LÖST låst inloggning

LÖST låst inloggning

Inläggav bosse » lör dec 12, 2020 10:36 am

Har efter en ren tabbe lyckat låsa inloggningen. Följande är gjort av mig utan att förstå vad jag gjort.
Jag ändrade inställningen i Timeshift till att ta med allt. Efter ett tag fick jag meddelandet att det saknades utrymme på disken. Förstod först inte vad som menades utan stängde av maskinen. Sedan vid uppstart så går det inte att logga in, skriver in lösenordet och trycker enter, skärmen slocknar och bootar om till inloggningsrutan igen. Har med hjälp av usb-sticka kommit åt Timeskift och backat tillbaka till före ändringen av inställningarna. Har även tagit bort det senaste snapshotet
Har kikat på Gparted och där ser det ut som att det bara finns en partition. Jag misstänker att det är kört och att det är nyinstallation som gäller, eller har någon något fiffigt förslag? :oops: :oops:
Senast redigerad av bosse lör dec 12, 2020 12:00 pm, redigerad totalt 1 gång.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: låst inloggning

Inläggav Jan-Olof » lör dec 12, 2020 11:28 am

Har tyvärr ingen lösning till hands, däremot en fråga: Valde du kryptering (av din hemmamapp eller hela hårddisken) vid installationen? Sådant kan ju ställa till stora problem om det börjar krångla - oavsett vilket operativsystem man använder.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: låst inloggning

Inläggav bosse » lör dec 12, 2020 11:34 am

Jan-Olof skrev:Har tyvärr ingen lösning till hands, däremot en fråga: Valde du kryptering (av din hemmamapp eller hela hårddisken) vid installationen? Sådant kan ju ställa till stora problem om det börjar krångla - oavsett vilket operativsystem man använder.

rsync som förval
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: låst inloggning

Inläggav bosse » lör dec 12, 2020 11:59 am

Problemet löst så här långt. Tog bort den felaktiga snapshoten i Timeshift men såg sedan att den låg kvar i timeshift under filsystemet. Tog bort även där och gjorde om backningen i Timeshift och då verkar det som att det är återställt. Verkar som partioneringen följde med också. Får se om det håller?! :)
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: låst inloggning

Inläggav bosse » sön dec 13, 2020 1:58 pm

bosse skrev:Problemet löst så här långt. Tog bort den felaktiga snapshoten i Timeshift men såg sedan att den låg kvar i timeshift under filsystemet. Tog bort även där och gjorde om backningen i Timeshift och då verkar det som att det är återställt. Verkar som partioneringen följde med också. Får se om det håller?! :)


När man tar bort ett Snapshot i programfönstret så ligger det i mitt fall kvar i timeshiftmapen under filsystem. Borde det inte försvinna där också? Inställning som jag missat?
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: LÖST låst inloggning

Inläggav Mikael » sön dec 13, 2020 10:00 pm

---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: LÖST låst inloggning

Inläggav bosse » mån dec 14, 2020 3:44 am

Mikael skrev:https://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=1209&start=0

Tackar för den länken !
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron