32 vs 64-bitar

32 vs 64-bitar

Inläggav dragonfly » tor jul 30, 2009 7:13 pm

Hejsan.

På Linux Mints hemsida står det att den "vanliga" versionen, dvs 32-bitars versionen, är mer stabil än 64-bitars diton. Är det någon som har provat båda och som kan säga om det verkar stämma? På vilka områden är den senare mer instabil i så fall?
dragonfly
Munk
 
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 30, 2009 11:30 am
Ort: Mölndal

Re: 32 vs 64-bitar

Inläggav Pavel » mån aug 03, 2009 3:19 pm

Jag har testat både 32- och 64-bitars Mint. De enda nackdelar jag har hittat med 64-bitars versionen är att några få ganska marginella program inte fungerar. Det kan också vara problem med att få flash att fungera, särskilt om man använder en annan webbläsare än Firefox. Detta kan man fixa till ganska enkelt på egen hand. Dessa små nackdelar uppvägs genom något bättre prestanda.
Någon instabilitet i ordets rätta bemärkelse har jag absolut inte märkt av.
Jag har samma erfarenheter att köra 32- respektive 64-bitars Ubuntu.
Pavel
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: mån aug 03, 2009 12:37 pm

Re: 32 vs 64-bitar

Inläggav dragonfly » mån aug 03, 2009 10:43 pm

Pavel skrev:Jag har testat både 32- och 64-bitars Mint. De enda nackdelar jag har hittat med 64-bitars versionen är att några få ganska marginella program inte fungerar. Det kan också vara problem med att få flash att fungera, särskilt om man använder en annan webbläsare än Firefox. Detta kan man fixa till ganska enkelt på egen hand. Dessa små nackdelar uppvägs genom något bättre prestanda.
Någon instabilitet i ordets rätta bemärkelse har jag absolut inte märkt av.
Jag har samma erfarenheter att köra 32- respektive 64-bitars Ubuntu.


Jag har kört 64-bitars-versionen av Ubuntu 9.04 och det har funkat helt klanderfritt. Möjligen att något paket inte har gått att installera för att det inte funnits i 64-bitars-version. Det verkar alltså vara ung samma i Mint (vilket det på sätt och vis borde vara men det finns ju litet "egna" saker där också).

Men det låter bra att det inte finns någon annan instabilitet. Kanske får ta och uppgradera då, helt enkelt.
dragonfly
Munk
 
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 30, 2009 11:30 am
Ort: Mölndal

Re: 32 vs 64-bitar

Inläggav Pavel » tis aug 04, 2009 5:01 pm

LinuxMint bygger ju på Ubuntu så det vore märkligt om Mint skulle ha större problem med instabilitet än Ubuntu. Jag har kört LinuxMint 64 i en dryg månad helt utan problem. Prestandaökningen jämfört med 32-bitars system är väl inte så där jättestor, men märkbar när man gör en del tyngre saker. Jag kör LinuxMint på ext4 och jag tror att det gör minst lika mycket för prestandan.
Pavel
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: mån aug 03, 2009 12:37 pm

Re: 32 vs 64-bitar

Inläggav dragonfly » tis aug 04, 2009 6:30 pm

Pavel skrev:LinuxMint bygger ju på Ubuntu så det vore märkligt om Mint skulle ha större problem med instabilitet än Ubuntu. Jag har kört LinuxMint 64 i en dryg månad helt utan problem. Prestandaökningen jämfört med 32-bitars system är väl inte så där jättestor, men märkbar när man gör en del tyngre saker. Jag kör LinuxMint på ext4 och jag tror att det gör minst lika mycket för prestandan.


Jag har inte "vågat" köra ext4 ännu. En del har ju rapporterat problem med förlorade filer och sådant i vissa fall. Det kanske är dags att ta steget att testa ext4 nu om jag ändå skall installera om med 64-bitarsversionen.
dragonfly
Munk
 
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 30, 2009 11:30 am
Ort: Mölndal

Re: 32 vs 64-bitar

Inläggav Pavel » ons aug 05, 2009 8:41 am

Jag har också hört att ext4 bara är till 99% stabilt. Jag är därför också litet feg. Jag kör Ubuntu som mitt huvudOS i ext3. Alla partitioner med viktiga filer är också i ext3. Mint och någon annan dist har jag i ext4. Jag har satt upp datorn så att jag kan jobba i vilket OS jag vill och i praktiken blir det ungefär lika ofta i Mint som i Ubuntu. Som läget är vill jag inte rekommendera någon att formatera i ext4 i Mint. Om man vill pröva på ska man vara medveten om att det har rapporterats problem och att man kör på egen risk.
Med detta sagt vill jag också säga att jag aldrig haft problem med ext4. Som bekant räcker det dock att få problem en enda gång om man har viktiga saker på hårddisken... Vad jag förstår är det främst om man får ett plötsligt strömavbrott det kan hända otrevligheter i och med att ext4 har fördröjd skrivning till disken. Jag är ingen tekniker och förstår inte mycket mer än så. Prestandaökningen är dock så pass stor att det är litet för frestande att formatera i ext4. Särskilt uppstart och diskoperationer är betydligt snabbare.
Vad jag hört ska problemen med ext4 vara lösta i de senaste Linuxkärnorna. Om man vill kan man dra hem någon av dessa redan nu. Ubuntu 9.10 kommer att köra med en nyare kärna och därför ha ext4 som standard (tror jag). Mint brukar ju släppa en ny version kort efter Ubuntu så ext4 kommer säkert i Mint 8 sent i höst. Jag kommer att vänta tills dessa distar innan jag helt går över till ext4. Det är trevligt att ha någotr att se fram mot i det kommande höstmörkret!
Pavel
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: mån aug 03, 2009 12:37 pm

Re: 32 vs 64-bitar

Inläggav dragonfly » ons aug 05, 2009 9:46 am

Ja, jag har också hört det där med strömavbrott osv. Det kan jag tänka mig att det blir problem men å andra sidan hur ofta har man strömavbrott i stan. Där jag bor har det nog bara hänt 2-3ggr på 8 år, så det känns rätt lungt :) Däremot är jag uppvuxen på landet där det var strömavbrott titt som tätt under höst och vinter. Där hade jag aldrig vågat köra ext4 :)

Nåväl, man kanske kan vänta till nästa release som du säger men å andra sidan så har jag den mesta "viktiga" informationen på andra diskar och jag funderar ändå på att installera om så att jag får en 64-bitars version. Prestandaökningen lockar mig redan nu! :)
dragonfly
Munk
 
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 30, 2009 11:30 am
Ort: Mölndal

Re: 32 vs 64-bitar

Inläggav Pavel » ons aug 05, 2009 12:40 pm

Om man vågar köra ext4 beror väl dels på vad man har för maskin och dels på hur och vad man jobbar med. För en normal hemanvändare tror jag riskerna är små. Egentligen har jag läst få rapporter om faktiska problem med ext4. Om det vore ett stort problem skulle det debatteras mycket mer än vad det gör på olika fora. Jag misstänker att de problem som finns kvar är marginella och visar sig vid hårda tester av utvecklare.
Många av de eventuella faror som finns kan man som användare förebygga eller gå runt genom att vara noggrann med att ta backup. Man kan ju bränna CD, DVD eller spara på andra diskar i ext3.
Jag vill som sagt inte rekommendera ext4 i dagsläget. Prestandaökningen är dock påtaglig. Jag hade vid en ominstallation definitivt varit lockad av att pröva ext4 men samtidigt noga funderat igenom hur jag har det på backupfronten. En medelväg kan vara att installera separat / och Home och bara köra / i ext4. På så sätt får man en del av fördelarna men slipper en del av riskerna (tror jag,, men jag har ej testat).
Som sagt jag har inte haft några som helst problem med ext4, men detta är ingen garanti...
Pavel
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: mån aug 03, 2009 12:37 pm

Re: 32 vs 64-bitar

Inläggav dragonfly » ons aug 05, 2009 6:03 pm

Jag håller med om att man borde ha hört mer om det hade varit stora problem med ext4. Så därför har jag nu installerat om min dator med ext4 och 64-bitarsversionen. Har inte upplevt så stor skillnad ännu men jag har å andra sidan inte hunnit testa systemet så mycket. :)
dragonfly
Munk
 
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 30, 2009 11:30 am
Ort: Mölndal

Re: 32 vs 64-bitar

Inläggav Pavel » ons aug 05, 2009 6:24 pm

Roligt att du vågade testa! Det är bara att önska lycka till. Man ska väl inte märka så där jättestor skillnad mellan 32 och 64 bitars. Det är ju samma system man kör. Att det går snabbare i uppstarterna märker i alla fall jag.
Det som det kan bli problem med i 64-bitars är Flash (Play TV, YouTubr osv). Om man installerar till exempel ubuntu-restricted-extras får man en som är ok, men inte mycket mer.
Om du gör som i den här guiden får du in den allra senaste Flash: http://www.lathund.nu/2009/08/01/ny-64- ... llganglig/
Den är för Ubuntu men jag körde den i Mint och den fungerade lika bra där.
Pavel
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: mån aug 03, 2009 12:37 pm

Re: 32 vs 64-bitar

Inläggav dragonfly » ons aug 05, 2009 7:46 pm

Tack för tipsen. Skall kolla in det.

Mitt största problem nu är dock att jag inte har något ljud. Hade samma problem i Ubuntu (förstås) och även i Mint. Jag följde några guider på nätet och kom så långt att systemet lyckades identifiera mitt ljudkort, Creative X-Fi, men det blir inget ljud... :( Får leta vidare.
dragonfly
Munk
 
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 30, 2009 11:30 am
Ort: Mölndal

Re: 32 vs 64-bitar

Inläggav Pavel » ons aug 05, 2009 8:49 pm

Tyvärr inget jag kan hjälpa dig med. Jag har hört att det kan vara problem med det kortet. Jag hade så stora problem med mitt Creative Audigy kort i min gamla dator att jag struntade i separat ljudkort i min nya maskin. Ljudkretsen på moderkortet får duga. Varför ska det vara så svårt för hårdvarutillverkarna att göra drivisar till Linux? :evil:
Pavel
Munk
 
Inlägg: 13
Blev medlem: mån aug 03, 2009 12:37 pm

Re: 32 vs 64-bitar

Inläggav dragonfly » ons aug 05, 2009 9:27 pm

Pavel skrev:Tyvärr inget jag kan hjälpa dig med. Jag har hört att det kan vara problem med det kortet. Jag hade så stora problem med mitt Creative Audigy kort i min gamla dator att jag struntade i separat ljudkort i min nya maskin. Ljudkretsen på moderkortet får duga. Varför ska det vara så svårt för hårdvarutillverkarna att göra drivisar till Linux? :evil:


Ja jag har också läst att just det kortet skulle vara extra "svårt" :( Det finns de som har fått det att funka men det kan kanske bero på andra saker i hela systemet att det går bättre eller sämre. Creative har gjort en drivrutin för detta kort nu men jag fick inte heller det att funka.

Nåja, kanske också får köra med det inbyggda ljudet... Dock kör jag en del spel i Windows och då vill jag nog gärna ha mitt "riktiga" kort. Blir jobbigt att flytta högtalarsladden fram och tillbaka. :( Skall testa med det inbyggda ljudet och se hur det låter...
dragonfly
Munk
 
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 30, 2009 11:30 am
Ort: Mölndal


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster