AI

AI

Inläggav Mikael » mån aug 17, 2026 8:42 pm

AI har ju åtminstone delvis fått skulden för forumdöden som även tycks drabba detta forum.
Tänkte att vi kan dela med oss av erfarenheter kring användandet av AI(?)

Jag börjar!
Jag har nyttjat AI flitigt och då framförallt som hjälp att skapa diverse skript som jag använder i jobbet. (CAD & Excel)

Alla pratar ju om ChatGPT varför jag till en början valde andra alternativ. En kollega gillade Grok eftersom Grok inte var PK för fem öre. Jag testade då Grok, men inte av den anledningen, och jo den fixade några skript men inte bättre än någon annan. Har numera, eller sedan lång tid, skippat Grok helt. Musk är en av anledningarna.
Microsoft har ju sin Copilot men läste att Microsoft själva använder Claude. Prövade Claude och jodå den var vass när det kom till skripthantering.
För Copilot har jag fått tillgång till "köpevarianten" via jobbet och det är ganska stor skillnad på svaren om man väljer "Automatiskt" eller "Tänk ännu djupare". Jag har dock försökt hålla den till jobbrelaterade uppgifter.
Jag har Proton Mail Plus (eller vad det nu heter) och då har man även tillgång till deras AI som heter Lumo.
Lumo verkar sakna några ettor och nollor. På många ställen. Om man säger så. Inte någon egentlig hjälp utan är mer en tidstjuv.

För privata "ärenden" har jag använt ChatGPT Free och jo den ger vettiga svar men är det lite mer invecklade frågor som kräver mycket indata eller skärmdumpar/filer så kommer jag oftast till det läge att det så att säga tar slut på "Free". Jag avser fortsättningsvis skippa den av den anledningen och kör med Copilot.
Min grabb har ChatGPT plus (eller vad nu DEN heter) och vid några jämförande frågor har den svarat lika effektivt som Copilot.

Google har ju sin Gemini och den har jag aldrig använt. Av just nämnda anledning...

Nu är det er tur, varsågod!
---
LMDE 7 Gigi@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare

Återgå till Allmänt snack