Vad tror ni? Manjaro har puttat ner Mint från tronen enligt

Vad tror ni? Manjaro har puttat ner Mint från tronen enligt

Inläggav Marie SWE » lör aug 25, 2018 9:06 pm

Hejsan på er. :)
Jag satt och läste inne på forumet linuxmint.com och snubblade över denna tråden. https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?p=1517076#p1517076
Manjaro har tydligen puttat ner Mint från tronen enligt Distrowatch's sida. https://distrowatch.com/

Tydligen för att den ska vara lättast för nybörjare...

Så min fråga till er är...
Hur pass lättare tror ni Manjaro verkligen är att använda?
2020 så är det EOL på windows7 och anledningen att jag frågar är att min kära mamma på 72år och använder datorn för mail, bankärenden(ej bank id) och för att spela några små onlinespel (som jag inte riktigt vet vad de går ut på mer än att få poäng.) :roll:
Men 2020 så behövs ett nytt OS till hennes dator så den är säker... men som 72+2år 2020 så är det ju inte lättare att lära sig något nytt då, när hon redan tycker en dator är krånglig..

Så kan Manjaro vara bättre än Mint cinnamon då kanske???
Marie SWE
 

Re: Vad tror ni? Manjaro har puttat ner Mint från tronen enligt

Inläggav Mikael » lör aug 25, 2018 10:37 pm

Manjaro ska kanske jämföras med LMDE i så fall.
Manjaro uses a Rolling Release Development Model, whereby rather than being replaced, the same core system will instead be continually updated and upgraded.

Testade Manjaro 2013 och blev inte imponerad, då.
Skulle kunna testa igen förstås..

Jo en sak till - Enklare för mamma eller enklare för dig att underhålla datorn? Mamma klarar sig kanske bara hon kan starta en webbläsare?
Kanske klarar sig med en Chromebook?
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.68651 ... chromebook
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vad tror ni? Manjaro har puttat ner Mint från tronen enligt

Inläggav Marie SWE » lör aug 25, 2018 11:50 pm

Mikael skrev:Manjaro ska kanske jämföras med LMDE i så fall.
Manjaro uses a Rolling Release Development Model, whereby rather than being replaced, the same core system will instead be continually updated and upgraded.

Testade Manjaro 2013 och blev inte imponerad, då.
Skulle kunna testa igen förstås..

Jo en sak till - Enklare för mamma eller enklare för dig att underhålla datorn? Mamma klarar sig kanske bara hon kan starta en webbläsare?
Kanske klarar sig med en Chromebook?
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.68651 ... chromebook


Enklare för både och helst :roll: :lol: ...... Men framförallt för henne.
Jag är van att få rycka ut för minsta lilla. :) Dock brukar hon ta kort på skärmen o messa över meddelandet nuförtiden... hon har förstått... står det något hon inte förstår, så klicka aldrig okej eller ja på en fråga.. ta ett kort, messa o fråga vad som ska göras..
Det har räddat mig från huvudvärk ettpar gånger. :mrgreen:

Jag börjar ju förstå Mint 18.3 Mate och Xfce lite i ena hörnet bakom det vänstra dammkornet däääär borta.., så enklast för mig är kanske det i linuxvärlden..

njae.. med cromebook så kan man lika gärna gå över till windows10, de har ju samma integritetsnivå.
Den dagen hennes dator går sönder o den inte går att laga, så är kanske en Mac det bästa av win10, cromebook eller IOS.. Integritetsmässigt asså
Kanske en liten fördom från mig, då jag är allergisk mot ord som är besläktade med google
Marie SWE
 

Re: Vad tror ni? Manjaro har puttat ner Mint från tronen enligt

Inläggav Mikael » sön aug 26, 2018 10:34 am

OT: Du använder väl TeamViewer för dina räddningsuppdrag?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vad tror ni? Manjaro har puttat ner Mint från tronen enligt

Inläggav Marie SWE » sön aug 26, 2018 3:23 pm

Mikael skrev:OT: Du använder väl TeamViewer för dina räddningsuppdrag?

Nopp.. Remote anslutningar via internet är jag starkt emot om man inte sitter via en äkta VPN anslutning (företagsmodell, men även där har jag restriktioner) Så fort det finns minst en väg in så är det en ökad risk.. Sedan om det är olika typer av verifieringar för att ens kunna ansluta, så sjunker ju risken, men den är fortfarande kvar. Att klona identiteter är inte speciellt svårt för att få ökade rättigheter i ett nätverk..
Så RDP o lite annat i windows inaktiverar jag på filnivå för ökad säkerhet.. Windows i sig är som en stor sil när det gäller säkerhetshål. Att bara inaktivera funktioner via tjänster osv, det ger bara ett psykologiskt skydd.. Hur många gånger har inte exempelvis tjänsten windowsupdate återaktiverats för folk som stängt ner den, o sedan svär de för att de får in uppdateringar de inte vill ha. :lol:
Så en liten cod och olika tjänster aktiveras o öppnar upp portar utåt genom brandväggen i bakgrunden. Heja microsoft. :lol:
Så fort det finns någon funktion i en windowsdator för åtkomst in så spelar det ingen roll vilken programvara det är.. när en windowsdator får virus eller malware så utnyttjas det av angriparen för extern åtkomst. Vilket ioförsig går att få ändå. Men det underlättar ju om allt redan finns serverat på ett silverfat i filsystemet.
Windows är skräp säkerhetsmässigt om man inte lägger några timmar på att plugga hål efter en nyinstallation.
Marie SWE
 

Re: Vad tror ni? Manjaro har puttat ner Mint från tronen enligt

Inläggav Jan-Olof » sön aug 26, 2018 3:56 pm

Marie SWE skrev:...(företagsmodell, men även där har jag restriktioner)

Vad tycker du om NordVPN? De har ju fått bra omdömen i olika tester. Har också stöd för Linux.
https://nordvpn.com/sv/tutorials/linux/
https://support.nordvpn.com/#/Connectivity/Linux/
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Vad tror ni? Manjaro har puttat ner Mint från tronen enligt

Inläggav Marie SWE » mån aug 27, 2018 2:48 am

Jan-Olof skrev:
Marie SWE skrev:...(företagsmodell, men även där har jag restriktioner)

Vad tycker du om NordVPN? De har ju fått bra omdömen i olika tester. Har också stöd för Linux.
https://nordvpn.com/sv/tutorials/linux/
https://support.nordvpn.com/#/Connectivity/Linux/

Det ser lite intressant ut, den ska jag läsa lite mer om... det är alltid kul att läsa om nytt. :)
Själv så använder jag mig av PPTP ibland och openVPN för surf, samt IPsec
Marie SWE
 

Re: Vad tror ni? Manjaro har puttat ner Mint från tronen enligt

Inläggav Mikael » sön sep 02, 2018 11:47 am

Marie SWE skrev:Hur pass lättare tror ni Manjaro verkligen är att använda?

Mikael skrev:Skulle kunna testa igen förstås..

Mikael skrev:Manjaro ska kanske jämföras med LMDE i så fall.


Installationen flyter på bättre i Manjaro, än i LMDE3, om man installerar parallellt med annat system.
Högerklick i filhanteraren medger att öppna som administratör och att öppna i terminal. Dock ej "högerklick - dela ut" men jag har å andra sidan inte installerat Samba.

Hanterar mitt nätverkskort Realtek 8187 vilket inte LMDE3 gör (men Mint 18.3).
Hittar mina nätverksskrivare och installerar.
Hittar inte skannerfunktionen på min HP-skrivare. En "HP-manager" finns men den hittar ingen enhet via wifi. Dock finns något som heter engångsanslutning via USB som kanske fungerar.

Programhanteraren och Pakethanteraren tycks vara sammanslagen vilket kanske är något som Mint bör kolla på.
Testade att leta några program att installera den vägen. DoubleCommander finns, Spotify finns inte, Shutter(skärmklipp) finns inte men sökning på det pekade på ett annat liknande verktyg som såg mycket bra ut. gscan2PDF finns.
Hur det funkar om man laddar hem installationsfiler manuellt vet jag inte, vet inte ens vilket format man ska välja. .DEB och .RPM tyck ju vara tillgängligt hos de flesta programvaruleverantörer.
Googlar man så tycks ingen vilja svara utan alla menar att allt finns i förrådet. Vilket då tycks innebära (egen slutsats) att om ditt program inte finns i förrådet då blir du utan.

Så långt verkar Manjaro okej. Dock kan jag inte hitta att den är enklare att använda, just så långt när man s.a.s. håller sig inom vad som finns med från början.
Beror väl också på vad man avser med "använda". Starta programvaror torde ju gå lika smidigt i de flesta skrivbordsdistributioner och sedan är ju användningen inom respektive program likadan.

Tror att skaparna av Manjaro, eller dess gränssnitt (Prövade Gnome), har sneglat på hur det ser ut i OS X. (fast om man ska gå från en Mac till en PC med Linux kanske elementary OS känns mer bekant redan från start)
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Vad tror ni? Manjaro har puttat ner Mint från tronen enligt

Inläggav Jan-Olof » sön sep 02, 2018 6:12 pm

Motsvarigheten till vår Programhanterare heter tydligen Pacman. Enligt Wikipedia är paketen tar-arkiv komprimerade som gz eller xz. De innehåller metadata och en katalogstruktur över filer.

Våra deb-paket är som jämförelse ar-arkiv. De innehåller bland annat två tar-arkiv, control och data, komprimerade som gz. Det första innehåller metadata och skript för installationsprogrammet, det andra de filer som skall installeras.

Metadata anger vad paketet innehåller, vem som gjort det, vilka andra paket det är beroende av och hur det skall installeras. Skillnaden mellan de två pakettyperna verkar vara att metadata skrivs på olika sätt och att packningen görs lite annorlunda.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Vad tror ni? Manjaro har puttat ner Mint från tronen enligt

Inläggav Mikael » sön sep 02, 2018 7:46 pm

Kanske sådant som denna bild visar man har att vänta med Manjaro?
screenshot.png
screenshot.png (74.21 KiB) Visad 10605 gånger


OBS! Jag har inte kollat om just TeamViewer saknas i Manjaros programförråd.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron