Hade hur som helst gärna sett vad smartctl hade skrivit ut om din disk. Vet av erfarenhet att den är rätt bra (och det är ju så som Linux upplever disken)...Marie SWE skrev:Nu minns jag inte alla namn på de verktygen jag har, Men de kör jag under mini-windows.. jag har använt de verktygen sedan 00talet dock är de nyare de jag använder nu dock.
Nu ska jag svära i kyrkan. *hahaha* tyvärr så är verktygen som finns till linux mestadels bara leksaker, då de inte riktigt kan testa hårdvara som hårddiskar o modekort som exempel.. smartmontools är ju bara ett smart test och de smart testen som finns i många bios är betydligt bättre.. det har inte tillverkats nämnvärt många program i linux miljö för hårdvarutester. alla testprogram är gjorda för windows miljö och några för Mac. Kolla på WD, Seagate. Hitatchi osv. alla deras verktyg är gjorda för att köras i dos eller windows miljö.. Lika så verktyg som Asus, Intel, HP, MSI och gigabyte tillverkar är oxå gjorda för att köras i windows miljö
fsck testar bara filsystemet.. och om filsystemet blir korrupt av enkel användning så ligger problemet i kerneln igen då hårdvaran är okej.
Om filsystemet blir korrupt så är så är det inte alltid entydigt kärnan som är skyldig, det kan lätt bero på en skrivning eller så som av någon anledning inte fått bli fullständig. Gäller både i Linux och Windows (samt OpenVMS). Har grottat ned mig i kärnan på OpenVMS ganska ordentligt och vet hur I/O mot disk fungerar och vad som händer om en skrivning blir avbruten...
Kör det, gärna med:Marie SWE skrev:Men nej jag har inte kört fsck då jag inte kan avmontera systempartitionen då jag bara har ett linux system installerat på denna datorn... och ska jag starta en live sticka så måste jag vänta till datorn kraschar igen eller stänga ner allt för avstängning.. då en live sticka kommer göra min swap partition korrupt så att viloläget blir sabbat och den inte kan återstarta från hibernation.
- Kod: Markera allt
e2fsck -f -y -v -C 0 -D /dev/sdaX
...ger inte någon klar information om ifall det är hårdvaran som är långsam, eller om något bara tog för lång tid...Marie SWE skrev:Jag kan sätta pengar på att problemet är att Debian12 är för ny (kernel6) för denna gamla hårdvaran och det är därför det hela tiden felar.
Till o med ett log meddelande skrev ju ut i klartext att hårdvaran är för långsam.
- Kod: Markera allt
[ 10811.793] (EE) event6 - ETPS/2 Elantech Touchpad: client bug: event processing lagging behind by 31ms, your system is too slow
Det är faktiskt mer spännande att titta på när gräset växer...Marie SWE skrev: så en installation är ett måste och då jag har större motivation att titta på när färg torkar i en månads tid så kommer inte en ominstallation ske om ingen annan gör installationen åt mig.
Jag har jobbat mycket uppe i Linköping, främst på Digital Equipment åt FMV...Marie SWE skrev:Men du kan få installera om datorn åt mig. bara heja till när du ska till Linköping nästa gång.