Jag håller även med om att Mint är en bra nybörjar-distro.. Jag rekommenderar alltid nya Linux användare att starta med Mint sedan när de börjar få en känsla för Linux, gå över till LMDE och efter det gå över till Debian.
Ubuntu har jag aldrig gillat och jag vet faktiskt inte varför.. Det var bara en känsla jag fick 2018 när jag distrohoppa innan jag fastna för Mint18..
RedHat är jag lite snee på, för nu är det andra gången de sabbar mina planer.
Planen var att använda CentOS till min server.. då lagom skrota de den distron.. Sedan kom Alma+RockyLinux så jag avvakta på att de skulle släppa en senare version, då jag aldrig installerar första release av något. alla versioner dot zero har alltid lite buggar som sedan fixas till x.1 releasen och x.2... och nu stänger RedHat koden enbart för att hindra andra som alma+rocky att göra 1:1 releaser.
Så Redhat/IBM står verkligen på min hatlista nu mer.
Nu väntar jag på att Debian ska kliva upp till bordet och släppa en Server version med 10 år support.