Pinkod i inloggningsskärmen?

Re: Pinkod i inloggningsskärmen?

Inläggav Osprey » mån okt 07, 2024 8:14 pm

Marie SWE skrev:Jag ÄLSKAR Gui då det är modern tid och windows och Mac har varit GUI baserat senaste 20+ åren... Men tyvärr så ligger Linux ofta 20+år efter i tiden.
Du har nog sett inlägg från mig där jag svär över linux fortfarande 6år senare. *HAHAHA* :lol:

och ungefär här.. kommer Osprey kasta in en kommentar åt mig om jag känner honom rätt. :mrgreen: :lol: :P

Njaee... jag tycker också om GUI, men har jobbat med terminalen (bash/ksh/sh/tcsh/csh m.fl) i 40 år, så för mig är det inget hinder eller något som tar emot...
Med terminalen och script (om man redan kan det) finns den fördelen att du kan skräddarsy allting precis som du vill... ;)
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » mån okt 07, 2024 8:43 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Jag ÄLSKAR Gui då det är modern tid och windows och Mac har varit GUI baserat senaste 20+ åren... Men tyvärr så ligger Linux ofta 20+år efter i tiden.
Du har nog sett inlägg från mig där jag svär över linux fortfarande 6år senare. *HAHAHA* :lol:

och ungefär här.. kommer Osprey kasta in en kommentar åt mig om jag känner honom rätt. :mrgreen: :lol: :P

Njaee... jag tycker också om GUI, men har jobbat med terminalen (bash/ksh/sh/tcsh/csh m.fl) i 40 år, så för mig är det inget hinder eller något som tar emot...
Med terminalen och script (om man redan kan det) finns den fördelen att du kan skräddarsy allting precis som du vill... ;)

Joo jag vet.. Jag syfta mer på vårat interna hugg vi kan ha ibland på skoj om Gui VS Terminal :lol: :lol: :lol:
Jag använder terminalen när jag måste.. samt jag har flera skript jag gjort för installationer o konfigurationer senaste åren.
Problemet med vissa debloat/install skripts är att de måste skrivas om för varje ny distro version. :roll: :x
Så därför kikar jag nu på om Rocky linux kan vara något alternativ.... för då behöver jag bara svära var 10:e år. :lol: :lol: :lol: :lol:

Edit
För att återgå till Raggos problem.
Har inte du någon simpel lösning Osprey?
Hade Raggos kört Debian Xfce, så hade jag svarat öppna lightdm.conf som administratör och hasha ut raden autologin-user=användarnamn
Men jag kan inget om Lubuntu :?
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » mån okt 07, 2024 11:37 pm

Marie SWE skrev:Joo jag vet.. Jag syfta mer på vårat interna hugg vi kan ha ibland på skoj om Gui VS Terminal :lol: :lol: :lol:

Det är alltid kul och det var utifrån det jag svarade...
:D :mrgreen: :mrgreen:

Marie SWE skrev:Jag använder terminalen när jag måste.. samt jag har flera skript jag gjort för installationer o konfigurationer senaste åren.
Problemet med vissa debloat/install skripts är att de måste skrivas om för varje ny distro version. :roll: :x
Så därför kikar jag nu på om Rocky linux kan vara något alternativ.... för då behöver jag bara svära var 10:e år. :lol: :lol: :lol: :lol:

Oj, eller ja kanske... eller njaa, det verkar som om Rocky bygger på SUSE....
OpenSUSE är iofs bra, men SLES och SLED är ganska "tröga" och det händer inte mycket....

Fast, vill du ha ett stabilt serversystem utan uppgraderingar, varför tittar du du då inte på CentOS istället...

Marie SWE skrev:För att återgå till Raggos problem.
Har inte du någon simpel lösning Osprey?
Hade Raggos kört Debian Xfce, så hade jag svarat öppna lightdm.conf som administratör och hasha ut raden autologin-user=användarnamn
Men jag kan inget om Lubuntu :?

Jag kör LXDE och lightdm, men inget av det funkar bra just nu. Jag har provat xfce också, men det blir halvkass det med....
Osprey
Ninja

Inläggav Osprey » fre okt 11, 2024 6:32 pm

Ähhh... och det här har jag redan svarat på... Det är så att Windows ligger 20+ år efter... och de här problemen kommer alltså att uppstå i Windows om 20+ år.... :D :D :mrgreen:
(Linux eller ja Unix då, har varit med iallafall 10-20 år längre än Windows, beroende på när man räknar DOS som Windows...) :D
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » lör okt 12, 2024 1:13 am

Osprey skrev:

Ähhh... och det här har jag redan svarat på... Det är så att Windows ligger 20+ år efter... och de här problemen kommer alltså att uppstå i Windows om 20+ år.... :D :D :mrgreen:
(Linux eller ja Unix då, har varit med iallafall 10-20 år längre än Windows, beroende på när man räknar DOS som Windows...) :D

:lol: :lol:
Unix kan jag inget om och vad jag vet är inte Unix (ej Mac) inga desktop några home user OS..

Det ända jag jag håller med om i det, är att Linux ligger före windows i server världen. 8-)
Men när det kommer till Desktop användning och GUIs så ligger Linux låååångt efter. ;) och det är anledningen att Linux knappt nått 2% spärren.
Du kan ju inte ens konfigurera vissa saker i linux utan att använda terminal eller filhack.. och det är inte användarvänligt. :P :lol:
Marie SWE
Ninja

Inläggav Jan-Olof » lör okt 12, 2024 11:02 am

Marie SWE skrev:Du kan ju inte ens konfigurera vissa saker i linux utan att använda terminal eller filhack.. och det är inte användarvänligt.

Det kan man å andra sidan inte i Windows 11 heller. Hjälpte för en tid sedan en person att installera (ber man tillräckligt snällt så...). Gick helt efter Microsofts egna installationsanvisningar och de tillägg som datorförsäljaren rekommenderade. Det var den i särklass krångligaste installation jag någonsin gjort - och då har jag installerat Linux många gånger. Det krävdes en hel del kommandon i terminalfönster innan det blev som användaren ville ha det.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » lör okt 12, 2024 2:47 pm

Jan-Olof skrev:
Marie SWE skrev:Du kan ju inte ens konfigurera vissa saker i linux utan att använda terminal eller filhack.. och det är inte användarvänligt.

Det kan man å andra sidan inte i Windows 11 heller. Hjälpte för en tid sedan en person att installera (ber man tillräckligt snällt så...). Gick helt efter Microsofts egna installationsanvisningar och de tillägg som datorförsäljaren rekommenderade. Det var den i särklass krångligaste installation jag någonsin gjort - och då har jag installerat Linux många gånger. Det krävdes en hel del kommandon i terminalfönster innan det blev som användaren ville ha det.

Nu blir jag riktigt nyfiken. :mrgreen:
Jag sitter just nu och konfigurerar Win10 enterprise LTSC och än så länge har jag inte behövt öppna terminalen/powershell eller hackat filer.

Win11 har jag inte koll på ännu, även om jag har en laptop med win11 som jag fick för en vecka sedan..
Men vad var det du var tvungen att ta till powershell eller hacka filer för då?

Jag blir alltid nyfiken när windows sabbar/tabbar till det, då jag ogillar microsofts vändning efter 2014
Marie SWE
Ninja

Inläggav Jan-Olof » lör okt 12, 2024 6:53 pm

Användaren ville ha ett lokalt konto för att slippa skicka sina privata dokument (t.ex. bankuppgifter) till Microsoft. I Windows 10 verkar det, vad jag har sett, finnas en begränsning om man vill ha flera konton men i version 11 gäller det redan för första kontot. Förutom att följa de officiella installationsanvisningarna så ställde jag frågor och fick då bekräftat att det var precis så man skulle göra.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Marie SWE » sön okt 13, 2024 2:55 am

Jan-Olof skrev:Användaren ville ha ett lokalt konto för att slippa skicka sina privata dokument (t.ex. bankuppgifter) till Microsoft. I Windows 10 verkar det, vad jag har sett, finnas en begränsning om man vill ha flera konton men i version 11 gäller det redan för första kontot. Förutom att följa de officiella installationsanvisningarna så ställde jag frågor och fick då bekräftat att det var precis så man skulle göra.

ahaa.. du menar att de låst till microsoft konto för privata hemanvändare.
Det finns tre vägar att gå runt.

Första och lättaste om det fortfarande funkar.... Om det är en laptop.. inaktivera wifi kortet i bios.. (är det en desktop med inbyggt wifi samma där) Precis när den kommer till letar efter uppdateringar.. Räkna till fem och dra ut nätverks kabeln och invänta timeout.... Antingen poppar det upp en liiiiten otydlig länk i ena hörnet.. fortsätt med begränsad bla-bla-bla någonting.. Eller så får man trycka bakåt och sedan där i en liiiiten otydlig klickbar Fortsätt med bla-bla någonting..

Andra.. näst lättaste eller kanske lättaste... Bränn USB minnet med Rufus och klicka i att skapa för lokalt konto eller vad de beskriver.

Tredje alternativet mest komplicerat är att öppna install mediet med ett ISO customizerings program (nu minns jag inte namnet i skrivande stund.. Det finns två.. ett som kostar pengar.. NTlight eller liknande.. sedan finns ett gratis program...
Där kan man editera installationsmediets Register för att inaktivera onlinekonto och TPM och massssor som telemetri o skit..
Dessa tre är helt GUI.

Sedan fjärde och sista är Ospreys favorit :mrgreen: öppna terminalen och ett kommando att gå förbi... eller öppna regedit från terminalen och ändra i registret för installation innan du klickar vidare på install.

oh.. det finns en femte som oxå... Göra en unattended install där du gör en konfigurationsfil som sköter installationen.. Där kan du sätta upp lokalt konto.
Jag har en hemsida som man kan generera den xml filen.. så Gui lösning igen. :P

Även om MS gör det svårt, så kan de inte spärra lokalt konto.. då många företag använder windows pro och måste ha lokalt konto för säkerheten helt enkelt.
Så det kommer alltid gå att skapa lokala konton vid installation. :lol:
Marie SWE
Ninja

Inläggav Jan-Olof » sön okt 13, 2024 10:07 am

Marie SWE skrev:ahaa.. du menar att de låst till microsoft konto för privata hemanvändare.

Ja, och jag har sett uppgifter om att den låsningen kommer att bli ännu hårdare i framtiden.

Enligt installationsanvisningen (en helt ny dator) så fick man inte ens starta den utan att först stänga av routern (och se till att datorn inte kunde hitta någon annan internetförbindelse).

Skall prova med Rufus om det blir aktuellt någon mer gång.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Mikael » sön okt 13, 2024 12:24 pm

Jan-Olof skrev:

Precis.. undrar hur man kör
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
och
sfc /scannow

utan att använda terminalen?
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav Raggos » sön okt 13, 2024 2:47 pm

Marie SWE:s beskrivning av hur lätt det är att undvika ett Windows-konto tror jag inte det är så många som klarar.
Tänk vad mycket lättare det är att installera linux. Man behöver inga konton någon annan stans. Dessutom är det en gammal myt att man måste använda terminalen. Det var länge sedan terminalen anvädes när jag installerade program i Linux.
Ang mängden Linuxanvändare se länken: https://computersweden.se/article/13118 ... atorn.html
Dessutom skulle Google använda mer kod från linux i Chrome OS.
Ang problemet med pinkod så fanns filen sddm.conf i lapptoppen som använder pincod men inte i den laptopp som saknar pinkod, kan det vara så att där det saknas pinkod inte heller behöver sddm.conf för att stänga av den samma!
Raggos
Ninja

Inläggav Marie SWE » sön okt 13, 2024 3:15 pm

Jan-Olof skrev:
Marie SWE skrev:ahaa.. du menar att de låst till microsoft konto för privata hemanvändare.

Ja, och jag har sett uppgifter om att den låsningen kommer att bli ännu hårdare i framtiden.

Enligt installationsanvisningen (en helt ny dator) så fick man inte ens starta den utan att först stänga av routern (och se till att datorn inte kunde hitta någon annan internetförbindelse).

Skall prova med Rufus om det blir aktuellt någon mer gång.

Japp.. De kommer försöka.
Dock kommer de aldrig täppa till unattended installs.. För det är att ta självmord då företag behöver lokala konton i skyddade nätverksmiljöer samt för redundancy att fortsätta kunna arbeta utan hicka även om internet går ner.

Jag tror de har en timeout på 60 eller 120 sekunder innan det poppar upp att du kan fortsätta installationen i OOBE mode..
Men jag har inte provat på länge... Jag kanske ska ta o göra det så jag har fräsch information :mrgreen: Det tar ju inte många minuter att göra det i en VM så att säga.

Chris Titus har utvecklat ett verktyg där du super enkelt kan debloata windows 11.. samt ett verktyg kalat Micro-Win som skapar en ISO utan massa skräp installerat och det skapar et lokalt konto.
Nu måste jag ju leta upp länkar.... :roll: :lol: :lol: :lol:

Hemsidan (ej uppdaterad med senaste versionen): https://christitus.com/windows-tool/
Github där verktyget finns.. helt open source: https://github.com/ChrisTitusTech/winutil
Youtube video hur det används(gamla versionen av verktyget): https://www.youtube.com/watch?v=6UQZ5oQg8XA

Här är nya videon på den nya designen och med Micro win verktyget, där du kan skapa en ISO som inte innehåller allt skräp samt där du kan se till att det blir lokalt konto vid installationen.
https://www.youtube.com/watch?v=92SM8Az5QVM

Jag har inte testat det, då jag har för ovana att skapa egna ISO filer där jag sliter ut ännu mer som är anpassat för mig.
Dock har jag inte pysslat med det senaste 5åren mer än att jag testade det på windows 10 för typ 3år sedan för att se att verktyget fortfarande funka.

När jag ändå letade upp länkarna..
Denna sidan kan du skapa en xml fil för unattended install som är super förenklat än att skriva ett eget.
https://schneegans.de/windows/unattend-generator/
Marie SWE
Ninja

Inläggav Marie SWE » sön okt 13, 2024 3:32 pm

Raggos skrev:Marie SWE:s beskrivning av hur lätt det är att undvika ett Windows-konto tror jag inte det är så många som klarar.
Tänk vad mycket lättare det är att installera linux. Man behöver inga konton någon annan stans. Dessutom är det en gammal myt att man måste använda terminalen. Det var länge sedan terminalen anvädes när jag installerade program i Linux.
Ang mängden Linuxanvändare se länken: https://computersweden.se/article/13118 ... atorn.html
Dessutom skulle Google använda mer kod från linux i Chrome OS.
Ang problemet med pinkod så fanns filen sddm.conf i lapptoppen som använder pincod men inte i den laptopp som saknar pinkod, kan det vara så att där det saknas pinkod inte heller behöver sddm.conf för att stänga av den samma!

Hejsan :D
Hur har det gått med auto inloggningen?

Jag ber om ursäkt att vi kapade din tråd.. Säg till om det inte är okej. ;)
Det är alltid kul när det blir lite livat här på mint forumet med lite diskussioner som väcker folket från dvalan.. :mrgreen:

Tyvärr så fungerar inte linux till allt, då mjukvaru utvecklarna majoritetsmässigt fokuserar på att göra programvara för windows + Mac. :?
Ta bara en så väsentlig del som Bank-ID.. På fil eller bank-id på kort fungerar enbart till Windows + Mac.
Vissa drivrutiner från Logitech och programvaror fungerar bara till Win+Mac
Jag har en led mus som drev mig galen då den blinkar irriterande.. och det går inte reglera i Linux.. Så jag fick skruva isär musen och löda bort Led-dioden. Så garantin upphörde.. Som tur har musen fungerat felfritt och garantin löpte ut för ett år sedan. 8-)
Så tyvärr måste man ha windows som separat maskin eller dualboot eller i VM för de sakerna som Linux inte klarar. :?

Fler använder linux.. Joo om du räknar med smartphones som är linux i grunden.. alla IoT saker som drivs med BSD.
ChromeOS skulle inte jag räkna med som Linux distro, då det mer eller mindre är Android för Laptops.
Samt det är Google... Byter man från windows till Linux av integritets anledning... så är Google-OS's hundra gånger värre än Microsoft.

Prova att sätt upp fildelning mellan windows och Linux utan att öppna varken terminal eller text-edit smb.conf ;)
Då får du första smakprovet på när GUI fallerar :D
Sedan kan du prova Gui vägen att skapa/ändra en policy regel.
oj, nu var jag riktigt stygg på den sista, då det är 1-2% som utnyttjar policy regler även i windows. :mrgreen:
Senast redigerad av Marie SWE sön okt 13, 2024 4:10 pm, redigerad totalt 2 gånger.
Marie SWE
Ninja

Inläggav Marie SWE » sön okt 13, 2024 3:54 pm

Mikael skrev:
Jan-Olof skrev:

Precis.. undrar hur man kör
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
och
sfc /scannow

utan att använda terminalen?

https://www.thewindowsclub.com/dism-gui-windows
DISM GUI
och DISM++
https://github.com/CodingWonders/DISMTools

https://www.tenforums.com/general-suppo ... sfc-2.html

https://www.majorgeeks.com/files/detail ... epair.html

Det var vad jag hitta på 60sekunders googling. :D

Men när det kommer till Felsökning och reparation av operativsystem.. Både Linux och Windows.. då är Terminalen bäst.
Jag har alltid sagt att Terminalen/powershell är verkligen kraftiga verktyg för just problemlösning.
Så när jag verkligen stöter på ett kraschat OS så är inte GUI lösningar det första jag letar efter.
Men detta är inte normala användar saker.. :geek:
95% av de som använder datorer i denna värld spendera inte tid på att fixa ett kraschat OS.
Oftast är det lättare/snabbare att ominstallera eller ta till en backup än att fixa problemet. (inklusive mig)
Sist var 4dagar sedan... Linux uppdateringar knäckte mitt OS på denna laptopen... Istället för att reda ut problemet så körde jag en systemåterställning och problemet var löst på 10minuter än att försöka felsöka vad som gick fel. 8-)
Marie SWE
Ninja

FöregåendeNästa

Återgå till Övriga supportfrågor