Här ska ni få något att bita i... zombie processer. ;-)

Re: Här ska ni få något att bita i... zombie processer. ;-)

Inläggav Osprey » mån jun 09, 2025 10:01 pm

Marie SWE skrev:Däremot håller jag på att slå pannan blodig emot väggen för att sluta få Firefox att försöka leta efter en nätverksskrivare varje gång jag trycker CTRL+P
Fan det tar två minuter innan printerdialogen poppar upp så jag kan skriva ut till PDF. :x

Varför kör du inte Ctrl-T för ett nytt fönster, eller högarmerkerar och väljer "skriv ut då"..?? eller jo Firefox härstammar ju liksom på den tiden Netscape, från Linux.....
Marie SWE skrev:Fan det tar två minuter innan printerdialogen poppar upp så jag kan skriva ut till PDF. :x
att skriva ut ett dokument är ju överlevnadbart med 2min.... att skriva ut 20 olika sidor är 40minuter väntetid.

Hur tusan lyckades du med det..!?!! -en prestation!! :D

(jag har aldrig försökt få Linux långsamt men, det går kanske om man bara försöker, eller vill.....) :roll:
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » tis jun 10, 2025 3:13 am

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Däremot håller jag på att slå pannan blodig emot väggen för att sluta få Firefox att försöka leta efter en nätverksskrivare varje gång jag trycker CTRL+P
Fan det tar två minuter innan printerdialogen poppar upp så jag kan skriva ut till PDF. :x

Varför kör du inte Ctrl-T för ett nytt fönster, eller högarmerkerar och väljer "skriv ut då"..?? eller jo Firefox härstammar ju liksom på den tiden Netscape, från Linux.....
Marie SWE skrev:Fan det tar två minuter innan printerdialogen poppar upp så jag kan skriva ut till PDF. :x
att skriva ut ett dokument är ju överlevnadbart med 2min.... att skriva ut 20 olika sidor är 40minuter väntetid.

Hur tusan lyckades du med det..!?!! -en prestation!! :D

(jag har aldrig försökt få Linux långsamt men, det går kanske om man bara försöker, eller vill.....) :roll:

Det går inte skriva ut en webbsida/mail med att högerklicka eller CTRL+T. ;)

Prova att installera Debian Xfce i en VM
Sedan öppnar du Firefox ESR som är standard.. Skriv ut webbsidan CTRL+P och till PDF. Notera hur snabbt det går.

Sedan avinstallerar du CUPS helt och hållet.
Prova sedan att skriva ut webbsidan.
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » tis jun 10, 2025 4:21 pm

Ja ok, jag "ramlade i gropen" och hjärnan var nog nere i run-level 1 (single-user-mode)...

Marie SWE skrev:Det går inte skriva ut en webbsida/mail med att högerklicka eller CTRL+T. ;)
Helt rätt, jag brukar väl förstås använda "[Arkiv]->Skriv ut" när jag gör det. Ibland blir utskriften helkass, beroende på hur sidan är skapad och ibland blir det ok. Är det t.ex en PDF med en "Print" ikon lite nedanför övre högra hörnet så använder jag den och finns det inte, så får jag ibland klipp och klistra med "screenshots" in ett Libre Office Writer... ;)

Marie SWE skrev:Prova att installera Debian Xfce i en VM
Sedan öppnar du Firefox ESR som är standard.. Skriv ut webbsidan CTRL+P och till PDF. Notera hur snabbt det går.
Nja, det vet jag inte om jag orkar... ett par VM kör jag redan (bl.a Windows XP), men du har ju å andra sidan redan provat detta och min installation blir säkert samma... :mrgreen:

Marie SWE skrev:Sedan avinstallerar du CUPS helt och hållet.
Skulle jag väl kunna, men jag använder ju CUPS och det funkar bra... :D
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » tis jun 10, 2025 9:12 pm

Osprey skrev:Ja ok, jag "ramlade i gropen" och hjärnan var nog nere i run-level 1 (single-user-mode)...

Marie SWE skrev:Det går inte skriva ut en webbsida/mail med att högerklicka eller CTRL+T. ;)
Helt rätt, jag brukar väl förstås använda "[Arkiv]->Skriv ut" när jag gör det. Ibland blir utskriften helkass, beroende på hur sidan är skapad och ibland blir det ok. Är det t.ex en PDF med en "Print" ikon lite nedanför övre högra hörnet så använder jag den och finns det inte, så får jag ibland klipp och klistra med "screenshots" in ett Libre Office Writer... ;)

Marie SWE skrev:Prova att installera Debian Xfce i en VM
Nja, det vet jag inte om jag orkar... ett par VM kör jag redan (bl.a Windows XP), men du har ju å andra sidan redan provat detta och min installation blir säkert samma... :mrgreen:

Marie SWE skrev:Sedan avinstallerar du CUPS helt och hållet.
Skulle jag väl kunna, men jag använder ju CUPS och det funkar bra... :D

japp.. arkiv skriv ut är samma som ctrl+p, så det är ingen skillnad.

Om det är en PDF med print ikon så har den spara ikon oxå, så då behöver jag ju inte ens använda print till fil funktionen :D
Men ofta är det e-mail eller text. Så då behöver jag print till file funktionen. :?

Jag har samma fenomen på flera datorer.. men japp jag testa sekunderna efter jag gjorde posten att installera en ny VM..
Sedan dödade jag lite telemetri o skit i Firefox innan jag prova.. Men först testade jag med CUPS installerat.. CTRL+P samt arkiv, skriv ut, så öppna sig dialogrutan på två röda som det ska...
Sedan avinstallerade jag CUPS med tillhörande paket... och direkt så blev det samma fenomen med att det tar två minuter innan print dialogen öppnas helt, då den står och tuggar (med en rullande symbol som när windows loggar in typ), det är då Fifefox försöker nå nätverksskrivare innan den ger upp och sedan öppnar dialogen att skriva till PDF

Så CUPS är orsaken... MEN.... Firefox är boven.
Jag hade en Debian10 VM med ESR 98 eller 100 någonting där emellan.. Där fanns inte problemet.. och CUPS fanns inte ens installerat as default i Debian10 som det är i Debian12.
Så jag ska testa att ta ner än äldre version av Firefox ESR och se om det är den äldre versionen som är snällare, eller om det är något som blir kvar i systemet efter man avinstallerar CUPS.

Anledningen att jag avinstallerar CUPS är.. Jag har ingen nätverkskrivare och där med är funktionen onödig... Samt då CUPS har ett högt CVE exploit, så känns det bara dumt att låta CUPS vara installerat när jag ändå inte har nytta utav det.
Så det är varför jag avinstallerar CUPS. :)

Edit kl 22:54
Nu har jag testat med att ladda ner äldre versioner av FF.. alla ESR versioner ner till 78.
Samma fenomen.. Dock tog det ESR78 ca 45 sekunder medans från ESR91 tar det närmre två minuter.
Skillnaden är att 78 har en annan skriv ut popup, så jag gissar annan timeout setting.

Så svaret låg inte i en äldre version utan i att Debian10 har inte CUPS installerat as default.
Så då är det asså något som blir kvar i systemet som blir orsak efter att det är avinstallerat.. autoremove gjorde ingen skillnad.
Frågan är om jag ska testa att installera CUPS igen och sedan göra en Purg.. eller testa att avinstallera ett paket i taget och se vilket paket som är boven till att det låser upp sig i 2minuter.

Edit kl 23:29
ooopsiii.. Detta är oroväckande med tanke på CVE't
Jag installera CUPS igen
Under installationsprocessen efter den installerat paketet cups-browsed och initiera servicen så direkt försökte den ansluta till IP nummer 201.100.168.192 som ligger i Mexico Monterrey. :shock: vafaan ska den ansluta dit för..
egentligen skulle jag startat upp wireshark och låtit den ansluta för att analysera vad det är för trafik. :lol:

anyway....... CUPS installerat igen och Firefox CTRL+P funkar direkt utan en sekunds fördröjning istället för 2 minuters tugg.
Nu ska jag ha kaffepaus och börja avinstallera ett paket åt gången och se vilket paket som är deal-breaker'n :geek:

Men att Cups-browsed försöker ansluta till Mexico finner jag lite suspekt i och med CVE't

Edit kl 00:30
:lol: hahaha :lol: Det var ett snabblöst mysterium med wireshark.. 201.100.168.192 var en reverse arp lookup.. Så 192.168.100.201 känns lite mer normal brandväggsrespons. :lol:
Jag tänkte inte ens en tanke på det då jag har class a (10 serie istället för 192 serie) men min VM har 192 serie :lol: :lol:

Nu ska jag testa lite avinstallation av paket..
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » tor jun 12, 2025 5:40 pm

Du är på väg att närma dig (en del av) gåtans lösning verkar det som... :mrgreen:

Jag kör ju CUPS på alla datorerna här, eftersom skrivarna är anslutna med 802.11

Sedan har jag lagt märke till att när det är PDF:er med print- (och spara-) ikoner så blir det (åtminsone oftast) en helt kass utskrift om man kör [Arkiv]->Skriv ut... däremot funkar det bra om man klickar på ikonerna...

Marie SWE skrev:anyway....... CUPS installerat igen och Firefox CTRL+P funkar direkt utan en sekunds fördröjning istället för 2 minuters tugg.
Jag är förresten sedan gammalt lite lätt livrädd för "Ctrl-P", för under VAX/VMS och OpenVMS så innebar det (om man var inloggad som SYSTEM (~root)) att du haltade hela burken, som var stor som 5 tvättmaskiner och ofta hade sådär en 50 användare... det blev ett himla liv i korridorerna om man gjorde det... ;) :shock:

Själv håller jag just nu på med att försöka lära mig GIMP, så jag slipper en VM med XP för att kunna köra en gammal Photoshop. Men det går lite trögt... ;) :) :D

Photoshop kan jag ju sedan gammalt, eftersom jag var tvungen att lära mig den när jag skrev böcker, men GIMP har jag inte orkat ge mig in i så mycket. Fast just nu funkar inte min VM med XP och jag orkar inte felsöka (eller jo, jag vet att det är något krångel med USB-sladden), så jag får försöka tvinga mig att lära mig GIMP (eller också fixa sladden).... :oops:
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » tor jun 12, 2025 8:44 pm

Osprey skrev:Du är på väg att närma dig (en del av) gåtans lösning verkar det som... :mrgreen:

Jag kör ju CUPS på alla datorerna här, eftersom skrivarna är anslutna med 802.11

Sedan har jag lagt märke till att när det är PDF:er med print- (och spara-) ikoner så blir det (åtminsone oftast) en helt kass utskrift om man kör [Arkiv]->Skriv ut... däremot funkar det bra om man klickar på ikonerna...

Marie SWE skrev:anyway....... CUPS installerat igen och Firefox CTRL+P funkar direkt utan en sekunds fördröjning istället för 2 minuters tugg.
Jag är förresten sedan gammalt lite lätt livrädd för "Ctrl-P", för under VAX/VMS och OpenVMS så innebar det (om man var inloggad som SYSTEM (~root)) att du haltade hela burken, som var stor som 5 tvättmaskiner och ofta hade sådär en 50 användare... det blev ett himla liv i korridorerna om man gjorde det... ;) :shock:

Själv håller jag just nu på med att försöka lära mig GIMP, så jag slipper en VM med XP för att kunna köra en gammal Photoshop. Men det går lite trögt... ;) :) :D

Photoshop kan jag ju sedan gammalt, eftersom jag var tvungen att lära mig den när jag skrev böcker, men GIMP har jag inte orkat ge mig in i så mycket. Fast just nu funkar inte min VM med XP och jag orkar inte felsöka (eller jo, jag vet att det är något krångel med USB-sladden), så jag får försöka tvinga mig att lära mig GIMP (eller också fixa sladden).... :oops:

Jo jag kommer nog lösa gåtan.. Jag har blivit van att Linux kräver 2 veckor att lösa ett problem man löser i windows på 10minuter *haha* :mrgreen:
Problemet med Linux är bristande dokumentation.. Perfekt hade det ju varit om man hade kunnat kommunicera direkt med utvecklarna, då de verkligen förstår sig på saker ner på systemnivå.

När det kommer till PDFer så klickar jag aldrig på skriv ut. Jag klickar bara på spara.. varför skriva ut en PDF till en annan PDF :lol:

Okej.. Jag använder Gimp för enklare saker.. Spoiler alert här nu.. ;)
............ Men Photoshop från 2007 är mer avancerat än Gimp 2025, så om du gör mer avancerade saker så kommer du högst sannolikt skaka liv i din XP VM igen inom en månad. :lol:
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » tor jun 12, 2025 11:07 pm

Marie SWE skrev:Jo jag kommer nog lösa gåtan.. Jag har blivit van att Linux kräver 2 veckor att lösa ett problem man löser i windows på 10minuter *haha* :mrgreen:
Problemet med Linux är bristande dokumentation.. Perfekt hade det ju varit om man hade kunnat kommunicera direkt med utvecklarna, då de verkligen förstår sig på saker ner på systemnivå.
Ja det gäller nog inte bara Linux... jag har jobbat på Ericsson, Saab, Volvo, Electrolux, ABB, FMV etc. och genomgående så finns inget om handhavande och funktion dokumenterat... -för det "kostar ju bara pengar"....

Marie SWE skrev:När det kommer till PDFer så klickar jag aldrig på skriv ut. Jag klickar bara på spara.. varför skriva ut en PDF till en annan PDF :lol:
En PDF kan du ju välja om du vill skriva ut, eller -spara- som PDF. Den valfriheten finns...

Marie SWE skrev:Okej.. Jag använder Gimp för enklare saker.. Spoiler alert här nu.. ;)
............ Men Photoshop från 2007 är mer avancerat än Gimp 2025, så om du gör mer avancerade saker så kommer du högst sannolikt skaka liv i din XP VM igen inom en månad. :lol:
Använder också hellre Photoshop, även om jag kör den i XP. Bara för att den kan jag till 500%.... :mrgreen:
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » tor jun 12, 2025 11:34 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Jo jag kommer nog lösa gåtan.. Jag har blivit van att Linux kräver 2 veckor att lösa ett problem man löser i windows på 10minuter *haha* :mrgreen:
Ja det gäller nog inte bara Linux... jag har jobbat på Ericsson, Saab, Volvo, Electrolux, ABB, FMV etc. och genomgående så finns inget om handhavande och funktion dokumenterat... -för det "kostar ju bara pengar"....

Marie SWE skrev:När det kommer till PDFer så klickar jag aldrig på skriv ut. Jag klickar bara på spara.. varför skriva ut en PDF till en annan PDF :lol:
En PDF kan du ju välja om du vill skriva ut, eller -spara- som PDF. Den valfriheten finns...

Marie SWE skrev:Okej.. Jag använder Gimp för enklare saker.. Spoiler alert här nu.. ;)
Använder också hellre Photoshop, även om jag kör den i XP. Bara för att den kan jag till 500%.... :mrgreen:

Sant.. Men det finns nog attan mer dokumentation på Volvo än på Linux *haha* :lol:
Försök hitta information om det jag just här frågar efter och försöker lösa nu.
Den dokumentationen finns inte. Jag har spenderat DAGAR med att söka på nätet och läsa i Debians dokumentation.. Men inte ett enda ord nämns.
Men det kommer sluta som med alla andra problem.. Jag löser dem på egen hand efter några månaders svordomar.
Jag överväger seriöst att börja köra windows7 online och sedan göra en disk-image återställning efter varje användning för att säkerställa att inga virus tagit sig in.
Det är mindre arbete och svordomar om man ser det över ett års perspektiv.
Men helst skulle jag vilja få ett stabilt Linux desktop system som daily driver som klarar av 365dagars upptid om nödvändigt.
Det är nog därför jag inte gett upp ännu.... evigt optimist. :lol: *hahaha* :lol:

Fast nu är det ju Text jag vill skriva ut till PDF, så ingen färdig PDF finnes att spara etc.. Typ som att skriva ut denna sidan med inläggen vi skrivit.. ren text asså.. och sedan skriva ut till en fil.. som då sparas som PDF..
Så PDF är slutprodukten.. Pure text är det jag vill skriva ut till en PDF.
Så inga missförstånd sker nu. :)

Jag har använt Gimp sedan andra halvan 2019ish.. så jag börjar väl få lite koll på Gimp.. Men det är många filter och verktyg som saknas i Gimp som jag ibland använder så jag måste dra igång Photoshop.. Men 80% av tillfällena så fungerar det med Gimp om det bara handlar om att snygga upp foton osv.
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » fre jun 13, 2025 2:53 am

Marie SWE skrev:Fast nu är det ju Text jag vill skriva ut till PDF, så ingen färdig PDF finnes att spara etc.. Typ som att skriva ut denna sidan med inläggen vi skrivit.. ren text asså.. och sedan skriva ut till en fil.. som då sparas som PDF..
Du kan ju alltid öppna ren text med Libre Office Writer och sedan exportera det som en PDF, eller om du så vill klipp-o-klistra in ren text i Writer - och exportera...

Marie SWE skrev:Jag har använt Gimp sedan andra halvan 2019ish.. så jag börjar väl få lite koll på Gimp.. Men det är många filter och verktyg som saknas i Gimp som jag ibland använder så jag måste dra igång Photoshop.. Men 80% av tillfällena så fungerar det med Gimp om det bara handlar om att snygga upp foton osv.
Jag har använt Gimp lite till och från i många år, men när det gäller den biten så är jag mer "hemma" i Photoshop... och där kan jag i stort sett alla filter och vektyg, men Gimp är lite annorlunda.... Innan dess så körde jag Windows till stor del (innan Vista kom) och då behövde jag inte ens en VM... :D
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » fre jun 13, 2025 3:17 am

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Fast nu är det ju Text jag vill skriva ut till PDF, så ingen färdig PDF finnes att spara etc.. Typ som att skriva ut denna sidan med inläggen vi skrivit.. ren text asså.. och sedan skriva ut till en fil.. som då sparas som PDF..
Du kan ju alltid öppna ren text med Libre Office Writer och sedan exportera det som en PDF, eller om du så vill klipp-o-klistra in ren text i Writer - och exportera...

Marie SWE skrev:Jag har använt Gimp sedan andra halvan 2019ish.. så jag börjar väl få lite koll på Gimp.. Men det är många filter och verktyg som saknas i Gimp som jag ibland använder så jag måste dra igång Photoshop.. Men 80% av tillfällena så fungerar det med Gimp om det bara handlar om att snygga upp foton osv.
Jag har använt Gimp lite till och från i många år, men när det gäller den biten så är jag mer "hemma" i Photoshop... och där kan jag i stort sett alla filter och vektyg, men Gimp är lite annorlunda.... Innan dess så körde jag Windows till stor del (innan Vista kom) och då behövde jag inte ens en VM... :D

:lol: *haha* :lol: Jag associera till en på ett engelsk linuxforum, som sa en gång för flera år sedan.. Det är ju gratis, så du får förvänta dig att saker inte fungerar.... Jag svara då något i stil med.. Om jag lagar din bil gratis.. så är det helt okej att inte bromsarna fungerar sedan asså? :lol: :lol: :lol: :lol:

neeeee... jag tänker inte klippa o klistra text från email (webmail) och hemsidor till word och sedan skriva ut det.. oftast följer inte bilder med korrekt.
Samt... OM det är en funktion, så ska den faktiskt fungera, annars kan de ta bort funktionen. :lol: :lol: :lol:
Någon i Debian 12 teamet har klantat sig.. Det är en bugg då felet inte uppstår i Debian10.
Men då man inte kan kommunicera med dem, så får jag lösa det själv. 8-)

Jag kör Photoshop på win7 bare metal install. men det är för att jag även behöver andra win-only program... och win10 suger fett med sina rullande releaser så all deep customization blir sabbad, så då måste man blocka alla uppdateringar... och köra win utan uppdateringar... Då väljer jag win7 över win10 då jag får mer prestanda ur 7an. :D
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » fre jun 13, 2025 2:55 pm

Marie SWE skrev: :lol: *haha* :lol: Jag associera till en på ett engelsk linuxforum, som sa en gång för flera år sedan.. Det är ju gratis, så du får förvänta dig att saker inte fungerar.... Jag svara då något i stil med.. Om jag lagar din bil gratis.. så är det helt okej att inte bromsarna fungerar sedan asså? :lol: :lol: :lol: :lol:
Linux är till viss del en halvkommersiell produkt, som t.ex RHEL, SLED, SLES och även till viss del Ubuntu och då ska det funka!

Marie SWE skrev:neeeee... jag tänker inte klippa o klistra text från email (webmail) och hemsidor till word och sedan skriva ut det.. oftast följer inte bilder med korrekt.
Samt... OM det är en funktion, så ska den faktiskt fungera, annars kan de ta bort funktionen. :lol: :lol: :lol:
Det blir ofta konstigheter med bilder och lite annat om man skriver en PDF som har "utskriftsknapp", direkt med [Arkiv]->"Skriv ut" också. Det är något med att CUPS inte klarar av att skriva ut vissa PDF korrekt, ibland försvinner bilder helt, etc. etc.

Vet inte riktigt var problemet är, om det är Adobe som inte har släppt vissa detaljer eller så? Fast Okular funkar ju klanderfritt, för alla PDF som jag har provat... :)

Marie SWE skrev:Jag kör Photoshop på win7 bare metal install. men det är för att jag även behöver andra win-only program... och win10 suger fett med sina rullande releaser så all deep customization blir sabbad, så då måste man blocka alla uppdateringar... och köra win utan uppdateringar... Då väljer jag win7 över win10 då jag får mer prestanda ur 7an. :D
Jag hade gärna kört Win7 också, men jag har bara Win10 (som ska gå att uppgradera till Win11) plus en virtualiserad XP och XP duger gott för att bara köra Photoshop i en VM lite då och så... ;)
Win10 har jag typ "inte haft igång sedan kungen dog".... :mrgreen:
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » tis jul 08, 2025 4:46 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev: :lol: *haha* :lol: Jag associera till en på ett engelsk linuxforum, som sa en gång för flera år sedan.. Det är ju gratis, så du får förvänta dig att saker inte fungerar.... Jag svara då något i stil med.. Om jag lagar din bil gratis.. så är det helt okej att inte bromsarna fungerar sedan asså? :lol: :lol: :lol: :lol:
Linux är till viss del en halvkommersiell produkt, som t.ex RHEL, SLED, SLES och även till viss del Ubuntu och då ska det funka!

Precis... det gäller Debian oxå som körs på många servrar runt om i världen. och nu även Alma och Rocky.

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:neeeee... jag tänker inte klippa o klistra text från email (webmail) och hemsidor till word och sedan skriva ut det.. oftast följer inte bilder med korrekt.

Det blir ofta konstigheter med bilder och lite annat om man skriver en PDF som har "utskriftsknapp", direkt med [Arkiv]->"Skriv ut" också. Det är något med att CUPS inte klarar av att skriva ut vissa PDF korrekt, ibland försvinner bilder helt, etc. etc.

Vet inte riktigt var problemet är, om det är Adobe som inte har släppt vissa detaljer eller så? Fast Okular funkar ju klanderfritt, för alla PDF som jag har provat... :)

Du missar fortfarande problemet. jag ska INTE skriva ut en PDF till en ny PDF fil.
Precis som nu när du läser "denna meningen" så trycker du CTRL+P eller Arkiv, skriv ut. Då får du två val. 1. Skriv ut till skrivare. 2. Skriv ut till fil.
Så med andra ord, när du läser -->denna meningen<-- och väljer skriva ut denna sidan till fil. (filformat pdf) det är här det hänger sig i två minuter med CUPS avinstallerat. Medans om CUPS är installerat så poppar det upp direkt.
Så jag ska INTE skriva ut en befintlig PDF till en fil.. Utan skriva ut aktuell sida, precis som att du just NU, klickar skriv ut, så är detta en vanlig text då det är ett forum.

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Jag kör Photoshop på win7 bare metal install. men det är för att jag även behöver andra win-only program... och win10 suger fett med sina rullande releaser så all deep customization blir sabbad, så då måste man blocka alla uppdateringar... och köra win utan uppdateringar... Då väljer jag win7 över win10 då jag får mer prestanda ur 7an. :D
Jag hade gärna kört Win7 också, men jag har bara Win10 (som ska gå att uppgradera till Win11) plus en virtualiserad XP och XP duger gott för att bara köra Photoshop i en VM lite då och så... ;)
Win10 har jag typ "inte haft igång sedan kungen dog".... :mrgreen:

Jag ska gå över till Win2021LTSC eller Win2025LTSC så jag får samma long term OS som win7 har och slipper allt bloat.

Sedan av ren slump upptäckte jag en sak på min andra laptop med Debian12 installerat.
Den datorn är alltid på nu mer och då den har UPS(fungerande batteri) så används aldrig hibernation(save ram to disk) då den mer eller mindre blev ofrivilligt konverterat till en en halv-server när tangentbordet gick sönder.(Utan att jag installera om den, så det är fortfarande Xfce desktop miljö konfigurerat för laptop-bruk)
Så den använder jag Sleep enbart på då batteriet fungerar med 80% kapacitet.
På den får jag inte samma problem som på mina datorer med hibernation, så 1+1=hibernation orsakar buggar i Linux.
Men.... men jag upptäckte att på den datorn som har 200dagar av upptid. Så har loggarna slutat att logga.
Så senaste kernel logg datumet är 2Maj.
Så den kan jag inte ens se om jag har fallerande processer i så det kan vara att den har olika failures, bara att jag inte kan se dem.

Har du erfarit att servrar med lång upptid har fallerande loggar där de slutar logga händelser?
Och kan man starta om logg service funktionerna utan att starta om datorn?
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » fre aug 01, 2025 4:20 pm

Marie SWE skrev:
Osprey skrev:

Du missar fortfarande problemet. jag ska INTE skriva ut en PDF till en ny PDF fil.
Precis som nu när du läser "denna meningen" så trycker du CTRL+P eller Arkiv, skriv ut. Då får du två val. 1. Skriv ut till skrivare. 2. Skriv ut till fil.
Så med andra ord, när du läser -->denna meningen<-- och väljer skriva ut denna sidan till fil. (filformat pdf) det är här det hänger sig i två minuter med CUPS avinstallerat. Medans om CUPS är installerat så poppar det upp direkt.
Så jag ska INTE skriva ut en befintlig PDF till en fil.. Utan skriva ut aktuell sida, precis som att du just NU, klickar skriv ut, så är detta en vanlig text då det är ett forum.
Nej precis... om det vore att skriva ut ett web-dokument som är PDF, så kan du ju med fördel istället välja att spara det och det brukar då sparas som PDF...

Förmodligen innehåller CUPS logik som gör att den inser att -"det här är inget jag ska göra något med, utan bara kopiera direkt till disk"-. Har du inte CUPS så kanske "resten av logiken" behandlar alltihop igen..(?)

Marie SWE skrev:Men.... men jag upptäckte att på den datorn som har 200dagar av upptid. Så har loggarna slutat att logga.
Så senaste kernel logg datumet är 2Maj.
Så den kan jag inte ens se om jag har fallerande processer i så det kan vara att den har olika failures, bara att jag inte kan se dem.

Har du erfarit att servrar med lång upptid har fallerande loggar där de slutar logga händelser?
Och kan man starta om logg service funktionerna utan att starta om datorn?
Prova med:
Kod: Markera allt
systemctl restart rsyslog.service
eller
service rsyslog restart

...beroende på vilken variant du kör... det ena kommer förmodligen att funka och det andra gör nog ingenting mer än att skriva ut ett felmeddelande....
^--[suddat ut]

Det här kan man förstås köra vid lämplig tidpunkt på dygnet via "cron", vet inte hur Windows gör (motsvarande kanske startas om automatiskt lite då och då)...?
Senast redigerad av Osprey sön aug 03, 2025 2:08 pm, redigerad totalt 4 gånger.
Osprey
Ninja

Inläggav Osprey » sön aug 03, 2025 2:00 pm

Har tittat lite mer på det och "service" är bara ett script som använder sig av "systemctl", så du kan nog köra vilket som helst av kommandona jag skrev och få samma resultat.!

På nätet sägs att "systemctl" är betydligt mer avancerat och modernare(?!??) <--[hur tusan kan det vara "modernare" om "service" bygger på "systemctl"]. Nåja, om det bara handlar om att starta om loggningen, så spelar det nog ingen roll vilket du använder... :mrgreen:
Osprey
Ninja

Inläggav Osprey » sön aug 03, 2025 2:21 pm

Kommandot "service" kan dock ha funnits i någon äldre version (eller Debian), innan "systemctl" kom, så därför skrev jag ett enkelt script:

#! /bin/bash
#
if [[ ! -z $(which systemctl) ]]; then
   systemctl restart rsyslog.service
else
   service rsyslog restart
fi

Det här kan man lägga in lite logik i och hålla koll på när "/var/log/syslog" senast uppdaterades och vad som är rimligt, har inte kollat om det finns några "timestamps" man kan gå efter, men all info om filen är lättilgängligt...

Eller också kan man som sagt, lägga in en omstart av loggningen via "cron", någon tid på dygnet då man vet att aktiviteten är låg...
Osprey
Ninja

FöregåendeNästa

Återgå till Övriga supportfrågor