Problem med extraskärm till vänster om huvudskärmen.

Problem med extraskärm till vänster om huvudskärmen.

Inläggav Henrik Jansson » sön maj 31, 2020 10:46 pm

Jag har en extraskärm inkopplad, men som jag bara använder ibland. Som standardinställning så är extraskärmen placerad till höger om huvudskärmen i inställningar.
Då funkade det mesta som det skulle. Men sen ändrade jag i inställningarna så att extraskärmen är placerad till vänster om huvudskärmen, (mest för att få en kant vid rullisten så att man enklare kan rulla).
Men då blev det problem.. Först hoppade alla ikoner på skärmen till extraskärmen. Det gick i och för sig snart att rätta till. Men många program startas på extraskärmen. Extra jobbigt när den ofta inte är igång.. Och utskriftsfönstret öppnas ofta på extraskärmen, exmpelvis det i libre office writer.
Kan man göra något åt det eller är det en bug som troligen aldrig kommer att bli fixad?
Felet finns i Linux Mint 19.3 Mate. Finns också i 19.1

Vet någon om det finns i 18?
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am

Re: Problem med extraskärm till vänster om huvudskärmen.

Inläggav Marie SWE » sön aug 23, 2020 9:29 pm

Gammal tråd men jag svarar iallafall. 8-)

Jag provade samma sak med att ha extra skärmen till vänster.. samma fenomen här med LMDE3
Men att placera extraskärmen över fungerar smärtfritt, så får man ju en smidigt stopp för just rullisten. Dock väldigt avigt när man ska flytta muspekaren. om man har skärmen till höger eller vänster o måste gå uppåt för att byta skärm. :mrgreen:
Nu minns jag inte, men det går att skriva i någon fil som styr skärmarna så man får mer valmöjligheter.
Kommer jag på det så skriver jag, eller så kanske Mikael har koll på vad jag tänker på.
Marie SWE
 

Re: Problem med extraskärm till vänster om huvudskärmen.

Inläggav Mikael » sön nov 01, 2020 9:44 pm

Har ett annat irriterande problem med dubbla skärmar.
I dessa tider är det hemmajobb som gäller, har tagit hem jobbets båda skärmar för jobbardatorn men har lånat ut den ena och använder min privata i stället.

Windows/jobbardatorn fattar (=plötsligt händer det) att jag slagit av min ena skärm (den till vänster, min privata) och flyttar allt till den högra skärmen.

När jag sitter med Mint och stänger den högra skärmen fattar inte Mint detta utan vill lägga många program på den skärmen ändå.
Finns verkligen ingen inställning för detta?
"Om det bara finns en skärm - visa allt innehåll på den"
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Problem med extraskärm till vänster om huvudskärmen.

Inläggav Henrik Jansson » ons aug 09, 2023 9:10 pm

Ja, jag använder en skärm ibland och två ibland.. jag hade ordnat till skrivbordet rätt bra tyckte jag, mappar och paneler. Så kör jag med bara en skärm och allt knös ihop på en skärm. Sen startar jag med två igen och tänker att grejerna ska hamna där de var, men icke..

Nu har jag installerat 21.2 mate, och har inte testat allt än, men felet verkar vara kvar, eller?
Henrik Jansson
Samuraj
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön aug 24, 2014 11:03 am


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster