Hopp,hopp,hoppehare. :-) Alla har distrohopps erfarenheter

Hopp,hopp,hoppehare. :-) Alla har distrohopps erfarenheter

Inläggav Marie SWE » lör okt 03, 2020 12:13 am

Hejsan på er. :mrgreen:
Här i allmänt snack kan man ju ha lite konversationer... och det som slog mig nyss är att något som jag konstaterat är "standard/normalt" beteende i linuxvärlden är just distrohoppsmentaliteten som verkar vara ett typ normalt förfarande efter första halvåret/året in i folks linuxdebut. :D

Så jag är väldigt nyfiken på era erfarenheter och när började ni distrohoppa och när(OM) ni slutat, vad var det som gjorde att ni fastnade för en eller flera specifika distros?
Roliga missar/erfarenheter är alltid en snackis-bonus ju. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:





Startar jag tråden, så får jag väl krypa till korset själv. :oops: :lol: :mrgreen:

För min del så var det när min mint 18.3 krascha.... jag installerade 19 och jag blev såååå besviken o sur... hetlevrad som jag var efter mina frustrationer när jag var på gång att typ kasta ut datorn genom fönstret (som några av er säkert minns) :lol: :lol: :lol: så började jag kika runt efter något stabilare.. och hoppens våg var född. *hahahaha* Jag tror jag provade säkert 10-20 distros innan jag till slut fastnade för LMDE3-"xfce" som är en ruskigt bra distro "out of the box" bättre blev den med xfce miljö.

Arch.. oj, jag var på tok för tidigt ute med att testa den.. typ ett halvår erfarenheter av linux och jag gav mig på denna... Ingen hitt kan jag säga o jag flydde den snabbare än vad det tog att installera den typ. :oops:
Open suse.. jag fick en bra känsla av den, men jag var lite för tidigt ute... men jag funderar på att prova den igen i framtiden när jag har lite mer "kött på benen" så att säga
Ubuntu's olika versioner (lubuntu, kubuntu o allt vad de hette)... Min erfarenhet var att ja, den fungerade o gjorde vad den skulle... men det var något, just-något jag inte kunde sätta fingret på... jag fick bara en blää-känsla när jag satt med den som jag inte kan förklara i bra beskrivande ord.
Tails... neee..
Manjaro... nopp, jag fastnade inte för den heller. :roll:
Här emellan kom det massor jag inte ens minns vilka det var ens. :oops:
Fedora... "missa likes" som jar-jar binks säger i starwars..... men sååå kass out of the box erfarenhet när det kommer till bärbara datorer.. Men jag gillar den till stationära datorer o jag kan inte riktigt släppa taget om den(ännu)... men ojojoj.. sååå frustrerad jag var när jag börja prova den... Det gick bara inte inaktivera det trådlösa nätverkskortet... [Fn] tangenternas funktioner fungerar bara inte.. Det går inte få dem att vilja fungera fullt ut heller.. kommandot via terminalen att stänga av det trådlösa fungerade.... i hela 2-5minuter, sedan autostarta nätverkskortet igen... men faaaan dåååå... Datorn var nära att ryka igen, som då när jag var superfrustrerad här inne 2018. *asg* :lol:
Sedan kom jag till slut till LMDE3... jag o datorn bara klicka.. så perfekt.. och så stabil... samt den vart ännu bättre med xfce.. allt bara funkar på mina tre olika laptops jag använder.. inget strul o allt bara flyter.. Det ända jag stör mig på är den korta supporten. *morrr :x Debian har superlång, men LMDE som är baserad på Debian hakar inte på verkar det som. Det är det ända minuset jag har att säga... jaaa, samt att dela nätverksmappar via gui-style verkar omöjligt... dock har jag inte kikat färdigt på det problemet ännu..

Så vad lärde jag mig av dessa distro hopp som en hoppe-hare... Linux är linux och distros har inte så stor betydelse om man är lite mer avancerad användare... Man kan få Ubunto att se ut som Arch osv osv.. men med massor handpåläggning om man säger så.. Min nuvarande LMDE3 ser ut exakt lika dant som min 18.3xfce..
Men det jag lärt mig mer är att ju mer jag lär mig om linux, ju mer inser jag att ju mindre kan jag. :lol: :lol: :lol:
Har jag slutat distrohoppa... njae.. jag vet i katten. Jag är sugen på att prova rena Debian... men samtidigt så fungerar mina bärbara problemfritt med LMDE.. varför byta något som funkar lixom..... centOS kommer jag ge mig på framöver då jag måste byta OS på min server då 2008R2 oxå drabbats av EOL... Så det kanske jag startar trådar om här inne för att dels få hjälp av er som kan linux bättre än mig... samt det kanske är intressant läsning för andra. :)



Så vad är era mörka hemligheter i distrohopps världen? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Marie SWE
 

Re: Hopp,hopp,hoppehare. :-) Alla har distrohopps erfarenheter

Inläggav Mikael » lör okt 03, 2020 10:01 am

Oj!
Jag har testat så många distar att jag inte har koll på vilka eller när i tiden detta skett. Har inte ens koll på var/när/om jag redan skrivit om detta.

Puppy - en liten dist. har jag prövat i några omgångar men inte att på riktigt ersätta Windows utan kanske mer som ett verktyg.
Om jag minns rätt så var Puppy den enda, förutom Mint då, bland många olika testade som kunde se/hantera mina RAID-0 diskar.
Puppy har jag även haft installerad på ett USB-minne och anledningen var att jag i jobbet använde ett program för att programmera larmsändare (som går att använda till en del annat, som att styra min el-panna här hemma..).
Mjukvaran gick INTE att köra i Windows 7 utan man var hänvisad till XP. I Linux via Wine fungerade det bra om man flyttade in en .dll så att den fanns vid .exe och eftersom Puppy var en liten och snabb dist. så blev det den.
Jag kunde då boota om min dator och starta från USB när jag skulle programmera larmsändaren.

Sedan jag, efter ett par sparkar i arslet nån gång 2011, började med Mint har jag då och då kollat på Distrowatch. När ex. MX gick om Mint i popularitet ville jag se vad det var som var så bra med MX men hittade inget sånt.
Samma sak med populära Manjaro osv. Visst, vissa delar kan vara bättre i andra distar, installationsguiden exempelvis. Alltså den som körs när man börjar installera.
Elementary OS skulle jag nog ha valt om jag skulle installera Linux på en Mac men på en trött iMac fick det bli Emmabuntüs i stället.

LMDE har jag haft länge på en bärbar dator. LMDE fungerar ju som den ska men det kan vara vissa saker som behövt handpåläggning.
Jag tycker att det känns tryggt att LMDE utvecklas parallellt som en backup-plan. Om stödet för Cinnamon skulle upphöra och Clems team inte kan fortsätta med det så är det väl att gilla läget.

Inför mitt köp av Raspberry Pi testade jag en massa distar både virtuellt och på en PC men inget som jag blev nöjd med.
Där blev det, när jag väl kunde installera skarpt, det rekommenderade Raspberry Pi OS. Funkar bra.

Deepin är en dist. som man kan få otroligt snygg om man vill men man bör vara medveten om att den utvecklas i Kina, om man hyser några farhågor kring det.

Skulle jag, av någon anledning, tvingas byta bort Mint så skulle jag se till att välja någon dist. som är baserad på Debian men inte nödvändigtvis också baserad på Ubuntu.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hopp,hopp,hoppehare. :-) Alla har distrohopps erfarenheter

Inläggav Sandhorn » tis okt 06, 2020 6:20 pm

Hej!
Hoppar väl in här med lite input.

Har provat en del olika distributioner i olika funktioner, mest sådant som fungerat i 24/7 verksamhet.
Den sista 24/7 servern som jag körde hemma är SME Server, Small Medium Enterprise Server.
Källa: https://wiki.contribs.org/Main_Page

Jag hade drift och underhåll av egen mailserver i några år tills jobbet tog mera tid och jag flyttade över domänen till Loopia.
Hade ett gäng användare så det var lite spännande att underhålla och hålla igång 99% eller mera i upptid.

Det fungerande bra i det stora hela.
Körde en RAID 1 lösning två diskar som speglas. Hade nytta av det vid ett tillfälle då en av mina enterprise diskar gick sönder under garantitiden.
På detta hade jag backup lösning av RAID diskarna.
Backup vid eventuellt strömavbrott var också aktivt.

Om jag får för mig att dra igång en liknande lösning längre fram kommer jag använda mig av SME server då jag tycker den är stabil och uppdateras med jämna mellanrum.
Som här så är man med i forum och hjälper till etc. Det är också hyggligt folk i forumet, tonen är rå men hjärtlig. :-)

Trevlig dag till er!
/Anders
Sandhorn
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: lör sep 12, 2020 1:32 pm

Re: Hopp,hopp,hoppehare. :-) Alla har distrohopps erfarenheter

Inläggav Marie SWE » lör okt 31, 2020 9:35 pm

Jag har inte provat Linux som server ännu... men jag kommer gå över till det så fort kunskapen infinner sig. :mrgreen: Just nu kör jag 2008R2 och EOL har ju inträffat tyvärr.. dock har jag sneglat åt Red hat eller CentOs som ersättare, då det pratas mest om dem.
Så vad har du Sandhorn för åsikt om de olika server distrosarna?
Senast redigerad av Marie SWE lör okt 31, 2020 9:40 pm, redigerad totalt 1 gång.
Marie SWE
 

Re: Hopp,hopp,hoppehare. :-) Alla har distrohopps erfarenheter

Inläggav Marie SWE » lör okt 31, 2020 9:40 pm

Du hade testat en hel del Mikael . :D
Hade du testat Fedora? och vad tyckte du om den... ur kontorsdators perspektiv så att säga?
Marie SWE
 

Re: Hopp,hopp,hoppehare. :-) Alla har distrohopps erfarenheter

Inläggav Mikael » lör okt 31, 2020 10:02 pm

Marie SWE skrev:Du hade testat en hel del Mikael . :D
Hade du testat Fedora? och vad tyckte du om den... ur kontorsdators perspektiv så att säga?

OM jag testat är det så länge sedan att jag glömt det.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hopp,hopp,hoppehare. :-) Alla har distrohopps erfarenheter

Inläggav Marie SWE » lör okt 31, 2020 11:28 pm

Mikael skrev:
Marie SWE skrev:Du hade testat en hel del Mikael . :D
Hade du testat Fedora? och vad tyckte du om den... ur kontorsdators perspektiv så att säga?

OM jag testat är det så länge sedan att jag glömt det.

Okej. :D inte lätt att minnas allt... Jag vet. :oops:
Jag är ca 2-3veckor från att få igång maskinerna, så jag funderar på OS val för alla triple/quad boot os jag ska ha eller kan behöva ha för att utveckla mig.
Mint och LMDE kommer ju naturligtvis finnas i repertoaren.. men alla övriga är ju en djungel. :roll: :mrgreen: och LMDE är the king till laptops än så länge
Marie SWE
 

Re: Hopp,hopp,hoppehare. :-) Alla har distrohopps erfarenheter

Inläggav Mikael » sön nov 01, 2020 1:49 pm

Söker man på Distrowatch med endast "Server" som filter får man Ubuntu på första plats och Debian på andra plats och dessa kan man ju så att säga motsvara Mint/LMDE ganska väl.
På tredje plats kommer just Fedora.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Hopp,hopp,hoppehare. :-) Alla har distrohopps erfarenheter

Inläggav Marie SWE » sön nov 01, 2020 4:37 pm

Mikael skrev:Söker man på Distrowatch med endast "Server" som filter får man Ubuntu på första plats och Debian på andra plats och dessa kan man ju så att säga motsvara Mint/LMDE ganska väl.
På tredje plats kommer just Fedora.

Jo jag har oxå provat att söka lite, men det är svårt att få bra information om dem.. bästa infon man kan få är ju från de med erfarenhet av serverdrift..
Marie SWE
 


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster