Det är inte lika lätt att få igång Compiz i Mint 11 som det var i Mint 10. Detta beror på att programmet simple-ccsm inte finns med. Det FINNS alltså ett simple-ccsm i pakethanteraren - MEN det är för förra generationen av Compiz (0.8.6) och passar inte ihop med nuvarande version av Compiz (0.9.4)!

Om man nu vill köra Compiz finns det några olika alternativ:
- Ett alternativ är att invänta tills det kommer en 0.9.4-version av simple.ccsm.
- Ett annat är att backa till föregående version av Compiz (den som finns i Mint 10)
Se denna länk: http://www.webupd8.org/2011/05/how-to-d ... 86-in.html
- Det tredje valet är att konfigurera Compiz utan siimple-ccsm, men det innebär lite mer eget pillande i den vanliga Compiz Config. inget jag rekommenderar för den oerfarene.
Jag har i alla fall valt det senare alternativet och jag kan lova att det går att få det att fungera - åtminstone det JAG ville ha igång.

Tillägg: Problemet med Compiz innebär åxå en del följdfel. Bl.a. kommer det inte upp nå'n ikon i systemfältet i panelen när man kör Skype och en del andra program. Dessa fel är buggrapporterade i Ubuntu och kommer antagligen ätt rättas såsmåningom. Tills vidare är det nog bäst att strunta i Compiz - alternativt backa till den äldre versionen enligt alternativ 2 ovan.
Det finns däremot ett fel jag INTE har kunnat lösa, den inbyggda mikrofonen i min Acer Aspire One detekteras inte vid den automatiska hw-konfigurationen som sker vid installationen, Den detekterades däremot helt korrekt i Mint 10 och i LMDE.

Tills-vidare-lösningen för mig är att använda headset med mikrofon på.

/Sven