Problem efter en uppdatering

Problem efter en uppdatering

Inläggav Masen » mån jun 07, 2021 5:50 pm

Har en bärdar dator som fick problem efter den sista uppdateringen av "Kärnan". Klickade på startknappen och Datorn stod bara och tuggade och kunde inte starta upp. Datorn reagerade inte på någon tangent. För att komma loss fick jag ta ur batteriet och koppla bort inkommande sladd till datorn. Även sladden till usb-hubben. Monterade tillbaka allt och datorn startar upp normalt men vid nästa omstart samma problem. Hade i alla fall säkerhetskopior via Thimeshift, Återställde till senaste säkerhetskopian och datorn fungera helt normalt. Uppdaterade på nytt. Samma problem på nytt.Upprepade proceduren på nytt men undvek att installera "Senaste kärnan och ett litet program till". Datorn fungerar nu normalt. Skapade nya säkerhetskopior efter senaste uppdateringar, om det skulle behövas. Min tanke är ska man behöva göra en säkerhetskopia före varje uppdatering? Någon som har varit med om något liknande?
Masen
Munk
 
Inlägg: 22
Blev medlem: tis mar 17, 2020 12:34 pm

Re: Problem efter en uppdatering

Inläggav Jan-Olof » mån jun 07, 2021 9:23 pm

Vid något tillfälle har det faktiskt hänt: viewtopic.php?f=15&t=1086
Nya kärnor kommer inte särskilt ofta så det ju kan vara en bra idé att säkerhetskopiera systemet i samband med detta. Skönt att du kunde lösa problemet.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Problem efter en uppdatering

Inläggav Mikael » tis jun 08, 2021 9:39 pm

Jag tar alltid en "Timeshift" före uppdateringar som berör kärna, grub, linux-firmware (dag nu ser jag) och "Intel".
Har, fr.o.m. förra uppdateringen, den med kärna, börjat att stänga av datorn i stället för att starta om. Inte för jag vet om det spelar någon roll men...
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2729
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Problem efter en uppdatering

Inläggav bosse » ons jun 09, 2021 6:41 am

Vid uppdatering av kärna, vad är det i regel som åtgärdas? ( kan man ens fråga så ) :P
Har valt bort uppdateringar som har 4 eller 5 i uppdateringshanteraren. Missar man något viktigt
Datorn funkar jättebra ( eftersom jag inte vet vad jag missar ) :) Men lite nyfiken är man ju.
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Problem efter en uppdatering

Inläggav Jan-Olof » ons jun 09, 2021 8:23 am

Det är väl mest säkerhetsuppdateringar och stöd för ny hårdvara, tror jag. De förstnämnda är ju bra att ha, men systemet har en god säkerhet även om du inte installerar varje uppdatering som kommer.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Problem efter en uppdatering

Inläggav bosse » ons jun 09, 2021 8:52 am

Jan-Olof skrev:Det är väl mest säkerhetsuppdateringar och stöd för ny hårdvara, tror jag. De förstnämnda är ju bra att ha, men systemet har en god säkerhet även om du inte installerar varje uppdatering som kommer.

Tack, låter bra, det som kan "spöka " torde ju vara ev. hårdvaruuppdatering då?
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Problem efter en uppdatering

Inläggav Masen » tis jun 29, 2021 7:16 am

Det var inte bara ett problem med min dator utan ett flertal uppdateringar som ställde till det.
Har nu gjort säkerhetskopieringar via Timeshift vid ett flertal tillfällen och slutresultatet blev att ett flertal uppdateringar inte kommer in i systemet i datorn.
Masen
Munk
 
Inlägg: 22
Blev medlem: tis mar 17, 2020 12:34 pm


Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron