nodes - ett alternativ till lsnet

Re: nodes - ett alternativ till lsnet

Inläggav Marie SWE » mån jul 29, 2024 12:35 am

Osprey skrev:Det var förresten just uppe i Linköping som jag jobbade i en helt RÖS-skyddad miljö, där man var tvungen att "skjuta ned" datorn och lägga diskarna i ett väl skyddat kassaskåp om man gick och tog en fika. De burkarna hade inget WiFi och inte heller någon trådbunden lina, de var borta ur all form av kommunikation med omgivningen. Det fanns bara en burk och en konsol plus en del diskar, men inget mer och fönstret till rummet hade ett RÖS-nät som gjorde att det "alltid var mulet"... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

(RÖS = Röjande Strålning) ;)

Jag kan tänka mig att du tyckte det var kul att jobba där :D

Ingen miljö är 100% säker.. inte ens en sådan miljö.. en anställd med likt snowden som lyckas smuggla ut info spräcker även de säkra miljöerna.
En rubiks kub använde väl han om jag inte minns fel... De blev nog förbjudna efter det på jobben :lol:
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » mån jul 29, 2024 4:58 pm

Marie SWE skrev:Jag kan tänka mig att du tyckte det var kul att jobba där :D
Det var kul att jobba där och jag jobbade ute på "Teknikringen" då, men lite relaterat till Malmslätt och något utåt Tannefors var det... :mrgreen: :mrgreen:

Marie SWE skrev:Ingen miljö är 100% säker.. inte ens en sådan miljö.. en anställd med likt snowden som lyckas smuggla ut info spräcker även de säkra miljöerna.
En rubiks kub använde väl han om jag inte minns fel... De blev nog förbjudna efter det på jobben :lol:
Förvisso sant, men en miljö kan vara mer eller mindre säker. I militära termer ligger ofta säkerheten i att dela upp arbetsuppgifterna så att ingen har tillgång till alla uppgifter, eller kunskap om helheten... ;)
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » ons jul 31, 2024 2:48 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Jag kan tänka mig att du tyckte det var kul att jobba där :D
Det var kul att jobba där och jag jobbade ute på "Teknikringen" då, men lite relaterat till Malmslätt och något utåt Tannefors var det... :mrgreen: :mrgreen:

Marie SWE skrev:Ingen miljö är 100% säker.. inte ens en sådan miljö.. en anställd med likt snowden som lyckas smuggla ut info spräcker även de säkra miljöerna.
Förvisso sant, men en miljö kan vara mer eller mindre säker. I militära termer ligger ofta säkerheten i att dela upp arbetsuppgifterna så att ingen har tillgång till alla uppgifter, eller kunskap om helheten... ;)

så sant... men även i militära sammanhang o termer, så är även småbitar intressant för främmande makt.
SÅ fort något är nedskrivet på papper, dator eller valfritt media så ökar riskerna.. även det vi har i tankarna är risker vid vissa sjukdomar då man kan börja babbla om saker och inte särskilja vad man får och inte får säga. :?

Jag är glad att jag inte sitter på eller jobbar med högsekretess projekt. 8-)
Jag har enbart skrivit på ett sådant där papper om att vara tyst livet ut.. och då den byggnaden inte ens används längre, så 90% är oanvändbar info.. och de har nog ändrat rutiner femton gånger sedan dess osv.. så kanske enbart 1-2% idag är på något vis användbart. :lol: :lol:
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » lör aug 03, 2024 2:57 pm

Marie SWE skrev:så sant... men även i militära sammanhang o termer, så är även småbitar intressant för främmande makt.
Att spionen lägger pussel är ett gammalt känt begrepp...

Marie SWE skrev:SÅ fort något är nedskrivet på papper, dator eller valfritt media så ökar riskerna.. även det vi har i tankarna är risker vid vissa sjukdomar då man kan börja babbla om saker och inte särskilja vad man får och inte får säga. :?
Det är ett dilemma då många känner till platser som är kvalificerat hemliga, men inte riktigt vet att det finns något hemligt där...

Marie SWE skrev:Jag har enbart skrivit på ett sådant där papper om att vara tyst livet ut.. och då den byggnaden inte ens används längre, så 90% är oanvändbar info.. och de har nog ändrat rutiner femton gånger sedan dess osv.. så kanske enbart 1-2% idag är på något vis användbart. :lol: :lol:
Jag är också med som volontär på en byggnad som numera inte är hemlig, men som en gång för inte så länge sedan var det...

Den byggnaden kan du förresten se på https://www.o2fort.se/
(Vi hade en visning idag, men jag kunde tyvärr inte vara med...)
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » lör aug 17, 2024 3:07 am

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:så sant... men även i militära sammanhang o termer, så är även småbitar intressant för främmande makt.
Att spionen lägger pussel är ett gammalt känt begrepp...

Marie SWE skrev:SÅ fort något är nedskrivet på papper, dator eller valfritt media så ökar riskerna.. även det vi har i tankarna är risker vid vissa sjukdomar då man kan börja babbla om saker och inte särskilja vad man får och inte får säga. :?
Det är ett dilemma då många känner till platser som är kvalificerat hemliga, men inte riktigt vet att det finns något hemligt där...

Marie SWE skrev:Jag har enbart skrivit på ett sådant där papper om att vara tyst livet ut.. och då den byggnaden inte ens används längre, så 90% är oanvändbar info.. och de har nog ändrat rutiner femton gånger sedan dess osv.. så kanske enbart 1-2% idag är på något vis användbart. :lol: :lol:
Jag är också med som volontär på en byggnad som numera inte är hemlig, men som en gång för inte så länge sedan var det...

Den byggnaden kan du förresten se på https://www.o2fort.se/
(Vi hade en visning idag, men jag kunde tyvärr inte vara med...)

Så sant... lägga pussel är ju inte bara spioner som gör :-D OSINT är ett pussel som får de gamla hederliga 10tusen bitar pusslen att framstå som enkla. :lol:

Jo det är många byggnader som går som hemliga och vissa som inte är hemliga men ändå officiella skyddsobjekt.. Lite luddigt ibland. :?

Jo det fortet minns jag att du pratat om tidigare.. Ruskigt skojsigt projekt det där. :mrgreen:
Jag tyckte jag läste på nyheterna att gamla fort som blivit besöksobjekt åter igen ska tas i bruk... Jag tror det var på SVT jag läste det någon gång senaste halvåret.. Jag la det inte på minnet så att säga.
Marie SWE
Ninja

Föregående

Återgå till Övriga supportfrågor