Här ska ni få något att bita i... zombie processer. ;-)

Re: Här ska ni få något att bita i... zombie processer. ;-)

Inläggav Osprey » ons mar 13, 2024 4:46 am

Marie SWE skrev:Nu minns jag inte alla namn på de verktygen jag har, Men de kör jag under mini-windows.. jag har använt de verktygen sedan 00talet dock är de nyare de jag använder nu dock. :lol:
Nu ska jag svära i kyrkan. *hahaha* :lol: :lol: :lol: tyvärr så är verktygen som finns till linux mestadels bara leksaker, då de inte riktigt kan testa hårdvara som hårddiskar o modekort som exempel.. smartmontools är ju bara ett smart test och de smart testen som finns i många bios är betydligt bättre.. det har inte tillverkats nämnvärt många program i linux miljö för hårdvarutester. alla testprogram är gjorda för windows miljö och några för Mac. Kolla på WD, Seagate. Hitatchi osv. alla deras verktyg är gjorda för att köras i dos eller windows miljö.. Lika så verktyg som Asus, Intel, HP, MSI och gigabyte tillverkar är oxå gjorda för att köras i windows miljö
fsck testar bara filsystemet.. och om filsystemet blir korrupt av enkel användning så ligger problemet i kerneln igen då hårdvaran är okej.
Hade hur som helst gärna sett vad smartctl hade skrivit ut om din disk. Vet av erfarenhet att den är rätt bra (och det är ju så som Linux upplever disken)...

Om filsystemet blir korrupt så är så är det inte alltid entydigt kärnan som är skyldig, det kan lätt bero på en skrivning eller så som av någon anledning inte fått bli fullständig. Gäller både i Linux och Windows (samt OpenVMS). Har grottat ned mig i kärnan på OpenVMS ganska ordentligt och vet hur I/O mot disk fungerar och vad som händer om en skrivning blir avbruten...

Marie SWE skrev:Men nej jag har inte kört fsck då jag inte kan avmontera systempartitionen då jag bara har ett linux system installerat på denna datorn... och ska jag starta en live sticka så måste jag vänta till datorn kraschar igen eller stänga ner allt för avstängning.. då en live sticka kommer göra min swap partition korrupt så att viloläget blir sabbat och den inte kan återstarta från hibernation.
Kör det, gärna med:
Kod: Markera allt
e2fsck -f -y -v -C 0 -D /dev/sdaX
...jag kan lova dig att den hittar saker att rätta till... :mrgreen:

Marie SWE skrev:Jag kan sätta pengar på att problemet är att Debian12 är för ny (kernel6) för denna gamla hårdvaran och det är därför det hela tiden felar.
Till o med ett log meddelande skrev ju ut i klartext att hårdvaran är för långsam.
Kod: Markera allt
[ 10811.793] (EE) event6  - ETPS/2 Elantech Touchpad: client bug: event processing lagging behind by 31ms, your system is too slow
...ger inte någon klar information om ifall det är hårdvaran som är långsam, eller om något bara tog för lång tid...

Marie SWE skrev: så en installation är ett måste och då jag har större motivation att titta på när färg torkar i en månads tid så kommer inte en ominstallation ske om ingen annan gör installationen åt mig.
Det är faktiskt mer spännande att titta på när gräset växer... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Marie SWE skrev:Men du kan få installera om datorn åt mig. ;) bara heja till när du ska till Linköping nästa gång. :mrgreen:
Jag har jobbat mycket uppe i Linköping, främst på Digital Equipment åt FMV...
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Här ska ni få något att bita i... zombie processer. ;-)

Inläggav Marie SWE » sön mar 24, 2024 10:20 pm

upptid 32dagar 8timmar
Nätverket slutade att fungera medans jag överförde filer.... är jag förvånad.. neee. :lol:

Linux är såååå stabilt och imponerande.. Yeah right.. :roll:
Helt utan tvekan vågar jag påstå att windows är fan oslagbart mycket bättre än linux för desktop/laptop. :mrgreen:


.
Skärmbild_2024-03-24_22-17-10.jpg
Skärmbild_2024-03-24_22-17-10.jpg (13.47 KiB) Visad 435 gånger
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Här ska ni få något att bita i... zombie processer. ;-)

Inläggav Marie SWE » mån apr 08, 2024 5:24 pm

10dagar 21timmar upptid och processen systemd-udevd hänger sig på 100% cpu användning

Jag älskar hur linux är sååå mycket "bättre" än windows. :lol: hahahahahaha :lol:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Här ska ni få något att bita i... zombie processer. ;-)

Inläggav Osprey » tis apr 09, 2024 8:41 am

Marie SWE skrev:10dagar 21timmar upptid och processen systemd-udevd hänger sig på 100% cpu användning

Jag älskar hur linux är sååå mycket "bättre" än windows. :lol: hahahahahaha :lol:

Förmodligen har det med det grafiska (GUI) att göra... Titta i "/var/log/Xorg.0.log" och se vad du kan hitta...
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Här ska ni få något att bita i... zombie processer. ;-)

Inläggav Marie SWE » tis apr 09, 2024 2:59 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:10dagar 21timmar upptid och processen systemd-udevd hänger sig på 100% cpu användning

Jag älskar hur linux är sååå mycket "bättre" än windows. :lol: hahahahahaha :lol:

Förmodligen har det med det grafiska (GUI) att göra... Titta i "/var/log/Xorg.0.log" och se vad du kan hitta...

Jag påpeka bara hur stabilt det är. ;)
Det som händer är att ett SD kort eller usb eller annan disk blir till en ghost drive som inte går att avmontera även att den var korrekt avmonterad.
Så det är UAS som hänger sig på något vis.. ingen zombie eller sådant utan den frigörs inte.
Loggarna säger inget.. det vet jag från tidigare erfarenhet.. Det är bara linux som som är som det är.
Det blir instabilt och börjar spöka på olika sätt efter för lång upptid.. Sedan om det är DE eller kernel spelar ingen roll, då datorn spökar oavsett vad som är orsaken..
Linux utan kernel går inte använda.. Linux utan DE går inte använda.. om man inte är cli nörd :mrgreen:
Problemet är att systemet blir instabilt efter för lång upptid... Så jag önskar jag hade tillgång till winLTSC så jag kan använda datorn till program jag använder istället för att underhålla motorn hela tiden eller tvingas till omboot stup i kvarten. :D
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Här ska ni få något att bita i... zombie processer. ;-)

Inläggav Osprey » ons apr 10, 2024 8:02 am

Marie SWE skrev:Det som händer är att ett SD kort eller usb eller annan disk blir till en ghost drive som inte går att avmontera även att den var korrekt avmonterad.
Så det är UAS som hänger sig på något vis.. ingen zombie eller sådant utan den frigörs inte.
Loggarna säger inget.. det vet jag från tidigare erfarenhet.. Det är bara linux som som är som det är.
Det blir instabilt och börjar spöka på olika sätt efter för lång upptid.. Sedan om det är DE eller kernel spelar ingen roll, då datorn spökar oavsett vad som är orsaken..

Låter som om det finns filer som är öppna på disken... Disken går inte att avmontera på vanligt vis då, utan avmonteringen blir hängande tills filerna stängs...
Om det finns öppna filer kan du kolla med "lsof"...
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Här ska ni få något att bita i... zombie processer. ;-)

Inläggav Marie SWE » ons apr 10, 2024 1:10 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Det som händer är att ett SD kort eller usb eller annan disk blir till en ghost drive som inte går att avmontera även att den var korrekt avmonterad.
Så det är UAS som hänger sig på något vis.. ingen zombie eller sådant utan den frigörs inte.
Loggarna säger inget.. det vet jag från tidigare erfarenhet.. Det är bara linux som som är som det är.
Det blir instabilt och börjar spöka på olika sätt efter för lång upptid.. Sedan om det är DE eller kernel spelar ingen roll, då datorn spökar oavsett vad som är orsaken..

Låter som om det finns filer som är öppna på disken... Disken går inte att avmontera på vanligt vis då, utan avmonteringen blir hängande tills filerna stängs...
Om det finns öppna filer kan du kolla med "lsof"...

nja, jag tror mer på att det har att göra med att jag öppnar SD korten som skrivskyddade, för vid några tillfällen vid avmontering så har den försökt att skriva till SD kortet... men då flärpen är flippad på kortet så kan den inte skriva.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Här ska ni få något att bita i... zombie processer. ;-)

Inläggav Osprey » tor apr 11, 2024 12:57 am

Marie SWE skrev:nja, jag tror mer på att det har att göra med att jag öppnar SD korten som skrivskyddade, för vid några tillfällen vid avmontering så har den försökt att skriva till SD kortet... men då flärpen är flippad på kortet så kan den inte skriva.

Hur har du sett att den försökt skriva till kortet..??
Kör en "lsof" nästa gång det krånglar, så kan vi se om vi kan utläsa något...

Alltså, "sudo lsof monteringspunkt", eller "sudo lsof /dev/blockfile"...
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Här ska ni få något att bita i... zombie processer. ;-)

Inläggav Marie SWE » tor apr 11, 2024 1:58 am

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:nja, jag tror mer på att det har att göra med att jag öppnar SD korten som skrivskyddade, för vid några tillfällen vid avmontering så har den försökt att skriva till SD kortet... men då flärpen är flippad på kortet så kan den inte skriva.

Hur har du sett att den försökt skriva till kortet..??
Kör en "lsof" nästa gång det krånglar, så kan vi se om vi kan utläsa något...

Alltså, "sudo lsof monteringspunkt", eller "sudo lsof /dev/blockfile"...

Vid avmontering/eject av kortet har det ibland kommit upp en popup/osd ruta i högra hörnet där det står.. något i stil med ta inte ut enheten, skriver data till enheten.. oftast kommer det bara upp en.. Det är nu säkert att ta bort enheten.
så nej, jag har inte gått via terminalen o kikat när det händer.. det är ju år 2024 så GUI/DE't ska ju räcka för sådana simpla saker. ;) *leeer*
Jag ska se om jag minns att kolla det nästa gång det händer. :D Men det kan dröja en vecka eller två innan jag ser det igen.. så räkna inte med att jag minns det.. Jag har nyligen lärt mig att komma ihåg hur jag dödar UAS då man inte kan döda den i systemövervakaren eller i terminal med kill... Det tog mig tre händelser innan jag mindes den biten... och gissa... japp.. Linux.. så japp det görs via terminalen, förvånande va? :lol: :lol: :lol:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Här ska ni få något att bita i... zombie processer. ;-)

Inläggav Osprey » tor apr 11, 2024 8:59 am

Marie SWE skrev:Vid avmontering/eject av kortet har det ibland kommit upp en popup/osd ruta i högra hörnet där det står.. något i stil med ta inte ut enheten, skriver data till enheten.. oftast kommer det bara upp en.. Det är nu säkert att ta bort enheten.
så nej, jag har inte gått via terminalen o kikat när det händer.. det är ju år 2024 så GUI/DE't ska ju räcka för sådana simpla saker. ;) *leeer*

Jovisst ska man kunna göra det mesta från ett GUI. Men det är överhuvudtaget inte möjligt att ha lika många funktioner där, som man har i terminalen. Isåfall hade GUI:t haft en otrolig massa funktioner och program... och vart och ett av dem hade varit en fullständigt oöverskådlig soppa med alla options och switchar. :)

Marie SWE skrev:Jag ska se om jag minns att kolla det nästa gång det händer. :D Men det kan dröja en vecka eller två innan jag ser det igen.. så räkna inte med att jag minns det..

Det som händer är ju i stort sett någon form av "undantagstillstånd" och det kan liksom inte ett GUI täcka in... :mrgreen:
Det var det jag tänkte på i samband med att jag föreslog "lsof", plus att det också stämmer med att det inte loggas någonting...

Marie SWE skrev:Jag har nyligen lärt mig att komma ihåg hur jag dödar UAS då man inte kan döda den i systemövervakaren eller i terminal med kill... Det tog mig tre händelser innan jag mindes den biten... och gissa... japp.. Linux.. så japp det görs via terminalen, förvånande va? :lol: :lol: :lol:

Du dödar den egentligen inte, utan du tar bort den ur kärnan och måste därefter boota om för att den ska vara borta. Men det är i princip inte en process utan bara en tråd (som tar mycket mindre plats och resurser), samtidigt som att om du tar bort den, så försvinner möjligheten att ansluta SCSI-diskar via USB. ;)

Men det går förstås att installera den i kärnan igen om du skulle ha lust..
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Här ska ni få något att bita i... zombie processer. ;-)

Inläggav Marie SWE » tor apr 11, 2024 12:46 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Vid avmontering/eject av kortet har det ibland kommit upp en popup/osd ruta i högra hörnet där det står.. något i stil med ta inte ut enheten, skriver data till enheten.. oftast kommer det bara upp en.. Det är nu säkert att ta bort enheten.
så nej, jag har inte gått via terminalen o kikat när det händer.. det är ju år 2024 så GUI/DE't ska ju räcka för sådana simpla saker. ;) *leeer*

Jovisst ska man kunna göra det mesta från ett GUI. Men det är överhuvudtaget inte möjligt att ha lika många funktioner där, som man har i terminalen. Isåfall hade GUI:t haft en otrolig massa funktioner och program... och vart och ett av dem hade varit en fullständigt oöverskådlig soppa med alla options och switchar. :)

Marie SWE skrev:Jag ska se om jag minns att kolla det nästa gång det händer. :D Men det kan dröja en vecka eller två innan jag ser det igen.. så räkna inte med att jag minns det..

Det som händer är ju i stort sett någon form av "undantagstillstånd" och det kan liksom inte ett GUI täcka in... :mrgreen:
Det var det jag tänkte på i samband med att jag föreslog "lsof", plus att det också stämmer med att det inte loggas någonting...

Marie SWE skrev:Jag har nyligen lärt mig att komma ihåg hur jag dödar UAS då man inte kan döda den i systemövervakaren eller i terminal med kill... Det tog mig tre händelser innan jag mindes den biten... och gissa... japp.. Linux.. så japp det görs via terminalen, förvånande va? :lol: :lol: :lol:

Du dödar den egentligen inte, utan du tar bort den ur kärnan och måste därefter boota om för att den ska vara borta. Men det är i princip inte en process utan bara en tråd (som tar mycket mindre plats och resurser), samtidigt som att om du tar bort den, så försvinner möjligheten att ansluta SCSI-diskar via USB. ;)

Men det går förstås att installera den i kärnan igen om du skulle ha lust..

Idag har jag fullt upp, men jag ska kika i loggarna imorgon, då det kanske står något om UAS Unmanned Aircraft Systems i loggarna.
Kommandot att döda UAS så den försvinner ur listan över processer $ modprobe --remove --force uas Det går inte ta till de vanliga restart eller stop, kill osv.. det där är det enda som fungerar.. Så jag funderar på att göra det till en programstartare o lägga i menyn om det kommer upp för ofta. (och då är något seriöst fel om man behöver skapa sådana lösningar)
Den andra zombien löste jag med att slita ut filen från reglerna som var orsaken.. så den har hållit sig borta nu och jag har inte märkt nogra konsekvenser över att jag slet ur skiten... Debian behöver bakläxa där över att lägga in onödiga filer som enbart har till uppgift att krascha systemet. :x

Japp.. Men det finns GUI's med massor menyer o funktioner med rull lister för växlar.. hundra gånger bättre än CLI, då du antingen måste ha arch wiki i huvudet, eller ett cheat-sheet till hands eller sitta o läsa dokument varje gång du vill utföra en sak.
Så GUI rules. ;) *hihihi*
Ta bara gamla Cisco switchar med consol och renodlad terminal.. Det krävs kurser för att kunna administrera dem.. Medans de nya Cisco switcharna har GUI och du lär dig dem på nolltid och kan bläddra bland menyerna tills du ser det du vill ändra som vlans eller port säkerhet osv... Så jag tror till o med du som är cli master även uppskattar GUI system. :D

Jag ser terminalen som sista utväg när inget fungerar och systemet står inför omedelbar crash.. eller att man vill tweaka något som är utanför det normala.. Men det gör man ju bara någon gång om året typ.
Sedan intresset gick utför i mitten av 00talet så har jag blivit bekväm med att GUI's är den lata vägen och man behöver bara spendera 10minuter att lära sig något nytt.. jämfört med terminal som är dagar/veckor och massivt googlande... så du kan ju gissa vilken väg jag tar om det är 10min VS dagar. :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Här ska ni få något att bita i... zombie processer. ;-)

Inläggav Osprey » tor apr 11, 2024 2:38 pm

Marie SWE skrev:Kommandot att döda UAS så den försvinner ur listan över processer $ modprobe --remove --force uas Det går inte ta till de vanliga restart eller stop, kill osv.. det där är det enda som fungerar.. Så jag funderar på att göra det till en programstartare o lägga i menyn om det kommer upp för ofta. (och då är något seriöst fel om man behöver skapa sådana lösningar)
Njaee, orsaken är ju att UAS är ingen process, det är en modul i kärnan som gör att kärnan skapar en tråd. Den är inte alls självständig som en process, utan ingår i själva kärnan... men har du lust för den delen, så kan du ju alltid döda kärnan så försvinner UAS automatiskt... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Bästa sättet att döda kärnan är att köra "kill -9 1" om det fortfarande funkar (gick att göra förr). Annars kan du ju för den delen också köra "halt" eller "poweroff", som funkar bra med... :) :D :mrgreen:

Marie SWE skrev:Japp.. Men det finns GUI's med massor menyer o funktioner med rull lister för växlar.. hundra gånger bättre än CLI, då du antingen måste ha arch wiki i huvudet, eller ett cheat-sheet till hands eller sitta o läsa dokument varje gång du vill utföra en sak.
Så GUI rules. ;) *hihihi*
Njaee, om man redan kan CLI så ger det ihop med script, helt andra möjligheter än ett GUI... :mrgreen: :D

Fast jag använder ju GUI också, både inom Linux och definitivt Windows. Cisco har jag hållit på med en hel del, men skulle jag sätta mig med det nu igen, så fick det nog faktiskt bli via GUI. Jag är egentligen inte motståndare till GUI, men som sagt var - när man redan kan det CLI som finns och dessutom kan scripta, så är det faktiskt mycket effektivare... du kan ju liksom scripta ihop det du behöver så att det funkar med ett enda kommando i terminalen, istället för att hoppa runt på 20 olika menyer i GUI... ;) ;) :mrgreen:

Marie SWE skrev:Jag ser terminalen som sista utväg när inget fungerar och systemet står inför omedelbar crash.. eller att man vill tweaka något som är utanför det normala.. Men det gör man ju bara någon gång om året typ.
Ja eller som sagt när man vill scripta ihop skräddarsydda funktioner... ;) :D
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Här ska ni få något att bita i... zombie processer. ;-)

Inläggav Marie SWE » tor apr 11, 2024 5:02 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Kommandot att döda UAS så den försvinner ur listan över processer $ modprobe --remove --force uas Det går inte ta till de vanliga restart eller stop, kill osv.. det där är det enda som fungerar.. Så jag funderar på att göra det till en programstartare o lägga i menyn om det kommer upp för ofta. (och då är något seriöst fel om man behöver skapa sådana lösningar)
Njaee, orsaken är ju att UAS är ingen process, det är en modul i kärnan som gör att kärnan skapar en tråd. Den är inte alls självständig som en process, utan ingår i själva kärnan... men har du lust för den delen, så kan du ju alltid döda kärnan så försvinner UAS automatiskt... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Bästa sättet att döda kärnan är att köra "kill -9 1" om det fortfarande funkar (gick att göra förr). Annars kan du ju för den delen också köra "halt" eller "poweroff", som funkar bra med... :) :D :mrgreen:

Marie SWE skrev:Japp.. Men det finns GUI's med massor menyer o funktioner med rull lister för växlar.. hundra gånger bättre än CLI, då du antingen måste ha arch wiki i huvudet, eller ett cheat-sheet till hands eller sitta o läsa dokument varje gång du vill utföra en sak.
Så GUI rules. ;) *hihihi*
Njaee, om man redan kan CLI så ger det ihop med script, helt andra möjligheter än ett GUI... :mrgreen: :D

Fast jag använder ju GUI också, både inom Linux och definitivt Windows. Cisco har jag hållit på med en hel del, men skulle jag sätta mig med det nu igen, så fick det nog faktiskt bli via GUI. Jag är egentligen inte motståndare till GUI, men som sagt var - när man redan kan det CLI som finns och dessutom kan scripta, så är det faktiskt mycket effektivare... du kan ju liksom scripta ihop det du behöver så att det funkar med ett enda kommando i terminalen, istället för att hoppa runt på 20 olika menyer i GUI... ;) ;) :mrgreen:

Marie SWE skrev:Jag ser terminalen som sista utväg när inget fungerar och systemet står inför omedelbar crash.. eller att man vill tweaka något som är utanför det normala.. Men det gör man ju bara någon gång om året typ.
Ja eller som sagt när man vill scripta ihop skräddarsydda funktioner... ;) :D

Jaa,joo, men... -9 1 är ju bara en temporär lösning... Då är det bättre att ta till sudo rm -rf * så är ju problemet löst för gott. :mrgreen: :mrgreen:

mmm.. det var det jag mena med att man behöver ha halva arch wiki i huvudet om cli ska vara användbart på riktigt utan att ta veckor att lösa en simpel sak, då det ofta tar veckor att få ett forums-svar eller att lyckas googla det.. för oftast när man söker på nätet så får man upp tonvis med inaktuella saker som är 10-20 år gamla och inte går att använda.. Ett GUI så sparar man oerhört med tid.. som du själv sa med windows.. du har ju powershell du kan nyttja i windows.. inte samma makt som linux terminal, men det kan göra väldigt mycket.

Sant.. Men att scripta kräver något jag inte har... ett genuint data intresse. ;) Vilket jag inte har. :roll: :lol:
Visst att jag gjorde ett install-script när jag skulle ominstallera 5 EOL datorer som hade LMDE3.. Men det gjorde jag för att spara tid.. Det tog 2dagar att skriva skriptet.. Men 5 datorer att installera, debloata, custom program, teman och tweaka samt sätta upp samba o nätverksdiskar.. det hade tagit måååååååååånga svordomar och månader innan jag hade fått fem datorer gjorda.
Men windows gör jag inte så med, då det går fortare att sätta upp.. visst jag kan göra ett powershell skript för det, men det är inte tidsmässigt lönsamt.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Här ska ni få något att bita i... zombie processer. ;-)

Inläggav Marie SWE » tis apr 16, 2024 1:17 pm

18dagar 17timmar upptid

Spöket är tillbaka..
Det går inte avmontera SD kortet igen.. Denna gången fungerar inte ens modprobe --remove --force uas... Processen UAS försvinner, men kortet är fortfarande kvar i filhanterarna.. (plural) Thunar och Caja. :lol:

Denna gången tog det inte ens 20dagar :lol: :lol: :lol:
Jag saknar windows7 :D
Bilagor
Skärmbild_2024-04-16_14-12-36.jpg
Skärmbild_2024-04-16_14-12-36.jpg (31.8 KiB) Visad 158 gånger
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Här ska ni få något att bita i... zombie processer. ;-)

Inläggav Marie SWE » tis apr 16, 2024 1:28 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:nja, jag tror mer på att det har att göra med att jag öppnar SD korten som skrivskyddade, för vid några tillfällen vid avmontering så har den försökt att skriva till SD kortet... men då flärpen är flippad på kortet så kan den inte skriva.

Hur har du sett att den försökt skriva till kortet..??
Kör en "lsof" nästa gång det krånglar, så kan vi se om vi kan utläsa något...

Alltså, "sudo lsof monteringspunkt", eller "sudo lsof /dev/blockfile"...


Här kommer svaret på din fråga. :D

Hur jag ser att den försöker skriva
Skärmbild_2024-04-16_14-26-55.jpg
Skärmbild_2024-04-16_14-26-55.jpg (5.25 KiB) Visad 155 gånger


Här får du output. 8-)
Kod: Markera allt
sudo lsof /dev/sdd
lsof: WARNING: can't stat() fuse.portal file system /run/user/1000/doc
      Output information may be incomplete.
lsof: WARNING: can't stat() fuse.gvfsd-fuse file system /run/user/1000/gvfs
      Output information may be incomplete.
lsof: status error on /dev/sdd: No such file or directory
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

FöregåendeNästa

Återgå till Övriga supportfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster