE » tis jan 19, 2021 4:01 pm

Okej jaaa, Linux listar ju allt den kan hitta :lol: .. så man får ju specifikt gå in i monteringsinställningarna o klicka ur bocken att de ska visas..
jag kör dual ända upp till quadboot och jag har "gömt" de andra operativsystemens partitioner för jag ska slippa se dem.. sedan har jag en partition som alla får samsas om för data-lagring och om jag vill skyffla filer mellan operativsystemen.. då blir det snyggt o prydligt i filhanteraten. :D
Jag brukar även trolla bort de där windows små boot partitioner.. det sitter i då man i Legasy bara kunde ha 4primära partitioner (ioförsig kör jag legasy fortfarande). :oops: :oops: :oops:
Men det är skönt att slippa de där småskitarna till partitioner.. Jag har dock inte testat om det går att trolla bort det lika enkelt under win10.

Okej.. när du gjorde partitioneringen, hur la du partitionerna då? eller lät du installationsprogrammet sätta upp partitionerna?
Om du bara har ett eller två OS så är det väl bättre o köra med primära än utökade?
Marie SWE
 

Re: Ny Volym x 3

Inläggav Mikael » tis jan 19, 2021 4:08 pm

Marie SWE skrev:Okej jaaa, Linux listar ju allt den kan hitta :lol: .. så man får ju specifikt gå in i monteringsinställningarna o klicka ur bocken att de ska visas..

Normalt inget man behöver göra. Därav den ena delen av funderingen/problemet.
En killgissning är att om man har andra OS, åtminstone av Linux, sedan tidigare och låter installationsprocessen sköta allt, "använd hela disken", så gör den det men städar inte bort de små partitionerna där BOOT/UEFI finns.
De som då inte används för just det ändamålet listas som en ledig partition, som vilken annan, i filhanteraren.

Marie SWE skrev:Okej.. när du gjorde partitioneringen, hur la du partitionerna då? eller lät du installationsprogrammet sätta upp partitionerna?
Om du bara har ett eller två OS så är det väl bättre o köra med primära än utökade?


Jag tog bort alla partitioner, skapade ingen ny, lät installationsprocessen göra allt.
Varför det blev en utökad är en annan del av funderingen...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Ny Volym x 3

Inläggav Marie SWE » tis jan 19, 2021 5:02 pm

Okej... då ligger ju tydligen problemet i installationsprogrammets config.. default utökade partitioner.. säkert en kvarliggande config sedan legasy med begränsade partitioner, där de utgick från att majoriteten använde dualboot och då behöver linux nyttja en för både filsystem, eventuellt hem och swap.
Jag låter aldrig installationsprogram sätta upp partitioneringen.. varken win eller linux.. de gör aldrig som jag vill. :roll: :lol:
Så det kan nog vara det som gör att jag aldrig stött på fenomenet att det lämnar rester från boot o det.
Gör den även så i uefimode oxå? eller det kanske var i uefi den gör så här?
Marie SWE
 

Föregående

Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster