Radera partition på hårddisken

Re: Radera partition på hårddisken

Inläggav Mikael » fre okt 10, 2025 10:00 am

I vilket program är det du högerklickar?
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav AlexC63 » fre okt 10, 2025 11:25 am

Mikael skrev:I vilket program är det du högerklickar?

Jag högerklickar på den nya mappen och får då upp ett antal alternativ, och jag väljer då "egenskaper", då får jag upp en ny meny där jag klickar på "rättigheter" där det står: "Du är inte ägaren så du kan inte ändra dessa rättigheter".

Det går alltså inte att klistra in något i denna nya mapp på 159 gb.
AlexC63
Munk

Inläggav Mikael » fre okt 10, 2025 2:00 pm

AlexC63 skrev:Jag högerklickar på den nya mappen

När du använder filhanteraren Nemo eller annan filhanterare?

För att se om du har behörighet som administratör - starta ett terminalfönster, skriv
Kod: Markera allt
sudo nemo
ange ditt lösenord.
Nu ska filhanteraren Nemo starta med förhöjda privilegier.

Har du behörighet då?
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav AlexC63 » lör okt 11, 2025 8:23 am

Mikael skrev:
AlexC63 skrev:Jag högerklickar på den nya mappen

När du använder filhanteraren Nemo eller annan filhanterare?

För att se om du har behörighet som administratör - starta ett terminalfönster, skriv
Kod: Markera allt
sudo nemo
ange ditt lösenord.
Nu ska filhanteraren Nemo starta med förhöjda privilegier.

Har du behörighet då?

Det verkar så. Fast jag kunde inte hitta den nya mappen,men jag högerklickade på en annan mapp, och då verkade det som jag var behörig.
AlexC63
Munk

Inläggav Mikael » lör okt 11, 2025 10:33 am

Har lite svårt att hänga med på var och vad du gör..
Behöver nog bilder.

Så här det det ut hos mig i filhanteraren Nemo.

ksnip_20251011-112158.png
ksnip_20251011-112158.png (71.61 KiB) Visad 516 gånger

Där har jag ingen extra partition på systemdisken utan jag använder ett USB-minne för att illuistrera.
Jag högerklickar där gula pilen pekar och väljer Egenskaper - rättigheter.

Jag som användaren mint är ägare och har rätten att skapa och ta bort filer.

Har du startat om datorn efter att du formaterade med GParted?
Hur gjorde du formateringen? I GParted väljer man först åtgärd, man kan välja flera, och sedan bekräftar man åtgärderna.
Jag personligen gillar inte GParted mer än att den har ett tydligt och bra gränssnitt. Jag föredrar programmet Diskar.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav AlexC63 » lör okt 11, 2025 11:52 am

Hej igen.

Tack för all hjälp, men det här börjar bli för invecklat för mig. Jag tror jag gör en ominstallation helt enkelt, det tar inte så lång tid och så får jag garanterat tillgång till hela hårddisken. De få saker jag hade på datorn har jag lagt över till ett minne, så jag skulle gissa att det tar 30-60 minuter, kanske lite längre då jag behöver tanka hem lite olika program, men dom har jag skrivit upp vilka det är, så det ska gå ganska snabbt. Tack igen i alla fall :)
AlexC63
Munk

Inläggav AlexC63 » lör okt 11, 2025 4:20 pm

Jaha, det hade jag inte mycket för..... Jag installerade om Linux, men av någon anledning så installerade den två partitioner igen, och jag har fortfarande inte behörighet för att klistra in saker i den partitionen som är på 159 gb.
Vad värre är, är att jag i Gparted nu inte ens kan komma åt att formatera den, då jag tydligen inte har behörighet att göra det heller... Vad ska man med en hårddisk till om man inte kan använda den?
Bilagor
gparted1.png
gparted1.png (51.65 KiB) Visad 498 gånger
AlexC63
Munk

Inläggav AlexC63 » lör okt 11, 2025 4:32 pm

Ja, så här ser det alltså ut i filhanteraren. Som ni ser på den svaga texten längst ner, är jag inte behörigt till denna hårddisk.
Bilagor
Filhanteraren 2.png
Filhanteraren 2.png (74.78 KiB) Visad 504 gånger
AlexC63
Munk

Inläggav Jan-Olof » lör okt 11, 2025 4:53 pm

Valde du "Radera disken och installera Linux Mint" på sidan Installationstyp när du installerade?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare

Inläggav AlexC63 » lör okt 11, 2025 5:00 pm

Jan-Olof skrev:Valde du "Radera disken och installera Linux Mint" på sidan Installationstyp när du installerade?

Ja, jag gjorde det. Något som är märkligt är att när jag startade om datorn så kunde jag formatera disken, men jag gjorde inte det utan stängde av Gparted, för att efter en stund öppna Gparted igen, men denna gången kunde jag inte formatera...
Så jag startade om datorn igen, och nu kunde jag formatera igen... Men detta gjorde jag ju igår, och det hjälpte inte. Vad jag också har upptäckt är att denna disk (på 159gb) syns inte när jag öppnar Stacer.... på Stacer visas bara den mindre partitionen på 50 gb.
Jag har också sett att 159 gb partitionen finns som en ikon på skrivbordet, och att den går att stänga av (ta bort) så som man gör med ett USB-minne.

Jag vill minnas nu, att när jag köpte denna dator, så bad jag killen jag köpte den av att installera både win 10 och Linux, och det är nog han som har skapat dessa partitioner.
AlexC63
Munk

Inläggav AlexC63 » sön okt 12, 2025 8:15 am

Lutar åt att jag köper en ny hårddisk. Personen som installerade Windows och Linux på olika partitioner åt mig gjorde kanske så att jag inte skulle kunna ändra den partitionen där Windows finns? (159 gb).

Jag testade att radera partitionen som jag inte kommer åt (och återinstallera den), och det gick, men jag kan fortfarande inte få åtkomst till den även om den är tom.

Jag har googlat på hur man kan ändra behörighet till olika filer och mappar, men ärligt talat är det alldeles för avancerat för mig, jag är bara intresserad av att titta på film, maila och annat simpelt. Men tack för eran input i alla fall.

AlexC63
AlexC63
Munk

Inläggav Mikael » sön okt 12, 2025 12:54 pm

Det kanske är så att Windows har låst den om "Fast Startup" användes i Windows.

Om du startar upp datorn med ett USB med Mint och där startar GParted och tar bort ALLA partitioner, verkställer. Sedan i GParted väljer Enhet, "Skapa Partitionstabell.." och verkställer så bör du rimligtvis ha en helt tom disk att kunna installera på.
---
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Inläggav AlexC63 » sön okt 12, 2025 2:12 pm

Mikael skrev:Det kanske är så att Windows har låst den om "Fast Startup" användes i Windows.

Om du startar upp datorn med ett USB med Mint och där startar GParted och tar bort ALLA partitioner, verkställer. Sedan i GParted väljer Enhet, "Skapa Partitionstabell.." och verkställer så bör du rimligtvis ha en helt tom disk att kunna installera på.

Tack för tipset, jag ska testa detta :)
AlexC63
Munk

Inläggav Osprey » mån okt 13, 2025 6:16 pm

Men du har din "/dev/sda5" som "linux/sda4", rensar du den, så försvinner allt, vilket inte borde vara nödvändigt...

...men som sagt var en nyinstallation är varken svårt eller omöjligt, om du bara har backup på det du vill/måste ha kvar....
Osprey
Ninja

Inläggav AlexC63 » lör okt 18, 2025 6:58 pm

Osprey skrev:Men du har din "/dev/sda5" som "linux/sda4", rensar du den, så försvinner allt, vilket inte borde vara nödvändigt...

...men som sagt var en nyinstallation är varken svårt eller omöjligt, om du bara har backup på det du vill/måste ha kvar....

Stor succé! Jag lyckades! Fast jag gjorde på ett annat sätt, som jag hittade på nätet. Jag insåg att jag nog skulle vara tvungen att radera hårddisken om jag skulle bli av med de olika partitionerna, så jag tittade på en video på You Tube där en man visade hur man skrev kommandon i prompten. och skrev några kommandon i prompten.
Så här skrev jag:
sudo su enter
fdisk -l enter
shred -vzn 3 /dev/sda enter

Då raderades hela hårddisken 4 gånger och det tog ett par timmar. Efter detta kunde jag komma åt hela hårddisken och installera om Linux!

Tack ändå för alla tips och uppbackning!
AlexC63
Munk

Föregående

Återgå till Övriga supportfrågor