Svensk ISO för LM 11

Svensk ISO för LM 11

Inläggav Jan-Olof » ons sep 21, 2011 7:44 pm

Har roat mig med att göra svenska ISO-filer för Katya (32 och 64 bitar). Vem känner för att testa? Vart skickar jag filerna?
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Svensk ISO för LM 11

Inläggav Jan-Olof » ons okt 19, 2011 9:10 am

Har provat lite själv och kan konstatera att verktyget iso-localize inte klarar anpassningen fullt ut. Teckenuppsättningen blir fel och vissa program, t.ex Firefox, Thunderbird och LibreOffice, är fortfarande inte på svenska. Detta går väl att lösa med lite "handpåläggning" men frågan är om detta då påverkar rättigheterna till den nya avbilden.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Svensk ISO för LM 11

Inläggav tux-sven » ons okt 19, 2011 3:05 pm

Libre Office och Thunderbird är ju inte Linux Mint. Översättningarna av LO och Thunderbird sköts av respektive projekt.

Det är egentligen bara Mint-specifika program som skall översättas av Mint-översättarna. :)
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Svensk ISO för LM 11

Inläggav Jan-Olof » ons okt 19, 2011 10:12 pm

Då tycker jag att en anpassning av de här programmen inte borde vara något hinder för en "officiell" svensk ISO? Jag fortsätter att jobba med detta så kanske det kan bli en svensk version 12.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Svensk ISO för LM 11

Inläggav tux-sven » tor okt 20, 2011 9:49 am

Ja Mint 12 får vi hoppas blir en intressant release. Personligen tycker jag att Mint 11 lämnar en hel del övrigt att önska. ;)
(Har helt skippat Mint 11 till förmån för Mint 10 och LMDE)
Har du ambitioner att bli en ny "Exton"?? :D
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Svensk ISO för LM 11

Inläggav Jan-Olof » tor okt 20, 2011 3:24 pm

Hmm, nej inte alls, men det är ju kul att labba lite. De negativa erfarenheter jag har av version 11 är till största delen skönhetsfel men jag väntar förstås också med spänning på 12:an.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Svensk ISO för LM 11

Inläggav dragonfly » ons nov 23, 2011 8:30 pm

tux-sven skrev:Ja Mint 12 får vi hoppas blir en intressant release. Personligen tycker jag att Mint 11 lämnar en hel del övrigt att önska. ;)
(Har helt skippat Mint 11 till förmån för Mint 10 och LMDE)
Har du ambitioner att bli en ny "Exton"?? :D


Hejsan.

Av ren nyfikenhet undrar jag vad du tycker är dåligt i MInt 11? Jag har kört den själv ett tag och tycker den känns komplett. Hur är LMDE i jämförelse, tex?
dragonfly
Munk
 
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 30, 2009 11:30 am
Ort: Mölndal

Re: Svensk ISO för LM 11

Inläggav tux-sven » tor nov 24, 2011 11:19 pm

Jag kommer inte ihåg exakt vad det var jag ogillade i LM 11. Det saknades en del av det jag normalt gillar med Mint.
Läser man på LM-bloggarna är det många som säger att LM10 är den senaste utgåvan som funkade fullt ut.

Det är flera som vill behålla LM 10 och bara uppdatera Linux-kärnan och eventuellt Firefox.

Jag har även kört LM 12 en del nu. Dels som ISO-testare åt Clem och därutöver rent allmänt. Jag kommer INTE att installera LM 12 heller - inte på ett tag i alla fall. Detta beror inte på att det är fel på det som Clem har gjort, han har gjort ett fantastiskt jobb. Det beror på att jag tycker Gnome 3 shell är dåligt.

Det finns ytterligare 2 Desktop environment att välja på, Gnome Classic och MATE. Den traditionella Gnome-desktopen fungerar ganska bra, men jag gillar inte Gnome i originalutförande heller. MATE ser ut och fungerar som Gnome 2.32 Mint, d.v.s. den klassiska Mint-skrivbordsmiljön. Det är bara att den är inte tillräckligt färdig än för att fungera helt bra... Men det kommer ju uppdateringar undan för undan så det kanske blir ett bra alternativ såsmåningom.

Clem har hållit tillbaka den oficiella releasen några dagar, samtigt som det kommit nya uppdateringar.

Gnome 3 shell är till för pekplattor och annat krafs - inte för laptop- och desktop-datorer.

Mint 10 är välfungerande och driftsäkert. LMDE är åxå välfungerand och driftsäkert, ännu får jag väl tillägga, för att i LMDE kommer åxå Gnome 3 sakta smygande. Å andra sidan behöver jag ju inte uppdatera systemet på några månader om jag inte vill. :D

Eller åxå kan jag gå över till LMDE-KDE eller LMDE-Xfce om det skulle behövas. KDE skall släppas före jul. ;)
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Svensk ISO för LM 11

Inläggav rodvitner » fre nov 25, 2011 10:31 pm

Det är lite märkligt att 12:an redan har funnits som "stable" och nedladdningsbar i flera dygn, utan något tillkännagivande. Tycker dessutom att den är superb. Första gången det går att få ordning på Gnome 3 till en arbetsstation för dagligt bruk. Mycket positivt.

Förmodligen postat i helt fel tråd, men den lever i vart fall.
rodvitner
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: ons jul 22, 2009 11:36 pm

Re: Svensk ISO för LM 11

Inläggav Jan-Olof » fre nov 25, 2011 11:32 pm

Nja, egentligen är det ju en lanseringskandidat (RC) så det är fortfarande en testversion även om det är en långt framskriden sådan.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Svensk ISO för LM 11

Inläggav rodvitner » lör nov 26, 2011 12:12 pm

Nej. Den ligger i "stable" och är inte rc. Den har dessutom dragits tillbaka och lagts dit igen av någon orsak. En utvecklare har förklara att det officiella tillkännagivandet dröjer och det som ligger ute är en "provisional stable" (!?!?). Riktigt bra ändå . . .
rodvitner
Munk
 
Inlägg: 10
Blev medlem: ons jul 22, 2009 11:36 pm

Re: Svensk ISO för LM 11

Inläggav tux-sven » lör nov 26, 2011 2:31 pm

Det är riktigt, det är ingen RC. Det pågår ingen testning på denna utgåva längre. Den är satt i "stable" men inte officiellt releasad ännu. Jag är inte säker på orsaken, men det kan vara att Clem inväntar någon viktig uppdatering kanske?

Det är ju ingen panik, har många sagt till Clem, det är bättre att det dröjer och blir bra. Det finns ju andra fungerande Mint-distar att köra tills vidare. :)
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Re: Svensk ISO för LM 11

Inläggav Jan-Olof » sön nov 27, 2011 1:19 am

Såg just att version 12 publicerades för några timmar sedan. Har hittills bara kört den från DVD men kommer att installera inom de närmaste dagarna. Ett stort tack till alla som bidragit till den nya versionen.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Svensk ISO för LM 11

Inläggav tux-sven » sön nov 27, 2011 11:51 am

Skrivbordsmiljön MATE, Gnome och Gnome Classic, går att välja vid log-in. Om man installerat just DVD:n vill säga. MATE ser helt Mint-klassisk ut men är ännu ganska ostabil. Tydligen jobbar MATE- och Mint-utvecklarna ganska tight vilket kan tyda på att även MATE blir ett fullgott altenativ såsmåningom.
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene


Återgå till Svensk ISO, iso-localize

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst