E-post i allmänhet

E-post i allmänhet

Inläggav Bertil » lör jan 28, 2017 8:21 am

Hej!

Detta är inte ngn typisk Linux- eller Mintfråga, men jag drar den ändå.

Har sedan ett halvår börjat få en massa e-post från mig själv, dvs jag får skräppost med mig själv som avsändare. Har nog lev lite i en aningslöshet, men är detta enkelt att göra? Att skriva e-post från ngn annan e-post adress?

Jag har ju som många en blogg och min tanke/fråga är: Kan vem som helst skriva ett e-brev till ngn och manipulera avsändarsignaturen så det står att det är från mig? Det är alltså inte "undertecknat" av mig, utan avsändarens adress är min egen. Svarar jag, kommer svaret till mig igen. Försöker jag hitta vem som skrivit, är svaret jag själv. Ganska äckligt om det är så, för vad... till vem har "jag" då skrivit?

Som e-post program använder jag Thunderbird.

/Bertil
Senast redigerad av Bertil mån jan 30, 2017 8:34 pm, redigerad totalt 1 gång.
Bertil
Munk
 
Inlägg: 16
Blev medlem: tor jan 05, 2017 2:12 pm

Re: E-posti allmänhet

Inläggav Jan-Olof » lör jan 28, 2017 5:35 pm

Det lär tyvärr vara rätt så lätt för skumma personer att skicka brev som ser ut att komma från någon annan. Har läst i tidningarna om folk som fått brev där någon utgett sig för att vara en av deras vänner. "Vännen" säger sig ha hamnat i ekonomisk knipa och ber att få låna pengar som skall sättas in på ett konto i utlandet.

Vad du kan göra är väl att inte svara på konstiga brev och att ha ett svårgissat lösenord till ditt e-postkonto så att det inte är alltför lätt att hacka. Min leverantör rekommenderar att man skall välja ett lösenord som är minst 12 tecken långt och består av både stora och små bokstäver, siffror och andra tecken.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: E-post i allmänhet

Inläggav bittin » tis jan 31, 2017 5:49 pm

Hört talas om att bland annat http://www.internetsociety.org/deploy36 ... rces/dane/ kan skydda mot sådant här
bittin
Ninja
 
Inlägg: 420
Blev medlem: sön jan 03, 2010 4:21 pm


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst