Osprey skrev:Och vad tusan är en "rödblockare" då. Kan ju smallblock, bigblock, med både vanliga eller hydrauliska ventillyftare eller överliggande kam... MEN du riskerar att krascha några cylindrar ändå, beroende på i vilket läge kolvar och ventiler står....
Försök att köra en HEMI (
det är nog inte en rödblockare) utan kamdrev...
(knäcker du inte ventilerna utan kamdrivning så har du för
låg kompression...)
Marie SWE skrev:Jag har lagat värre hårdvaruskador och lött smått ytmonterat, så jag tror jag kan löda detta oxå.
Njaeee, här handlar det inte om att kunna löda, utan att kunna ge sig in med bråkdelars precision på mm och det är svååårt att göra för hand.....
(svetsa kan jag göra med gas, båge, mig och tig, men det är nog rätt kass i det här läget...)
Menar du bara resisansen i lödningen, så ok... men det ger egentligen inget svar på lödningens kvalitet....
Med "inxi -S" får jag inte ut mer, än:
- Kod: Markera allt
System:
Host: magnus Kernel: 5.15.0-100-generic x86_64 bits: 64
Desktop: LXDE 0.10.1 Distro: Linux Mint 21.3 Virginia
Ger inte så mycket och hamnar egentligen utanför det vi pratar om....
Installera "needrestart" med "apt install needrestart" och checkrestart med "apt install debian-goodies" istället, för de är bra!!
Rödblockare är volvos gamla hederliga B-serie från B16 till B230.. de motorblocken var alla rödmålade i fabrik.. där av smeknamnet... de var typ stridsvagnsmotorer som typ inte gick att ta kål på.. dock var B20 den tåligaste som gick att köra på matolja i motorn osv.. även om man tog bort kylningen så de varm-nypte, så funka de felfritt efter de fick kyla ner sig igen.. De var konstruerade för mer än den dubbla effekten om inte än mer, så de gick aldrig sönder även om man misskötte servicarna då o då.
Jag tror Jeeps gamla 6:a är snarlikt tålig.
Men alla B motorerna är konstruerade så att ventilerna aldrig kan träffa kolven vid kamremsras..
jag sååååå skulle vilja se "lödning" av ytmonterat med en bågsvets
det skulle bli en så jädra bra youtube video.
bättre än nyårssmällare... KA-FRÄÄÄS
Jag fuskar när jag löder smått ytmonterat.. Jag använder stöd o ett ställ jag kan vila lödpennan mot för att få mer precisionsrörelser och jag har spetsar som är lika små som en synål.
Dock övervägde jag att skaffa varmlufts kit för ytmonterat.. Men de vettiga stationerna är bara för dyra för att ha för hobby-bruk, så det är inte ekonomiskt försvarsbart.
Sant.. Men kvalitén på en lödning eller svetsning är ju relativt till vad den ska användas för.
Svetsa ihop en ställning för att piska mattor på.. eller en störtbåge till en rally bil/dragster eller en undervattningsledning för att transportera gas eller olja... Lika så lödningar för simpelt hemma hobby bruk som är lågspänning.. eller militärt bruk eller medicinska instrument.
Min laptop som knappt är användningsbar på grund av hög ålder behöver bara klara att lödningarna håller för ettpar års bruk på sin höjd.
om du tar -Sxxx växeln så får du ut lite till
inxi -Sxxx
System:
Host: a73s Kernel: 6.1.0-16-amd64 arch: x86_64 bits: 64 compiler: gcc
v: 12.2.0 Desktop: Xfce v: 4.18.1 tk: Gtk v: 3.24.36 info: xfce4-panel
wm: xfwm v: 4.18.0 vt: 7 dm: LightDM v: 1.26.0 Distro: Debian GNU/Linux
12 (bookworm)
eller om du tar till HEMI växeln så får du ut sjukt mycket
sudo inxi -v8
[sudo] lösenord för user:
System:
Host: a73s Kernel: 6.1.0-16-amd64 arch: x86_64 bits: 64 compiler: gcc
v: 12.2.0 parameters: BOOT_IMAGE=/boot/vmlinuz-6.1.0-16-amd64
root=UUID=63xxxxxxxxxxxxxxxxxx2432e062 ro ipv6.disable=1 quiet
splash ipv6.disable=1 zswap.enabled=1
Desktop: Xfce v: 4.18.1 tk: Gtk v: 3.24.36 info: xfce4-panel wm: xfwm
v: 4.18.0 dm: LightDM v: 1.26.0 Distro: Debian GNU/Linux 12 (bookworm)
osv... osv
Men som du påpekade så är det kanske utanför vad du vill ha ut.
På denna instabila laptopen kommer jag inte installera ett enda paket, för då rasar säkert korthuset så den slutar fungera helt och jag får börja använda windows7.