Linux Mint Sweden har blivit "Local Community"

Linux Mint Sweden har blivit en officiell "Local Community" och här diskuterar vi frågor kring detta och hur arbetet ska organiseras.

Re: Linux Mint Sweden har blivit "Local Community"

Inläggav Marie SWE » mån nov 20, 2023 10:35 pm

En liten fråga.

Detta är med full respekt och med full ödmjukhet som jag ställer denna frågan.



Jag reggade mig här första gången mars 2018 om jag inte minns fel. Då var aktiviteten betydligt högre och det var fler aktiva medlemmar.
Inne på https://forums.linuxmint.com har jag sett att det verkar vara fler svenskar aktiva än här inne..

Så min ödmjuka fråga jag ställer med full respekt för allt arbete och alla parter. Om ni har funderat på att kanske återförena forumet och ha ett sub-forum på https://forums.linuxmint.com/viewforum.php?f=62 som Finland, Tyskland osv har. Jag antar att det var på den vägen detta forumet föddes. :D

Aktiviteten verkar ju gå ner mer och mer och tre eller fyra personer verkar stå för 99% av aktiviteten på forumet.
Så att återförena sig med moder-forumet kanske skulle locka fler att skriva på svenska delen, då många finska medborgare kan svenska som exempel. Men då Mint.com har en finsk del så skulle de ju inte regga sig här.

Jag har använder visserligen inte Mint som distribution, men jag använder fortfarande Linux. Jag åter regga mig här för att jag sakna ett svenskt Linux forum och er här inne, då vi haft många trevliga konversationer under årens lopp. :mrgreen: och jag fick hjälp med att ta de första stegen innan jag lärde mig att gå för att sedan springa.

Men två aktiva trådar senaste 7dagarna.. 10trådar senaste månaden..
Jag vill se detta forumet leva o blomstra men alla svenskar verkar dra sig till mint.com.
Så jag undrar om ni tror att det går att få fart på mint.se igen... eller om en återförening kanske är på sin plats, för att rädda en Svensk aktivitet?

Jag ställer denna frågeställningen med full ödmjukhet och full respekt för admins o moderatorer och medlemmars arbete.
Men jag saknar den svenska Linux aktiviteten även att jag kan engelska..
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 225
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Linux Mint Sweden har blivit "Local Community"

Inläggav Jan-Olof » tis nov 21, 2023 1:39 am

Vi har tidigare i två omgångar haft forumet på .com-adressen men det var nästan aldrig någon som skrev där så båda gångerna togs forumet bort - inte av oss utan av administratörerna på linuxmint.com. Nu har de istället en länk hit vilket är bra. Folk kan då själva välja vilken väg de vill nå oss.
Skärmbild från 2023-11-21 01-15-08.png
Skärmbild från 2023-11-21 01-15-08.png (19.88 KiB) Visad 1104 gånger
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Linux Mint Sweden har blivit "Local Community"

Inläggav Marie SWE » tis nov 21, 2023 3:23 am

Jan-Olof skrev:Vi har tidigare i två omgångar haft forumet på .com-adressen men det var nästan aldrig någon som skrev där så båda gångerna togs forumet bort - inte av oss utan av administratörerna på linuxmint.com. Nu har de istället en länk hit vilket är bra. Folk kan då själva välja vilken väg de vill nå oss.
Skärmbild från 2023-11-21 01-15-08.png

aha-okej.. Det var ju tråkigt att de tog bort det. Men bra att länken fortfarande finns.
Jag saknar aktiviteten här inne då jag har trevliga minnen från 2018 när jag svor så det eka över hela byn. *hihihi* :lol:

Jag önskar att jag kunde göra mer för detta forumet..
Jag rekommenderar Mint och LMDE till de som är nyfikna på Linux, då jag fortfarande starkt tycker mint teamet gör ett bra jobb. 8-) Min 78åriga mamma använder mint20.3, (dock vet hon inte vad det är, då jag administrerar datorn) :lol: Men det påvisar att det är användarvänligt.

Så all min cred till alla er internationella och nationella utvecklare och ni som jobbar med svenska översättningen, jag tycker ni gör ett bra jobb. :)
Frågan är hur man ska få liv i detta forumet.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 225
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Linux Mint Sweden har blivit "Local Community"

Inläggav Mikael » tis nov 21, 2023 7:51 pm

Jag gissar att vi är några här som INTE har Facebook, X, "Insta" och allt vad de heter, men om någon har konto "där" skulle det kanske att gå, om det nu faktiskt går, att ha typ "linuxmint.se - ett svenskt forum.." som signatur eller liknade. Posta inlägg, bilder mm som kopplar tillbaks hit.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Linux Mint Sweden har blivit "Local Community"

Inläggav Osprey » tis nov 21, 2023 11:48 pm

sluggo skrev:5. Ingen tolerans av skitsnack som mellan ubuntu-se.com och ubuntu.se

Det var i stort sett inget skitsnack mellan ubuntu-se.com och ubuntu.se. Däremot fanns det personer på båda sidor som höll på och bråkade, forumen bråkade aldrig och jag var medlem på båda... ;)
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Föregående

Återgå till Local Community

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst