Raggos skrev:Marie SWE:s beskrivning av hur lätt det är att undvika ett Windows-konto tror jag inte det är så många som klarar.
Tänk vad mycket lättare det är att installera linux. Man behöver inga konton någon annan stans. Dessutom är det en gammal myt att man måste använda terminalen. Det var länge sedan terminalen anvädes när jag installerade program i Linux.
Ang mängden Linuxanvändare se länken:
https://computersweden.se/article/13118 ... atorn.html Dessutom skulle Google använda mer kod från linux i Chrome OS.
Ang problemet med pinkod så fanns filen sddm.conf i lapptoppen som använder pincod men inte i den laptopp som saknar pinkod, kan det vara så att där det saknas pinkod inte heller behöver sddm.conf för att stänga av den samma!
Hejsan
Hur har det gått med auto inloggningen?
Jag ber om ursäkt att vi kapade din tråd.. Säg till om det inte är okej.
Det är alltid kul när det blir lite livat här på mint forumet med lite diskussioner som väcker folket från dvalan..
Tyvärr så fungerar inte linux till allt, då mjukvaru utvecklarna majoritetsmässigt fokuserar på att göra programvara för windows + Mac.
Ta bara en så väsentlig del som Bank-ID.. På fil eller bank-id på kort fungerar enbart till Windows + Mac.
Vissa drivrutiner från Logitech och programvaror fungerar bara till Win+Mac
Jag har en led mus som drev mig galen då den blinkar irriterande.. och det går inte reglera i Linux.. Så jag fick skruva isär musen och löda bort Led-dioden. Så garantin upphörde.. Som tur har musen fungerat felfritt och garantin löpte ut för ett år sedan.
Så tyvärr måste man ha windows som separat maskin eller dualboot eller i VM för de sakerna som Linux inte klarar.
Fler använder linux.. Joo om du räknar med smartphones som är linux i grunden.. alla IoT saker som drivs med BSD.
ChromeOS skulle inte jag räkna med som Linux distro, då det mer eller mindre är Android för Laptops.
Samt det är Google... Byter man från windows till Linux av integritets anledning... så är Google-OS's hundra gånger värre än Microsoft.
Prova att sätt upp fildelning mellan windows och Linux utan att öppna varken terminal eller text-edit smb.conf
Då får du första smakprovet på när GUI fallerar
Sedan kan du prova Gui vägen att skapa/ändra en policy regel.
oj, nu var jag riktigt stygg på den sista, då det är 1-2% som utnyttjar policy regler även i windows.