Linux Mint Sweden har blivit "Local Community"

Linux Mint Sweden har blivit en officiell "Local Community" och här diskuterar vi frågor kring detta och hur arbetet ska organiseras.

Linux Mint Sweden har blivit "Local Community"

Inläggav carl-uno » ons dec 29, 2010 6:36 pm

Som ni kanske sett så organiseras sedan ett tag Linux Mint i "Local Communities" och vi är den officiella svenska. Se clems text nedan.

There are 16 local Linux Mint communities across the World:

3 in Asia
12 in Europe
1 in South America
Local Communities promote our distribution in their locale, in their country and among people who do not speak English or who prefer to use their own language. They can organize the translation and the distribution of localized versions of the Linux Mint User Guide, and of the ISO images that we release. They can also translate our announcements and provide local support and communication media to Linux Mint users.

Some of these communities are very active. In France, LinuxMint-fr partnered with OXY Press to publish two magazine issues dedicated to the releases of Linux Mint 7 and 8. In Bangladesh, the Ubuntu Loco Team and Linux Mint Bangladesh joined forces and co-organized one of the biggest Linux event in the country. These initiatives need to be acknowledge and it’s important for our project to keep a close relationship with the Local Communities.

A new listing was published on the website to show the Linux Mint Local Communities: https://linuxmint.com/links.php

A team will be formed with the community leaders of each local community so that we can talk about their needs and how Linux Mint and the Local Communities can help each others.


Jag är community leader i Linux Mint Sweden och det är nu dags att sätta samman en lokal grupp som ansvarar för att driva arbetet framåt.

Varje local community ansvarar för följande uppgifter enligt clem:
Local communities are independent groups of Linux Mint users. They promote the distribution and they benefit from a very close relationship with Linux Mint.

The role of a local community is to:

Provide a place for users to gather, to support each others and to interact in their language
Translate the User Guide
Translate the ISO images
Organize localized or local events
Promote Linux Mint locally


Nuläge:
1, Vi har en hemsida som uppdateras för sällan och ett forum som är i bättre skick men som skulle behöva bli lite mer omsorg, t ex en ny template. Jag har precis gett tux-sven rättigheter så att han kan skriva på hemsidan och hoppas att det kan råda bot på de glesa uppdateringarna.
2, Den senaste svenska användarguiden är ruskigt gammal och vi behöver få till snabba översättningar till varje ny version.
3, Översättningarna av skivorna har varit snabba, men Isadora blev inte klar i tid och är fortfarande inte helt översatt. Jag har fått fullt upp med kommunpolitiken efter valet och kommer inte att översätta lika mycket framöver.
4, Vi har inte ordnat några event alls.
5, Vi har ingen strategi eller promotion-material. Många sprider ordet ändå.

Vi har alltså lite att ta tag i om vi vill och det finns gått om utrymme för folk som vill kliva fram och hjälpa till.

Jag är som sagt community leader och jag tänker mig någon form av meritokrati där alla som har bra idéer och vill göra något har möjlighet till det. Sedan så kanske jag måste vara lite försiktig med att ge rättigheter till oprövade kort så att inte hemsidan eller forumet kapas.

Vad vill ni ska ske med projektet framöver och vad vill kan ni bidra med?
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Linux Mint Sweden har blivit "Local Community"

Inläggav sluggo » tor dec 30, 2010 7:37 pm

Hejsan!
Det finns givetvis massor att göra vad gäller "Local Community". Några exempel är:
1. En helt ny och "renare" sajt.
2. Tydligare länkar.
3. Tydligare Forum och Forumsregler.
4. Speciellt forum för marknadsföring och "brainstorming-ideèr".
5. Ingen tolerans av skitsnack som mellan ubuntu-se.com och ubuntu.se
Finns givetvis mer, men jag återkommer om intresse som finns.
Hälsningar
Sluggo
sluggo
Munk
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tis dec 28, 2010 1:30 pm

Re: Linux Mint Sweden har blivit "Local Community"

Inläggav carl-uno » fre dec 31, 2010 10:13 am

Bra synpunkter.

Jag har stuvat om lite i forumkategorierna och bland annat skapat en egen kategori för marknadsföring.

När det gäller skitsnack så är jag medveten om problemen på andra håll men tycker att alla brukar vara trevliga här.
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Linux Mint Sweden har blivit "Local Community"

Inläggav Lasp » sön jan 02, 2011 10:01 pm

Om LinuxMint, eller någon Linuxdistribution skall lyckas, tror jag att det måste finnas ett stöd långt över det som ett antal förkortningar och andra abbrevations för med sig.
När det gäller serverdistributioner finns det väl alternativ till LinuxMint! Men som desktop Os dvs. Ett system för den vanlige skrivbordsdatoranvändaren har LinuxMint stora möjligheter.
Ni som känner mig vet att jag vurmar för en distribution som jag kan köra helt på mitt modersmål.
Där tror jag att den största bristen ligger hos de flesta distributioner.
Jag fick frågan från Tux-Sven vad som inte var på svenska, jag svarade inte Men tryck på menyn och se om det står Sök eller Search där.
Nu kan jag efter många år i datorvärlden, hyfsad engelska, men jag vill köra på svenska.
Så hur kan vi åstadkomma en distribution som är helt igenom svensk?

Mitt bidrag skulle kunna vara produktion och spridning av en sådan distribution.

Jag kan även medverka i träffar, vara granskare och även stötta med viss översättning. Kanske en även del pekunära insatser kan åstadkommas som jag har gjort till Linuxportalen.se samt webforum.nu ;-)

Det är väl ett bra underlag för en diskussion om hur vi tillsammans kan få en större förståelse för Linux totalt.

Det var ungefär så jag skrev häromdagen men då "fastnade" inte inlägget ;-)
Lasp
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: mån aug 17, 2009 10:16 pm

Re: Linux Mint Sweden har blivit "Local Community"

Inläggav carl-uno » mån jan 03, 2011 8:00 am

Lasp skrev:Så hur kan vi åstadkomma en distribution som är helt igenom svensk?

Mitt bidrag skulle kunna vara produktion och spridning av en sådan distribution.



Kloka ord i hela inlägget.

Det vore underbart om du kunde styra upp det.
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Linux Mint Sweden har blivit "Local Community"

Inläggav dragonfly » tis jan 11, 2011 9:44 pm

Hej.

Angående översättningar:

Vad innebär "3, Översättningarna av skivorna"? Är det själva installationsprogrammet och MInts egna program som man avser? Att se till att samtliga program i en distribution är översatta till svenska verkar i det närmaste omöjligt (även om jag inte gillar det ordet :) )?
dragonfly
Munk
 
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 30, 2009 11:30 am
Ort: Mölndal

Re: Linux Mint Sweden har blivit "Local Community"

Inläggav carl-uno » tis jan 11, 2011 10:15 pm

dragonfly skrev:Vad innebär "3, Översättningarna av skivorna"? Är det själva installationsprogrammet och MInts egna program som man avser?


Det stämmer.
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Linux Mint Sweden har blivit "Local Community"

Inläggav dragonfly » tis jan 25, 2011 8:40 pm

Hur går det för "oss"? Vad är det viktigaste detta lokala community bör ta tag i och hur organiserar vi i så fall arbetet? Finns det några tankar om det? Pågår det något arbete just nu med exempelvis översättning av användarhandbok som nämts ovan?
dragonfly
Munk
 
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 30, 2009 11:30 am
Ort: Mölndal

Re: Linux Mint Sweden har blivit "Local Community"

Inläggav friTTe » tor jan 27, 2011 2:25 am

Tjenare!

Kan tänka mej att hjälpa till där det behövs, pluggar IT samordning hemifrån så ma n kan alltid klämma in lite datortid :)
För övrigt moderator på ubuntu.se
friTTe
Munk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: fre jun 18, 2010 1:07 am
Ort: Karlskoga

Re: Linux Mint Sweden har blivit "Local Community"

Inläggav carl-uno » tor jan 27, 2011 5:30 am

dragonfly skrev:Hur går det för "oss"? Vad är det viktigaste detta lokala community bör ta tag i och hur organiserar vi i så fall arbetet? Finns det några tankar om det? Pågår det något arbete just nu med exempelvis översättning av användarhandbok som nämts ovan?
.

Jag har ingen ytterligare information om hur arbetet går eller om det kommit igång. Intresserade kontaktar varandra där och vad gäller organisation så fungerar vi närmast som en meritokrati. De som vill och kan något gör det. Blir det bra så används det.

Övrig utveckling styrs i forumet under viewforum.php?f=17.

Det är inget perfekt system, men för tillfället det bästa jag kan komma på.
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Linux Mint Sweden har blivit "Local Community"

Inläggav carl-uno » tor jan 27, 2011 5:32 am

friTTe skrev:Tjenare!

Kan tänka mej att hjälpa till där det behövs, pluggar IT samordning hemifrån så ma n kan alltid klämma in lite datortid :)
För övrigt moderator på ubuntu.se


Välkommen!

För olika utvecklingsprojekt du kanske är intresserad av, se viewforum.php?f=17.
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Linux Mint Sweden har blivit "Local Community"

Inläggav friTTe » fre jan 28, 2011 6:17 am

Ska kolla upp lite mer, är framförallt en förespråkare för LMDE då jag endast numera kör Debian baserat =)
Men Mint är en grym dist out of the box, men såklart så brinner man lite extra för LMDE.

Klart vi ska få lite mer fart på sidan nu när vi är lokal community
friTTe
Munk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: fre jun 18, 2010 1:07 am
Ort: Karlskoga

Re: Linux Mint Sweden har blivit "Local Community"

Inläggav carl-uno » ons jun 06, 2012 9:57 pm

Det verkar som om denna diskussion skulle kunna väckas till liv igen. Någon som är sugen på att kavla upp ärmarna?
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Re: Linux Mint Sweden har blivit "Local Community"

Inläggav Little John » tor jun 07, 2012 5:33 am

Som mycket aktivt Ubuntu-Nisse som just har övergått till Mint hamnar jag nu i kläm.
Jag vill gärna ställa upp men behöver betänketid nu.

LJ
Användarvisningsbild
Little John
Munk
 
Inlägg: 20
Blev medlem: tor maj 24, 2012 1:04 pm

Re: Linux Mint Sweden har blivit "Local Community"

Inläggav carl-uno » tor jun 07, 2012 8:56 pm

Little John skrev:Som mycket aktivt Ubuntu-Nisse som just har övergått till Mint hamnar jag nu i kläm.
Jag vill gärna ställa upp men behöver betänketid nu.

LJ


Jag kan förstå det. Men samtidigt har du ju bytt till mint och det behöver ju inte vara någon större dramatik i att växla mellan olika projekt. Att du vill jobba med Linux Mint betyder ju inte att du ogillar Ubuntu.
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum

Nästa

Återgå till Local Community

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst