Vad är det som gör Linux Mint så bra?

Hur ska vi uppmuntra användandet av Linux Mint, ta fram marknadsföringsmaterial mm.

Vad är det som gör Linux Mint så bra?

Inläggav Seaotter » mån dec 09, 2013 10:55 am

Om själva operationssystemet finns väl inget att tillägga, det är bara fantastiskt bra ju mer man kommer in i det. Men att det är så bra beror inte enbart på ett i särklass utmärkt OS, det som bär upp det hela i mitt tycke, är alla forum runt detta system. Alla hjälpsamma personer som deltar och hjälper oss nybörjare på detta forum och andra är den största tillgången Linux har. Även när man blir lite mer hemmastadd i Linux miljön uppkommer det frågor som andra kan hjälpa till med att klura ut.

Själv vill jag speciellt tacka Jan-Olof och Lennart för all hjälp och tålamod ni visat mig under inkörningstiden i synnerhet, men även fortsättningsvis. Hoppas jag en dag, då jag skaffat mer erfarenhet, kan vara behjälplig i någon fråga som uppkommer.

Bästa hälsningar,

Christian
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Vad är det som gör Linux Mint så bra?

Inläggav LennartL » tis dec 10, 2013 8:03 pm

Tack för det seaotter! Jo dessa forum är en bra källa till kunskap om Linux. Hur mycket man än jobbat i tex Mint så stöter man då och då på problem som man behöver hjälp med. Det är det som är bra med dessa forum, Man hjälper varandra. Trots att Mint fungerar perfekt för det mesta så gör man ett misstag någonstans och behöver hjälp.
För min del så är jag med i både ubuntu.se och LinuxMint.se dom bästa ställena för support tycker jag. Många trevliga och hjälpsamma själar på båda forumen.
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Vad är det som gör Linux Mint så bra?

Inläggav Mikael » ons dec 11, 2013 10:01 am

Har märkt på annat forum att intresset för just Mint har ökat.
Tidigare var det oftast Ubuntu som föreslogs, i olika sammanhang, men nu är även Mint lika vanligt förekommande.

Lite fundersam till varför det är så få medlemmar här?
Och varför medelåldern, på oss som är här, är ganska hög?
Är Mint för enkel och tråkig för yngre eller är Mint så bra att det av den anledningen är sparsamt med frågor?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vad är det som gör Linux Mint så bra?

Inläggav LennartL » ons dec 11, 2013 10:23 am

Jag har haft samma funderingar runt detta med att medlemsantalet inte "flödar in" i en jämn takt.
Varför är vi inte fler.
Ja, kan ju bero på att Mint är bra, så bra att många kanske inte har några större problem att ta upp på ett forum.
Det fungerar ju med det mesta "rakt av".
Det som "strular" mest är väl olika program man installerar.
Men vi borde kanske komma på nåt sätt att locka fler hit.
Finns ju en tråd där det diskuteras "marknadsföring" av LinuxMint.se
Vi får bli mer aktiva där och komma med olika bra eller dåliga förslag.
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Vad är det som gör Linux Mint så bra?

Inläggav Seaotter » ons dec 11, 2013 11:45 am

Mikael skrev:Har märkt på annat forum att intresset för just Mint har ökat.
Tidigare var det oftast Ubuntu som föreslogs, i olika sammanhang, men nu är även Mint lika vanligt förekommande.

Lite fundersam till varför det är så få medlemmar här?
Och varför medelåldern, på oss som är här, är ganska hög?
Är Mint för enkel och tråkig för yngre eller är Mint så bra att det av den anledningen är sparsamt med frågor?


Jag kan bara referera till bekantas barn och mina samt barnbarn. De unga verkar alltför lata för att hålla på med lite funderingar angående nytt OS eller att leta efter alternativa program till ett nytt OS, allt skall vara färdigt för att köra igång alla töntiga spel eller Facebook. Säkerhet på PC är inget som intresserar den genomsnittlige ungdomen. Från den genomsnittlige till den genuint data intresserade är avståndet faktiskt större än man kan tro. Vi lite äldre har fortfarande kvar nyfikenheten, eget tänkande samt känslan för integritet vilket inverkar på vårt sätt att att välja, i detta fallet gå över till Linux.

Folk vanemänniskor. Jag vet själv hur svårt det var att gå över till Linux, jag provade åtskilliga gånger, men alltid var det något jag "behövde" i Windows, något speciellt program eller liknande. Så efter en liten provperiod var man tillbaka och häckade på Windows igen. Lösningen för mig var att lära mig Oracle VM Virtual Box, bara det tog tid att riktigt sätts mig in i och våga laborera med för att det skulle fungera för mig. Med Boxen har jag nu en liten "extra dator" inne i Linux för de program jag "måste ha", bokföring etc. Jag lämnar alltså inte Linux för att jobba med Windows och det var min verkliga inkörning för att stanna och lära mig Linux "på riktigt", vilket jag är glad för idag. Ibland blir jag nästan euforisk över hur bra det fungerar, men så kommer en glipp och då är det bara att fråga och få svar här på forumet och så stiger humöret till topp igen. Så detta med vanan är ett stort problem också. Hittar man inte genast exakt det program man körde på Windows orkar den som funderar på att lämna Windows för Linux inte gå vidare.

Att köra med sk dual boot avskräcker många vilket är förståeligt, jag har själv haft många problem med det. I mitt fall löste jag det med ett datorbyte. Min gamla trotjänare ville absolut inte vara med på dual boot, fråga mig inte varför, så jag köpte en bättre begagnad HP DV7 Pavilion med 2 interna hårddiskar. Windows (Win 8 faktiskt) på den ena och Linux på den andra. På Linux disken har jag "boxen" med Win 7 och det är, för mig, det ideala förhållandet. Det sistnämnd fungerar nog inte som en "häftig" speldator för de yngre. Sist men inte minst, marknadsföringen från de "stora" inom PC industrin är helt inriktade på reklam för Windows, Apple och nu alla "plattor" med OS som Android (knutet till jätten Google), Apple eller Windows. Linux plattor verkar vara få och då mest för nördarna, de genuint dator intresserade. Så för ungdomar skall det vara det senaste och häftigaste, kvalitet är inte det första de tänker på. Tro nu inte att jag är negativ till våra ungdomar, det är inte deras fel att de blir överösta med reklam på saker som dunkas in oavbrutet i huvudet på dem, ofta med skapandet av ett artificiellt behov, man måste skaffa saker man egentligen inte behöver.

Bara lite av mina funderingar på Mikaels frågeställningar. Det senare är något att spinna vidare på, intressant och bra för Linux utveckling.

Hälsningar,

Christian

P.S. Såg Lennarts inlägg när jag skickade mitt senaste. Då får vi som sagt göra tråden Marknadsföring mer aktiv, bra förslag!
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Vad är det som gör Linux Mint så bra?

Inläggav Jan-Olof » ons dec 11, 2013 1:35 pm

Den här tråden innehåller mycket som är tänkvärt. Den har dock inte så mycket med just installation att göra. Om ingen misstycker så flyttar jag den därför.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Vad är det som gör Linux Mint så bra?

Inläggav LennartL » ons dec 11, 2013 1:43 pm

Gör du det Jan-Olof! Kanske skulle ligga under marknadsföring??? bara en undran.
Tycker att inläggen är bra marknadsföring av LinuxMint.
Användarvisningsbild
LennartL
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 759
Blev medlem: mån apr 30, 2012 7:22 pm
Ort: Örebro

Re: Vad är det som gör Linux Mint så bra?

Inläggav Mikael » tor dec 12, 2013 11:56 am

Jag spinner vidare med några snabba lösryckta funderingar..

Olika distar av Linux handlar väl till stor del om tycke och smak?
Och den är ju som bekant delad.

Jag har inte så stor erfarenhet av andra distar av Linux än just Mint, även om jag prövat några andra.

Kanske är det så att man, initialt, ska tänka bort "Linux" och fokusera på "Mint"? Kanske tycker man att "Linux" känns obekant och krångligt, ja alla sådana argument som dyker upp när "Linux" nämns?

Skulle vi inte kunna börja att rada upp några "fakta" som talar till Mint's fördel? Eller kanske andra distars nackdelar?
Alltså utan att fästa sig vid sådana saker som att Cinnamon är snyggt (om man nu anser det) osv.

Jag vet att Mint är bra på att hantera (fake)Raid 0 diskar men det är ju en ganska udda grej.
Vidare saknade jag funktioner vid högerklick när jag testade Ubuntu.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vad är det som gör Linux Mint så bra?

Inläggav Attimannen » tis apr 08, 2014 8:47 pm

Seaotter skrev:
Mikael skrev:Har märkt på annat forum att intresset för just Mint har ökat.
Tidigare var det oftast Ubuntu som föreslogs, i olika sammanhang, men nu är även Mint lika vanligt förekommande.

Lite fundersam till varför det är så få medlemmar här?
Och varför medelåldern, på oss som är här, är ganska hög?
Är Mint för enkel och tråkig för yngre eller är Mint så bra att det av den anledningen är sparsamt med frågor?


Jag kan bara referera till bekantas barn och mina samt barnbarn. De unga verkar alltför lata för att hålla på med lite funderingar angående nytt OS eller att leta efter alternativa program till ett nytt OS, allt skall vara färdigt för att köra igång alla töntiga spel eller Facebook. Säkerhet på PC är inget som intresserar den genomsnittlige ungdomen. Från den genomsnittlige till den genuint data intresserade är avståndet faktiskt större än man kan tro. Vi lite äldre har fortfarande kvar nyfikenheten, eget tänkande samt känslan för integritet vilket inverkar på vårt sätt att att välja, i detta fallet gå över till Linux.

Folk vanemänniskor. Jag vet själv hur svårt det var att gå över till Linux, jag provade åtskilliga gånger, men alltid var det något jag "behövde" i Windows, något speciellt program eller liknande. Så efter en liten provperiod var man tillbaka och häckade på Windows igen. Lösningen för mig var att lära mig Oracle VM Virtual Box, bara det tog tid att riktigt sätts mig in i och våga laborera med för att det skulle fungera för mig. Med Boxen har jag nu en liten "extra dator" inne i Linux för de program jag "måste ha", bokföring etc. Jag lämnar alltså inte Linux för att jobba med Windows och det var min verkliga inkörning för att stanna och lära mig Linux "på riktigt", vilket jag är glad för idag. Ibland blir jag nästan euforisk över hur bra det fungerar, men så kommer en glipp och då är det bara att fråga och få svar här på forumet och så stiger humöret till topp igen. Så detta med vanan är ett stort problem också. Hittar man inte genast exakt det program man körde på Windows orkar den som funderar på att lämna Windows för Linux inte gå vidare.

Att köra med sk dual boot avskräcker många vilket är förståeligt, jag har själv haft många problem med det. I mitt fall löste jag det med ett datorbyte. Min gamla trotjänare ville absolut inte vara med på dual boot, fråga mig inte varför, så jag köpte en bättre begagnad HP DV7 Pavilion med 2 interna hårddiskar. Windows (Win 8 faktiskt) på den ena och Linux på den andra. På Linux disken har jag "boxen" med Win 7 och det är, för mig, det ideala förhållandet. Det sistnämnd fungerar nog inte som en "häftig" speldator för de yngre. Sist men inte minst, marknadsföringen från de "stora" inom PC industrin är helt inriktade på reklam för Windows, Apple och nu alla "plattor" med OS som Android (knutet till jätten Google), Apple eller Windows. Linux plattor verkar vara få och då mest för nördarna, de genuint dator intresserade. Så för ungdomar skall det vara det senaste och häftigaste, kvalitet är inte det första de tänker på. Tro nu inte att jag är negativ till våra ungdomar, det är inte deras fel att de blir överösta med reklam på saker som dunkas in oavbrutet i huvudet på dem, ofta med skapandet av ett artificiellt behov, man måste skaffa saker man egentligen inte behöver.

Bara lite av mina funderingar på Mikaels frågeställningar. Det senare är något att spinna vidare på, intressant och bra för Linux utveckling.

Hälsningar,

Christian

P.S. Såg Lennarts inlägg när jag skickade mitt senaste. Då får vi som sagt göra tråden Marknadsföring mer aktiv, bra förslag!


Mycket bra skrivet, du fångade verkligen bilden av dagens ungdom.

Sen får jag även hålla med Lennart om att Linux Mint är så bra att det inte är förrän man får problem, man söker sig hit.

Själv har jag troligtvis fått virus i min Mint 13 xfce, och därför sökt mig hit för att få hjälp och råd, vilket är ovärderligt om man inte har stenkoll på teknisk engelska.
Men jag får nog lägga till att Linuxbaserade Android är det starkast växande operativsytemet på mobiler och plattor, dock hårt styrt och kontrollerat av Google.
Men åter till frågan varför Linux Mint är så bra, när jag berättar för arbetskamrater att jag kör Linux, kommer frågan alltid, varför, och svaret är lika enkelt, det är snabbt, säkert och stabilt.
'Om man vill ha en dator som ska användas för att koppla upp sig till bank eller sköta tidrapportering till jobbet, utan att behöva uppgradera maskinvara ideligen så är Linuxdator perfekt.
Vill man ha en dator som hela tiden blir långsammare och långsammare av någon uttänkt anledning, och hela tiden utsätts för diverse hot, satsar man på Windows.
Men PC marknaden kommer nog att få stå tillbaka till förmån för plattorna.
Attimannen
Attimannen
Munk
 
Inlägg: 24
Blev medlem: ons mar 26, 2014 9:51 pm

Re: Vad är det som gör Linux Mint så bra?

Inläggav Mikael » tis apr 08, 2014 9:06 pm

...att jag kör Linux, kommer frågan alltid, varför, och svaret är lika enkelt,...


.. eller så svarar man: "Varför skulle jag inte?" 8-)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vad är det som gör Linux Mint så bra?

Inläggav Mikael » mån apr 28, 2014 12:55 pm

Borde hemsidan mer/tydligare välkomna de som sitter med XP och vill pröva annat?
Alltså nu när det börjar bli olämpligt köra XP...

se även
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.558292 ... p-upptackt
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vad är det som gör Linux Mint så bra?

Inläggav Mikael » lör okt 22, 2016 10:22 pm

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.667871 ... dateringar

"Vem äger min dator?"
Tack för en bra artikel. Ibland undrar vem det är som äger datorn om man använder Windows. Ett sätt att återta kontroll över sin dator är att fimpa Windows och installera exempelvis Linux Mint med Cinnamon, som är lätt för Windows-användare att vänja sig vid. Då är en själv som bestämmer om och när en viss uppdatering ska installeras.
Henri


:D
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vad är det som gör Linux Mint så bra?

Inläggav bosse » sön okt 23, 2016 7:34 am

Mikael skrev:http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.667871/windows-10-uppdateringar

"Vem äger min dator?"
Tack för en bra artikel. Ibland undrar vem det är som äger datorn om man använder Windows. Ett sätt att återta kontroll över sin dator är att fimpa Windows och installera exempelvis Linux Mint med Cinnamon, som är lätt för Windows-användare att vänja sig vid. Då är en själv som bestämmer om och när en viss uppdatering ska installeras.
Henri


:D

" och det varde ljus " :D
bosse
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis aug 12, 2014 7:25 am

Re: Vad är det som gör Linux Mint så bra?

Inläggav ArneH » ons okt 26, 2016 11:36 am

Jag rekommenderar folk nästan dagligen att installera Linux Mint och många har följt mitt råd.
Men jag har ett problem med att jag är inte värst hemmastadd att klara av alla dessa koder i Terminalen, vilket en del är besvikna över att jag inte kan ge dem vilken kod det ska vara för att de ska rätta till något i sin dator.
Finns det någon här som kunde skriva ner en rad av koder med en förklaring vad de ska tjäna för syfte, detta skulle nog samtliga vara glada över eller hur?
Någon hade skrivit om man inte är hemmastadd med Terminalen så ska man inte installera Linux Mint, förmodar att man syftar på nybörjare?
ArneH
Munk
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tor okt 13, 2016 7:43 am

Re: Vad är det som gör Linux Mint så bra?

Inläggav Seaotter » ons okt 26, 2016 3:04 pm

ArneH skrev:Jag rekommenderar folk nästan dagligen att installera Linux Mint och många har följt mitt råd.
Men jag har ett problem med att jag är inte värst hemmastadd att klara av alla dessa koder i Terminalen, vilket en del är besvikna över att jag inte kan ge dem vilken kod det ska vara för att de ska rätta till något i sin dator.
Finns det någon här som kunde skriva ner en rad av koder med en förklaring vad de ska tjäna för syfte, detta skulle nog samtliga vara glada över eller hur?
Någon hade skrivit om man inte är hemmastadd med Terminalen så ska man inte installera Linux Mint, förmodar att man syftar på nybörjare?


Jag är inte heller så klurig på dessa koder och annat som ex. att packa upp och installera program med tar koder osv. Jag löser de flesta av dessa problem med att ladda ner program i deb format så man bara kan klicka på debfilen i hämta mappen så installeras programmet. Men gubbarna här på forumet har hjälpt mig många gånger att steg för steg fixa något problem jag haft. Idag skulle jag inte drömma om att gå tillbaka till spionprogrammet Windows.
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Nästa

Återgå till Marknadsföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst