Password

Password

Inläggav gunnar.holtz » mån okt 12, 2009 8:41 pm

Hej alla!
Jag har laddat ned Linux Mint Main,på Svenska från linuxmint.com, ett sk. Direct download, alltså har jag ingen CD,eller det
behövs ingen. Jag öppnade filen med Ultra ISO setup. Den utförde installationen, partitionerade hårddisken, allt utan att jag
kunde påverka vad som blev gjort. Troligtvis klarade programmet av att installera allt av betydelse, för när jag startade om
datorn kunde jag välja vilket OS jag ville jobba i, Win eller Lin. Men här uppstår problemet, jag kommer inte in i Minten på
grund av att jag inte vet vilket användarnamn eller Password Minten förväntar sig eftersom jag inte har angett några sådana
under installationen, jag vore tacksam om någon kunde tala om hur man ska göra för att skippa inloggningen och bara starta
som vanligt.
gunnar.holtz
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: mån okt 12, 2009 8:13 am

Re: Password

Inläggav carl-uno » tis okt 13, 2009 5:15 pm

Hej!

Som jag förstår det så har du laddat ner ISO-filen till Linux Mint 7 till din dator och sedan använt ett windows-program som heter Ultra ISO Setup för att installera.

Jag har ingen erfarenhet av Ultra ISO Setup, men jag ska försöka komma med några tips ändå.

Vanligtvis bränner man ISO-filen på en CD och startar om datorn med CD:n i CD-läsaren. Det som händer då är att datorn bootar från CD:n och man kör sedan en live-version av Linux Mint utan att något har installerats på hårddisken. När man testat så att hårdvaran fungerar och allt verkar bra så kan man välja att installera genom att klicka på en ikon på skrivbordet. Gör man det får man svara på några frågor, bland annat vilket språk man föredrar, tidszon samt önskat användarnamn och lösenord.

Om Ultra ISO Setup har gjort detta åt dig så är det då som användarnamn och lösenord bestämdes. Det finns nog tyvärr ingen möjlighet att nu ändra lösenord utan att först logga in. Det finns heller inte lätt att gissa vilket lösenord som valts eftersom detta inte gjorts av Linux. Finns det ett standardlösenord så kanske du kan få hjälp med det om du vänder dig till support eller forum för Ultra ISO Support.

Det du skulle kunna pröva är att bränna CD:n och köra installationen manuellt och försöka ominstallera Linux Mint på samma partition som nuvarande Linux Mint finns på. (Men kolla noga de olika alternativen så att du inte installerar på hela hårddisken eller på windows-partitionen om du vill ha kvar windows.)

Det finns en film över installationen på http://www.youtube.com/watch?v=TwLFDknxhSI
Hälsar

Carl-Uno Olsson,
Community Leader Linux Mint Sweden, lokalpolitiker och företagare, http://www.klokskap.se/.
Ge ett bidrag till communityn genom att swisha 0702209529.
Användarvisningsbild
carl-uno
Community Leader
 
Inlägg: 153
Blev medlem: tis jul 21, 2009 10:53 am
Ort: Kvänum


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron