[löst] Byter själv delvis skrivbordsmiljö!

[löst] Byter själv delvis skrivbordsmiljö!

Inläggav Mikael » mån feb 10, 2020 9:07 pm

Tänkte att om jag skriver om mitt problem här så lär det väl inte uppstå någon fler gång.. :?

Jag har 19.3 Cinnamon men jag har även paketet mate-desktop (m.fl.) installerat. Kan logga ut från Cinnamon och in i MATE, och omvänt.
Egentligen enbart för att jag ganska enkelt ska kunna kolla hur dialogrutor mm. ser ut i MATE.

De senaste dagarna har det vid ett flertal tillfällen inträffat att skrivbordsmiljön ändrats till MATE, under pågående session, utan att jag märkt det.
I MATE blir då skrivbordsikonerna dubblerad, med både ikoner för MATE och för Cinnamon. (Dock kanske bara som någon överlagrad spökbild)
Skrivbordsbakgrunden har ändrats, och det är så jag ser att det är MATE.

Gemensamt är, med 90 % säkerhet, att jag arbetat med filhantering, externa hårddiskar, när detta har hänt.
Vid minst två tillfällen har filhanteraren hängt sig och det är efter det jag har uppmärksammat fenomenet.
Filhanteraren har i minst, men troligen två, tillfällen varit Double Commander. Den ena gången nu i kväll.
Det har även hänt med filhanteraren Caja. Dessa körs i maximerat fönster och därför kan jag inte säga exakt NÄR felet visade sig.

Vid ett tillfälle nu i kväll hade jag startat om och in i Cinnamon. Bara skrivbordet framme. Sätter i en "ny" (en annan) USB-disk och då blinkar det till med en annan bakgrundsbild = MATE.
Vid flera upprepade försök kan jag inte forcera fram fenomenet.

Någonstans att ens börja kolla?
Avinstallera MATE? Men vad skulle kända då när det blir detta "fel"?

Hm, nu efter att ha skrivit så här långt måste jag kolla om jag verkligen hamnade i MATE. Mina paneler ser olika ut, tror jag...

Koll:
Nej, inte riktigt byte till MATE. Har ändrat trådtitel. Bakgrunden ändras till den jag har i MATE, ikoner kompletteras med de jag har i MATE, paneler och menyn är kvar i Cinnamon.

Cinnamon:
20200210211025.png
20200210211025.png (32.34 KiB) Visad 8042 gånger


MATE:
20200210210927.png
20200210210927.png (19.09 KiB) Visad 8041 gånger
Senast redigerad av Mikael tor feb 20, 2020 7:05 pm, redigerad totalt 1 gång.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Byter själv delvis skrivbordsmiljö!

Inläggav Mikael » mån feb 10, 2020 9:35 pm

Nej! Det gemensamma är troligen inte diskhantering utan när en filhanterare, kanske specifikt Caja, startar. Hände nu igen när jag startade Caja.
Caja är väl default för MATE? Någon länkning där?

Ikonerna ser ut så här:
20200210212932.png
20200210212932.png (32.14 KiB) Visad 8040 gånger


Men det är egentligen bara Cinnamons ikoner som "är riktiga". De andra tycks ligga i bakgrundsbilden?

20200210213335.png
20200210213335.png (44.5 KiB) Visad 7956 gånger
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Byter själv delvis skrivbordsmiljö!

Inläggav Marie SWE » tis feb 11, 2020 3:02 pm

Skumt fenomen...
egentligen skulle du prova att göra en lika dan installation på en annan dator och se om samma sak händer där... för i så fall är det ju en bugg som ska rapporteras. :?
Marie SWE
 

Re: Byter själv delvis skrivbordsmiljö!

Inläggav Jan-Olof » tis feb 11, 2020 5:25 pm

Egentligen är det inte meningen att detta skall fungera. Det är därför det finns olika utgåvor med olika skrivbordsmiljöer förinstallerade. Att du lyckas växla mellan Cinnamon och MATE beror mer på dina kunskaper än utvecklarnas avsikter. Jag är därför ganska säker på att de inte anser detta vara en bugg...
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Byter själv delvis skrivbordsmiljö!

Inläggav Mikael » tis feb 11, 2020 5:39 pm

Jan-Olof skrev:Egentligen är det inte meningen att detta skall fungera. Det är därför det finns olika utgåvor med olika skrivbordsmiljöer förinstallerade. Att du lyckas växla mellan Cinnamon och MATE beror mer på dina kunskaper än utvecklarnas avsikter. Jag är därför ganska säker på att de inte anser detta vara en bugg...


Nja, jag vet inte det jag, några särskilda kunskaper för att installera något via Programhanteraren behövs ju inte.
Om det inte hade varit meningen att det skulle gå hade väl inte alternativet visats?
20200211173647.png
20200211173647.png (131.2 KiB) Visad 7921 gånger


Men jag skulle kunna ta bort MATE men det ger då inte svar på vad som egentligen hände.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Byter själv delvis skrivbordsmiljö!

Inläggav Jan-Olof » tis feb 11, 2020 6:00 pm

Mikael skrev:Om det inte hade varit meningen att det skulle gå hade väl inte alternativet visats?

Håller med om att det inte borde visas. Det är ju en sak att installera något som ett rent experiment men det får inte vara någonting som kan ställa till problem.

Det fanns en gång i tiden en version av Mint där både Cinnamon och MATE fanns förinstallerade. Det gjordes väl som ett prov och fanns bara i just den versionen, minns nu inte vilken.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Byter själv delvis skrivbordsmiljö!

Inläggav Mikael » tis feb 11, 2020 6:01 pm

Det kan ha varit i LMDE 2, tror det var där jag såg att det fanns.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Byter själv delvis skrivbordsmiljö!

Inläggav Mikael » tis feb 11, 2020 7:54 pm

Eftersom jag nyligen hade gjort en Timeshift-backup tänkte jag att jag kunde avinstallera via Programhanteraren.
Fick då info att bl.a. Caja skulle tas bort.
20200211181045.png
20200211181045.png (49.13 KiB) Visad 7994 gånger

Startade om, gick bra.
Loggade ut och kollade om menyalternativet fanns kvar och det gjorde det. Loggade in och fick då bara bakgrundsbilden, ingen meny, inga paneler, ingenting.
Kunde ta mig ur med Ctrl+Alt-BS och logga in i Cinnamon igen.

Frågan vad mer man skulle behöva ta bort, utan att ställa till det?

Tillägg/ändring:
Detta blev rörigt men fortsätter:
Jag hittade detta:
Kod: Markera allt
sudo apt-get remove mate-*
sudo apt-get autoremove

https://unix.stackexchange.com/questions/253179/how-do-i-remove-mate-desktop-completely

Funkade bra. Tror det var 195 MB som frigjordes.

Vill ha Caja, som ju avinstallerades "först" varför jag väljer in caja och caja-admin i Pakethanteraren.
Får då veta att vissa mate-prylar behöver läggas till igen men bara 27 MB.

Hoppas jag fixat detta nu! :?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Byter själv delvis skrivbordsmiljö!

Inläggav Mikael » tis feb 18, 2020 5:01 pm

Mikael skrev:Vill ha Caja, som ju avinstallerades "först" varför jag väljer in caja och caja-admin i Pakethanteraren.
Får då veta att vissa mate-prylar behöver läggas till igen men bara 27 MB.


Det finns en mycket stark koppling till Caja här.
Jag höll nyss på att "mecka" med att byta ett µSD-kort mot ett större. Prövade först att kortet lästes, ändrade namn på volymen. Bort med kortet och in med det "gamla" för att kopiera undan det som fanns. Åter ett byte.
Varje gång kortet monterades så startade Caja (trodde jag har väl stängt av det, men NU har jag det) och jodå, bakgrundsbild osv. ändrades till den som finns, eller fanns kan jag tycka, i MATE.

Antingen lever jag med detta eller så väljer jag annan filhanterare än Caja.
Jo, jag använder Double Commander om det är stora mängder som ska hanteras åt olika håll men bara för att ex. öppna mappen med nerladdningar.
Jag har för mig att sökningen är bättre, eller tydligare, i Caja än i Nemo..
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Byter själv delvis skrivbordsmiljö!

Inläggav Mikael » tor feb 20, 2020 7:05 pm

Äh! Varför krångla till det? ;)
Har avinstallerat caja nu.
Markerar som löst och om så inte är fallet så får jag väl "öppna" tråden igen...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2715
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster