Mikael skrev:Har märkt på annat forum att intresset för just Mint har ökat.
Tidigare var det oftast Ubuntu som föreslogs, i olika sammanhang, men nu är även Mint lika vanligt förekommande.
Lite fundersam till varför det är så få medlemmar här?
Och varför medelåldern, på oss som är här, är ganska hög?
Är Mint för enkel och tråkig för yngre eller är Mint så bra att det av den anledningen är sparsamt med frågor?
Jag kan bara referera till bekantas barn och mina samt barnbarn. De unga verkar alltför lata för att hålla på med lite funderingar angående nytt OS eller att leta efter alternativa program till ett nytt OS, allt skall vara färdigt för att köra igång alla töntiga spel eller Facebook. Säkerhet på PC är inget som intresserar den genomsnittlige ungdomen. Från den genomsnittlige till den genuint data intresserade är avståndet faktiskt större än man kan tro. Vi lite äldre har fortfarande kvar nyfikenheten, eget tänkande samt känslan för integritet vilket inverkar på vårt sätt att att välja, i detta fallet gå över till Linux.
Folk vanemänniskor. Jag vet själv hur svårt det var att gå över till Linux, jag provade åtskilliga gånger, men alltid var det något jag "behövde" i Windows, något speciellt program eller liknande. Så efter en liten provperiod var man tillbaka och häckade på Windows igen. Lösningen för mig var att lära mig Oracle VM Virtual Box, bara det tog tid att riktigt sätts mig in i och våga laborera med för att det skulle fungera för mig. Med Boxen har jag nu en liten "extra dator" inne i Linux för de program jag "måste ha", bokföring etc. Jag lämnar alltså inte Linux för att jobba med Windows och det var min verkliga inkörning för att stanna och lära mig Linux "på riktigt", vilket jag är glad för idag. Ibland blir jag nästan euforisk över hur bra det fungerar, men så kommer en glipp och då är det bara att fråga och få svar här på forumet och så stiger humöret till topp igen. Så detta med vanan är ett stort problem också. Hittar man inte genast exakt det program man körde på Windows orkar den som funderar på att lämna Windows för Linux inte gå vidare.
Att köra med sk dual boot avskräcker många vilket är förståeligt, jag har själv haft många problem med det. I mitt fall löste jag det med ett datorbyte. Min gamla trotjänare ville absolut inte vara med på dual boot, fråga mig inte varför, så jag köpte en bättre begagnad HP DV7 Pavilion med 2 interna hårddiskar. Windows (Win 8 faktiskt) på den ena och Linux på den andra. På Linux disken har jag "boxen" med Win 7 och det är, för mig, det ideala förhållandet. Det sistnämnd fungerar nog inte som en "häftig" speldator för de yngre. Sist men inte minst, marknadsföringen från de "stora" inom PC industrin är helt inriktade på reklam för Windows, Apple och nu alla "plattor" med OS som Android (knutet till jätten Google), Apple eller Windows. Linux plattor verkar vara få och då mest för nördarna, de genuint dator intresserade. Så för ungdomar skall det vara det senaste och häftigaste, kvalitet är inte det första de tänker på. Tro nu inte att jag är negativ till våra ungdomar, det är inte deras fel att de blir överösta med reklam på saker som dunkas in oavbrutet i huvudet på dem, ofta med skapandet av ett artificiellt behov, man måste skaffa saker man egentligen inte behöver.
Bara lite av mina funderingar på Mikaels frågeställningar. Det senare är något att spinna vidare på, intressant och bra för Linux utveckling.
Hälsningar,
Christian
P.S. Såg Lennarts inlägg när jag skickade mitt senaste. Då får vi som sagt göra tråden Marknadsföring mer aktiv, bra förslag!