Problem med översättningar i felmeddelanden

Problem med översättningar i felmeddelanden

Inläggav Marie SWE » tor sep 14, 2023 6:45 pm

Hejsan på er :D

Jag vet att ni pysslar med Mint, men jag antar att detta är ett fenomen i mint oxå.

Jag fick ett nätverks felmeddelande (Misslyckades med att hämta utdelningslista från server. Nätverket tog bort förbindelsen vid omstart)
Nu har jag debian och de som översätter debian till svenska uppehåller sig inte på engelska debanforumet vad jag vet.

Så tips till er som översätter mint. :D
Låt originala engelska felmeddelandet vara kvar inom parentes då svenska felmeddelanden inte är sökbara då det är för få svenska användare som postar på svenska forum.
Jag försökte att leka med orden till engelsk översättning men det var noll träffar på internet på mitt felmeddelande. Så det hade varit väldigt kul att ha det engelska felmeddelandet då det känns som fel översatt eller så har aldrig någon haft ett sådant fel. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Problem med översättningar i felmeddelanden

Inläggav Mikael » tor sep 14, 2023 7:15 pm

Att behålla originaltexten kan kanske medföra att textsträngen blir för lång?

Jag förstår poängen och jag personligen har inget problem med "datorengelska" men om när man väljer språk så gör man ju det av en anledning och då vill man nog även få felmeddelandet på samma språk.
Omvänt går det ju bra att välja engelska som språk vid installationen.

Fanns ingen felkod att kunna söka på?
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2732
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Problem med översättningar i felmeddelanden

Inläggav Marie SWE » tor sep 14, 2023 8:03 pm

Mikael skrev:Att behålla originaltexten kan kanske medföra att textsträngen blir för lång?

Jag förstår poängen och jag personligen har inget problem med "datorengelska" men om när man väljer språk så gör man ju det av en anledning och då vill man nog även få felmeddelandet på samma språk.
Omvänt går det ju bra att välja engelska som språk vid installationen.

Fanns ingen felkod att kunna söka på?

Jo jag kan fullt förstå att folk som inte kan engelska vill ha det på svenska, det var därför jag skrev inom parentes :D
Jag har ingen aning om de är begränsade i textlängd på felmeddelanden, men vissa kan ju vara ganska långa eller ha en liten klickbar [visa mer information]

Nopp linux använder sig inte av felkoder vad jag vet.. det är mer en windows grej.. Men felkoder skulle verkligen vara GULD att ha då det blir universellt oavsett språk att söka på. :mrgreen:

Jag försöker inte få hjälp att lösa det, utan jag vill lyfta fram ett problem när översättningar på felmeddelanden gör att man inte kan felsöka.

Här skulle en kass ord för ord översättning gynnas, för man kan ord för ord översätta det tillbaka till det ursprungliga engelska felmeddelandet.
Det jag inte får ihop på felmeddelandet är (Nätverket tog bort förbindelsen vid omstart) Denna låter helt galen. För det första var det ingen omstart utan nätverksförbindelsen dog från en linux dator mitt under en fil kopiering från en linux datorn till en windows dator.. Men båda linux datorerna samtidigt tappade förmågan att upptäcka windows datorerna.
Hade jag bara haft en windows dator igång, så hade jag sagt att den är problemet.. Men jag hade tre windows datorer igång och alla windows datorerna såg alla datorer både win+linux.. nedan Linux datorerna såg enbart linux datorerna.

Jag brukar säga att ha ett win-linux desktop nätverk är som att gå i ett minfält... fungerar.... fungerar.... fungerar... *KABOOM* fungerar inte.. och det lägger av utan anledning utan interaktion... och till 99.9% börjar det fungera igen om du bara låter det vara en dag eller två utan att pilla på något..
Det ska bli skönt att gå tillbaka till windows, så jag slipper ostabila miljöer. :lol: *HAHAHA* :lol:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Problem med översättningar i felmeddelanden

Inläggav Jan-Olof » tor sep 14, 2023 9:15 pm

Gå in på Inställningar, Språk så kan du enkelt byta och få felmeddelandet på vilket språk du vill.

Det finns regler för hur översättningarna skall göras. Ibland får man gå balansgång för att försöka tänja på reglerna (för att få texten begriplig) utan att få smäll på fingrarna av överheten. Parenteser med oöversatt text lär inte godtas.
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Problem med översättningar i felmeddelanden

Inläggav Marie SWE » tor sep 14, 2023 9:32 pm

Jan-Olof skrev:Gå in på Inställningar, Språk så kan du enkelt byta och få felmeddelandet på vilket språk du vill.

Det finns regler för hur översättningarna skall göras. Ibland får man gå balansgång för att försöka tänja på reglerna (för att få texten begriplig) utan att få smäll på fingrarna av överheten. Parenteser med oöversatt text lär inte godtas.

okej. Ni som håller på med översättningar och är i kontakt med utvecklarna. Kan du inte föreslå att införa felkoder, så blir ju inte översättningar ett problem. 8-)

För min del kan jag inte göra det, då jag inte har möjlighet att ändra språk på min installation då jag rensat o strippat ner min Debian installation till minimal(jag kanske kan filhacka systemet för att få det på engelska och starta om datorn, men det är inte försvarbart för att få felmeddelandet på engelska då felet måste uppstå igen efter om-bootning)...
Men mint användare kanske kan göra så i inställningar utan att bota om och ha kvar felmeddelandet öppet medans systemet byter språk, så det var ju kalas tips att nämna. :mrgreen: *tumme upp*
Men felkoder skulle ju vara kalas att ha tillgång till. :D
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Problem med översättningar i felmeddelanden

Inläggav Osprey » fre sep 15, 2023 5:03 pm

Marie SWE skrev:Nopp linux använder sig inte av felkoder vad jag vet.. det är mer en windows grej.. Men felkoder skulle verkligen vara GULD att ha då det blir universellt oavsett språk att söka på. :mrgreen:
Visst använder sig Linux av felkoder, liksom Windows, Unix, OpenVMS, RSX etc.

När du kör ett kommando i Linux, så får du alltid en numerisk kod som svar. Då är "0" (noll) normalt i Linux och indikerar att det lyckades, andra numeriska värden visar på att något fel uppstod. I ett script eller något sådant kan du alltid kolla det med att titta på "$?" efter kommandot, typ:

Kod: Markera allt
if [[ $? != 0 ]]; then
   echo "ERROR"
fi

I OpenVMS är det "1" (eller egentligen alla ojämna värden som visar att det gick bra). Där "1" visar att det gick helt bra, medan kanske 3, 5, 7 etc. visar att kommandot gick bra, men att det kanske finns någon enkel varning eller så... typ att "filen skrevs ut, men disken är nästan full".

Linux har tyvärr inte riktigt lika bra felhantering, men nästan... :D

Tyvärr har bash ingen inbyggd funktion för att skriva ut vad felkoden betyder, typ som perror i "C", men det kan man vi viss mån lösa med det här scriptet:
Kod: Markera allt
# !/bin/bash
#
##########################################################################
#
#   bperror [-b] [-d] [-h] [-l] [-q] [ERRNO]
#
#   A bash version of the perror function in "C" and other languages
#
#   -b|--brief
#      Just write the error message, without error name etc.
#
#   -d|--define
#      Define all errors so they can be used in a script so check
#      against an error. Available errors can be shown with the
#      -l|--list option, or also often shown in the man-page for
#      a command. The error can then be checked as:
#
#         if [[ $? == $ERRNO ]]; then
#            do-something
#         fi
#
#      ERRNO is the name of the possible error. For exemple EBUSY
#      (16) "Device or resource busy".
#
#   -h|--help
#      Show this.
#
#   -l|--list
#      Simply list all existing errors. It is possible to search for
#      the value of a specific error in this list by specifying its
#      name:
#
#         bperror -l | grep error-name
#
#      Of course it is also possible to search for a part of the error-
#      name, this way. Remember that all error-names in Linux is upper-
#      case.
#
#   -q|--quiet
#      Do not write anything if the error has no error message.
#      Otherwise "Unknown error" and the number is written.
#
#   ERRNO   The error code, a numerical value between 1 and 999. Not used
#      when "-d|--define" och "-l|--list" is used.
#
##########################################################################
#
function usage {
   cat << EOD

   bperror [-b] [-d] [-h] [-l] [-q] ERRNO

   A bash version of the perror function in "C" and other languages

   -b|--brief
      Just write the error message, without error name etc.

   -d|--define
      Define all errors so they can be used in a script so check
      against an error. Available errors can be shown with the
      -l|--list option, or also often shown in the man-page for
      a command. The error can then be checked as:

         if [[ \$? == \$ERRNO ]]; then
            do-something
         fi

      ERRNO is the name of the possible error. For exemple EBUSY
      (16) "Device or resource busy".

   -h|--help
      Show this.

   -l|--list
      Simply list all existing errors. It is possible to search for
      the value of a specific error in this list by specifying its
      name:

         bperror -l | grep error-name

      Of course it is also possible to search for a part of the error-
      name, this way. Remember that all error-names in Linux is upper-
      case.

   -q|--quiet
      Do not write anything if the error has no error message.
      Otherwise "Unknown error" and the number is written.

   ERRNO   The error code, a numerical value between 1 and 999.

EOD
}
#   
function stacktrace {
   local i=1 line file func
   while read -r line func file < <(caller $i); do
      echo >&2 "[$i] $file:$line $func(): $(sed -n ${line}p $file)"
      ((i++))
   done
}
print_usage () {
    echo "It is $?"
    stacktrace
    echo "Usage: ${0##*/} ERRNO  (ERRNO=1-999)"
}
#
TEMP=`getopt -obdhlq --long brief,define,help,list,quiet -n $(basename $0) -- "$@"`
if [[ $? -ne 0 ]]; then
   exit
fi
eval set -- "$TEMP"
BP=false
LIST=false
BRIEF=false
QUIET=false
DEFINE=false
CMDNAME=$(basename $0)
while true; do
   case $1 in
      -b|--brief)
         BRIEF=true
         shift
         ;;
      -d|--define)
         DEFINE=true
         shift
         ;;
      -h|--help)
         usage
         exit
         ;;
      -l|--list)
         LIST=true
         shift
         ;;
      -q|--quiet)
         QUIET=true
         shift
         ;;
      --)
         shift
         break
         ;;
      *)
         echo "-Oh, got a star... [$1]"
         exit
         ;;
   esac
done
#
ERRNO=$1
if [[ $ERRNO == 0 ]]; then
   exit
fi
OLDIFS=$IFS
FOUND=false
HEADERS="/usr/include/asm-generic/errno-base.h /usr/include/asm-generic/errno.h"
for HEADER in $HEADERS; do
   if [[ $DEFINE == false && $LIST == false ]]; then
      BP=true
      case $ERRNO in
          [1-9]|[1-9][0-9]|[1-9][0-9][0-9])
         IFS=$'\n'
         ERRS=$(grep "\<$ERRNO\>" $HEADER | grep "^#define")
         for ERR in $ERRS; do
            NUM=$(echo $ERR | awk '{ print $3 }')
            if [[ $NUM == $ERRNO ]]; then
               FOUND=true
               if [[ $BRIEF == false ]]; then
                  ERRMSG=$(echo $ERR | sed 's/#define//g' | xargs)
               else
                  ERRMSG=$(echo $ERR | sed 's/#define//g' | xargs | awk -F \* '{ print $2 }' | xargs)
               fi
               echo "$ERRMSG"
               break
            fi
         done
              ;;
          (*)
              usage
              exit 1
              ;;
      esac
      if [[ $FOUND == true ]]; then
         break
      fi
   elif [[ $DEFINE == true ]]; then
      IFS=$'\n'
      LINES=$(grep "^#define" $HEADER)
      for LINE in $LINES; do
         NAME=$(echo $LINE | awk '{ print $2 }')
         ERR=$(echo $LINE | awk '{ print $3 }')
         if [[ $ERR == [1-9] || $ERR == [1-9][0-9] || $ERR == [1-9][0-9][0-9] ]]; then
            echo -ne "$NAME\r"
            let $NAME=$ERR
         fi
      done
   elif [[ $LIST == true ]]; then
      IFS=$'\n'
      LINES=$(grep "^#define" $HEADER)
      for LINE in $LINES; do
         echo $LINE
      done
   fi
doneLC_ALL=C
IFS=$OLDIFS
if [[ $BP == true ]]; then
   if [[ $FOUND == false && $QUIET == false ]]; then
      echo "Unknown error $ERRNO"
   fi
fi

Som man då t.ex döper till t.ex "bperror" (bash perror) och sedan använder som:

Kod: Markera allt
if [[ $? != 0 ]]; then
   bperror $?
fi

Problemet är att när du får ett fel inne i ett program, så väljer programmet själv (i både Linux och Windows) om det vill göra exit med felkoden, eller skriva ut något eget och göra exit med vad det har lust med...

Vill du slippa svenska utskrifter när du kör "KOMMANDO", så kan du alltid köra det som:
Kod: Markera allt
LC_ALL=C KOMMANDO
...

:D ;) :mrgreen:
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Problem med översättningar i felmeddelanden

Inläggav Marie SWE » fre sep 15, 2023 8:51 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Nopp linux använder sig inte av felkoder vad jag vet.. det är mer en windows grej.. Men felkoder skulle verkligen vara GULD att ha då det blir universellt oavsett språk att söka på. :mrgreen:
Visst använder sig Linux av felkoder, liksom Windows, Unix, OpenVMS, RSX etc.

När du kör ett kommando i Linux, så får du alltid en numerisk kod som svar. Då är "0" (noll) normalt i Linux och indikerar att det lyckades, andra numeriska värden visar på att något fel uppstod. I ett script eller något sådant kan du alltid kolla det med att titta på "$?" efter kommandot, typ:

Problemet är att när du får ett fel inne i ett program, så väljer programmet själv (i både Linux och Windows) om det vill göra exit med felkoden, eller skriva ut något eget och göra exit med vad det har lust med...

Vill du slippa svenska utskrifter när du kör "KOMMANDO", så kan du alltid köra det som:
Kod: Markera allt
LC_ALL=C KOMMANDO
...

:D ;) :mrgreen:


Det var i filhanteraren som felmeddelandet poppa upp när jag skulle komma åt en utdelad resurs via "bläddra i lokalt nätverk" Så det var lite svårt att köra ett kommando då ;)
Men det börja fungera igår kväll igen utan att jag gjorde något.. ingen ombootning eller något.. Det var som jag skrev i några mess upp.. till 99.9% börjar det fungera av sig själv, bara man låter det vara en dag eller två. :lol:
Linux-win nätverk utan domänkontroller är som att gå i ett minfält.
Jag vet vad problemet är, men jag kommer inte engagera mig då jag bara kommer ha kvar Linux på två laptops.. en för osäker hämtning av filer och den andra för den är för gammal hårdvara, så jag ska ha den som vardagsrums laptop att läsa/skriva email o messa på forum när jag inte orkar sätta mig vid stora datorn.

Jag gav linux 5½ år, så man kan ju inte påstå att jag inte gav det en ärlig chans :D
Men jag är beroende av stabila desktop system och linux lever helt enkelt inte upp till det. Linux är bra som server och superstabilt där.. Problemet är när man lägger en DE miljö ovanpå ett serversystem som inte är 100% kalibrerat för desktop användning.
Minneshantering och programkörning Desktop VS server är totalt olika.. Servrar sitter med minst 10 gånger mer ram minne och de har raid diskar med betydligt högre data skrivning/läsning och oftast SAS med full duplex istället för sata med simplex.
Det blir lite jämföra äpplen o päron när det är så extrem skillnad i hårdvaran och kerneln är skriven för servrar även om den är lite om-tweakad för desktop.
Lite som att ta en stor lastbil o tro man kan få den att fungerar som en ferarri bara för att lastbilen har en V12 på 12liter och 700HK.
Nästa server jag skaffar kommer ha linux då jag planerar att köra både Docker och Kubernetes för att fortsätta IT-stegen. Men det blir ju ingen direkt DE miljö som kan ställa till det.. samt man sitter ju inte o surfar på en server.. Man kan, men man gör det ju inte. *hahaha* :lol:
Men jag tror du redan visste att jag var påväg att överge linux när vi börja prata över ett halvår sedan eller när det var. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jag ville mest lyfta ett fenomen om att felmeddelanden översatta till svenska och sedan försöka "googla" problemet blir väldigt svårt när man inte vet vad felmeddelandet på engelska var.. Jag prova att tolka översättningen och även ord för ord översätta och det gick inte.. antingen är jag ensam om felet i hela världen, eller så är översättningen felaktig.
Så jag ville lyfta fram att antingen med parentes låta engelska vara kvar med liten text eller en [visa mer information] eller som Mikael var inne på att infoga felkoder ala-windows-model..
Jag tänker på framtida nya linux användare så att säga :) samt Mint har en bra framtid för de som kommer från windows över till linux.. Dock skulle ju jag föreslå att Mint satsat på LMDE versionen o dumpar Ubuntu, men det är ju jag. *hihihi* :D
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 226
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster