Social Media med Free/Open-source fokus?

Social Media med Free/Open-source fokus?

Inläggav Mumrik93 » fre dec 06, 2019 8:49 pm

Hallåj!

Har inte varit super-aktiv här på forumet men tänkte lägga den här frågan här.
Jag har märkt på många Linux-användare överlag har ett agg mot sociala medier såsom facebook, twitter etc, oftast pga av säkerhets och integritetsmässiga skäl. Utöver det så har jag också märkt att det inte finns någon gemensam plattform för Linuxanvändare kan mötas, oavsett vilken distro man kör, om man är en vanlig användare eller en utvecklare, osv. Jag kollar i och med detta runt lite för att se om et finns intresse bland folk att kanske försöka starta en egen Social-medie plattform som är inriktad på Free/Open-source användare?

Har skrivit lite med Tom from "Switched To Linux" på youtube och frågade vad han tyckte om iden och han föreslog ett program som heter OSSN ( https://www.opensource-socialnetwork.org/ ) som är en facebook-klon, men som är helt Open-Source. Tom är dessutom nästan manisk när det kommer till integritetsfrågor så om han rekommenderar det så har det nog en bra bas, jag föreslog Wordpress med Buddypress men det var inget han rekommenderade.

Finns det någon som tycker detta verkar intressant? Jag är ganska sugen på att ge detta ett försök men känner att det vore bra om man var fler!
Bild
Användarvisningsbild
Mumrik93
Munk
 
Inlägg: 11
Blev medlem: fre mar 15, 2019 10:39 pm

Re: Social Media med Free/Open-source fokus?

Inläggav bittin » lör dec 07, 2019 9:28 am

Låter intressant
bittin
Ninja
 
Inlägg: 420
Blev medlem: sön jan 03, 2010 4:21 pm

Re: Social Media med Free/Open-source fokus?

Inläggav Mikael » lör dec 07, 2019 12:07 pm

Har varken Facebook, Twitter, Instagram, osv. och har inga planer på att gå med där heller.
OSSN låter som att jag åtminstone skulle överväga det.
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker

Re: Social Media med Free/Open-source fokus?

Inläggav Mumrik93 » lör dec 07, 2019 2:23 pm

har facebook själv, men önskar att det fanns bra alternativ. Som du Mikael så vet jag många som undviker sociala medier av olika anledningar (oftast av integritetsskäl men också mycket andra) därav varför jag tycker det vore roligt om man kunde skapa en plattform som är just dem som ändå skulle vara intresserade om det fanns en plattform som respekterar användarnas integritet, har öppen källkod och inte är fylld med en massa skit.
Bild
Användarvisningsbild
Mumrik93
Munk
 
Inlägg: 11
Blev medlem: fre mar 15, 2019 10:39 pm


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron