Osprey skrev:Ja ok, jag "ramlade i gropen" och hjärnan var nog nere i run-level 1 (single-user-mode)...
Marie SWE skrev:Det går inte skriva ut en webbsida/mail med att högerklicka eller CTRL+T.
Helt rätt, jag brukar väl förstås använda "[Arkiv]->Skriv ut" när jag gör det. Ibland blir utskriften helkass, beroende på hur sidan är skapad och ibland blir det ok. Är det t.ex en PDF med en "Print" ikon lite nedanför övre högra hörnet så använder jag den och finns det inte, så får jag ibland klipp och klistra med "screenshots" in ett Libre Office Writer...
Marie SWE skrev:Prova att installera Debian Xfce i en VM
Sedan öppnar du Firefox ESR som är standard.. Skriv ut webbsidan CTRL+P och till PDF. Notera hur snabbt det går.
Nja, det vet jag inte om jag orkar... ett par VM kör jag redan (bl.a Windows XP), men du har ju å andra sidan redan provat detta och min installation blir säkert samma...
Marie SWE skrev:Sedan avinstallerar du CUPS helt och hållet.
Prova sedan att skriva ut webbsidan.
Skulle jag väl kunna, men jag använder ju CUPS och det funkar bra...

japp.. arkiv skriv ut är samma som ctrl+p, så det är ingen skillnad.
Om det är en PDF med print ikon så har den spara ikon oxå, så då behöver jag ju inte ens använda print till fil funktionen
Men ofta är det e-mail eller text. Så då behöver jag print till file funktionen.
Jag har samma fenomen på flera datorer.. men japp jag testa sekunderna efter jag gjorde posten att installera en ny VM..
Sedan dödade jag lite telemetri o skit i Firefox innan jag prova.. Men först testade jag med CUPS installerat.. CTRL+P samt arkiv, skriv ut, så öppna sig dialogrutan på två röda som det ska...
Sedan avinstallerade jag CUPS med tillhörande paket... och direkt så blev det samma fenomen med att det tar två minuter innan print dialogen öppnas helt, då den står och tuggar
(med en rullande symbol som när windows loggar in typ), det är då Fifefox försöker nå nätverksskrivare innan den ger upp och sedan öppnar dialogen att skriva till PDF
Så CUPS är orsaken... MEN.... Firefox är boven.
Jag hade en Debian10 VM med ESR 98 eller 100 någonting där emellan.. Där fanns inte problemet.. och CUPS fanns inte ens installerat as default i Debian10 som det är i Debian12.
Så jag ska testa att ta ner än äldre version av Firefox ESR och se om det är den äldre versionen som är snällare, eller om det är något som blir kvar i systemet efter man avinstallerar CUPS.
Anledningen att jag avinstallerar CUPS är.. Jag har ingen nätverkskrivare och där med är funktionen onödig... Samt då CUPS har ett högt CVE exploit, så känns det bara dumt att låta CUPS vara installerat när jag ändå inte har nytta utav det.
Så det är varför jag avinstallerar CUPS.

Edit kl 22:54
Nu har jag testat med att ladda ner äldre versioner av FF.. alla ESR versioner ner till 78.
Samma fenomen.. Dock tog det ESR78 ca 45 sekunder medans från ESR91 tar det närmre två minuter.
Skillnaden är att 78 har en annan skriv ut popup, så jag gissar annan timeout setting.
Så svaret låg inte i en äldre version utan i att Debian10 har inte CUPS installerat as default.
Så då är det asså något som blir kvar i systemet som blir orsak efter att det är avinstallerat.. autoremove gjorde ingen skillnad.
Frågan är om jag ska testa att installera CUPS igen och sedan göra en Purg.. eller testa att avinstallera ett paket i taget och se vilket paket som är boven till att det låser upp sig i 2minuter.
Edit kl 23:29
ooopsiii.. Detta är oroväckande med tanke på CVE't
Jag installera CUPS igen
Under installationsprocessen efter den installerat paketet cups-browsed och initiera servicen så direkt försökte den ansluta till IP nummer 201.100.168.192 som ligger i Mexico Monterrey.

vafaan ska den ansluta dit för..
egentligen skulle jag startat upp wireshark och låtit den ansluta för att analysera vad det är för trafik.
anyway....... CUPS installerat igen och Firefox CTRL+P funkar direkt utan en sekunds fördröjning istället för 2 minuters tugg.
Nu ska jag ha kaffepaus och börja avinstallera ett paket åt gången och se vilket paket som är deal-breaker'n
Men att Cups-browsed försöker ansluta till Mexico finner jag lite suspekt i och med CVE't
Edit kl 00:30

hahaha

Det var ett snabblöst mysterium med wireshark.. 201.100.168.192 var en reverse arp lookup.. Så 192.168.100.201 känns lite mer normal brandväggsrespons.
Jag tänkte inte ens en tanke på det då jag har class a
(10 serie istället för 192 serie) men min VM har 192 serie
Nu ska jag testa lite avinstallation av paket..