Varför är Linux så GUI fientligt egentligen.

Re: Varför är Linux så GUI fientligt egentligen.

Inläggav Marie SWE » lör feb 01, 2025 7:12 am

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Jag konstatera precis att veracrypt enbart finns portabel till Windows. :x
Till windows har det funnits som portabel sedan 2016..

Jag har veracrypt installerat på burken här, installerat direkt från arkiven med synaptic...

Det finns en liten poäng med att kunna ha portabel.. så att det inte behöver installeras om jag temporärt lånar en dator och har en USB. ;)
Vissa människor är lite anti när man installerar program på deras datorer som de inte vill ha. :lol:
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » lör feb 01, 2025 8:27 am

Marie SWE skrev:Det finns en liten poäng med att kunna ha portabel.. så att det inte behöver installeras om jag temporärt lånar en dator och har en USB. ;)
Vissa människor är lite anti när man installerar program på deras datorer som de inte vill ha. :lol:

Om du installerar Linux på en USB, så kan du ju ha veracrypt installerat på den pinnen och behöver inte installera det på själva datorn. Sedan trycker du bara [F12] och startar upp från pinnen, istället för hårddisken. Då kan du ha installerat precis vad du vill och pinnen drar du när du är färdig. Hårddisk och allt annat kan du ju komma åt och montera ändå, om du nu behöver det och nätverk etc. är ju fullt åtkomligt...

Själv har jag en Mint-installation på en 128 Gb pinne idag, fullt tillräckligt och kostar inte så mycket idag. 64 Gb var lite litet eftersom jag har en massa egna script och saker på pinnen också (/home). Pinnen är givetvis 3 partitioner "/", "/home" och "swap", det räcker... :mrgreen:
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » lör feb 01, 2025 4:02 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Om du har dualboot med windows och det är en delad partition så är Recuva enkelt.

Kanske så, men det förutsätter antagligen att den delade partitionen är NTFS eller kanske ExtFS, antagligen klarar Recuva inte av EXT2/3/4. Med de nackdelar det innebär i Linux... :mrgreen:

Jag flyttar posten hit då kommande mening blir en linux svordom. :lol: hahaha :lol:
Detta är något som hamnar i GUI saknad listan.. ett recovery program för linux med GUI.
Testdisk och Photorec är kalasbra program.. De liknar ett program jag använde på 90talet.. jag har glömt namnet på det, men då jag hamstrar programvara så har jag det liggandes nååååågonstans på några gamla backup diskar.
Men om 10år kanske någon skriver ett GUI till dessa två. 8-) eller att det kommer något nytt recovery program.
Egentligen skulle man ju försöka påverka de som gör Recuva att göra det plattformsoberoende så det funkar till Mac, Windows och Linux.. för det är verkligen ett enkelt program där det krävs noll kunskaper för att använda det och ingen googling.. bara läs på skärmen, peka, klicka.
Mer användarvänligt än så kan det inte bli. :D
Marie SWE
Ninja

Inläggav Marie SWE » lör feb 01, 2025 4:13 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Det finns en liten poäng med att kunna ha portabel.. så att det inte behöver installeras om jag temporärt lånar en dator och har en USB. ;)

Om du installerar Linux på en USB, så kan du ju ha veracrypt installerat på den pinnen och behöver inte installera det på själva datorn. Sedan trycker du bara [F12] och startar upp från pinnen, istället för hårddisken. Då kan du ha installerat precis vad du vill och pinnen drar du när du är färdig. Hårddisk och allt annat kan du ju komma åt och montera ändå, om du nu behöver det och nätverk etc. är ju fullt åtkomligt...

Själv har jag en Mint-installation på en 128 Gb pinne idag, fullt tillräckligt och kostar inte så mycket idag. 64 Gb var lite litet eftersom jag har en massa egna script och saker på pinnen också (/home). Pinnen är givetvis 3 partitioner "/", "/home" och "swap", det räcker... :mrgreen:

Det funkar förutsatt att bios inte är blockat för USB boot.
Men portabelt ska vara portabelt.. som tur är använder majoriteten av folk och företag Windows än så länge då linux inte är så attraktivt, så jag har inte hamnat i kläm än så länge. 8-)

Just av transport av känslig data är det smidigt att ha två partitioner en okrypterad med veracrypt liggandes och en krypterad.. eller krypterad container.
Det skulle vara ganska kul o se reaktionen om man kommer till en myndighet och frågar om man... 1.kan få bota om deras dator med linux.. eller... 2.installera programvara på deras dator. :lol: :lol: :lol:
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » lör feb 01, 2025 10:38 pm

Marie SWE skrev:Det funkar förutsatt att bios inte är blockat för USB boot.
Men portabelt ska vara portabelt.. som tur är använder majoriteten av folk och företag Windows än så länge då linux inte är så attraktivt, så jag har inte hamnat i kläm än så länge. 8-)

Just av transport av känslig data är det smidigt att ha två partitioner en okrypterad med veracrypt liggandes och en krypterad.. eller krypterad container.
Det skulle vara ganska kul o se reaktionen om man kommer till en myndighet och frågar om man... 1.kan få bota om deras dator med linux.. eller... 2.installera programvara på deras dator. :lol: :lol: :lol:

Det funkar så länge man har lösenordet för BIOS också och skulle det handla om information med en eller två "röda ramar" så borde det inte vara omöjligt heller om man bara förklarar orsaken. På samma sätt som att överhuvudtaget få sätta i en pinne med främmande "portabel" programvara... :D :D :D
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » lör feb 01, 2025 11:56 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Det funkar förutsatt att bios inte är blockat för USB boot.

Det funkar så länge man har lösenordet för BIOS också och skulle det handla om information med en eller två "röda ramar" så borde det inte vara omöjligt heller om man bara förklarar orsaken. På samma sätt som att överhuvudtaget få sätta i en pinne med främmande "portabel" programvara... :D :D :D

De är lite överkänsliga med alla program över användarnivå, då IT avdelningarna sitter på admin rättigheterna.
Sist jag hade med information till polisen, så satte jag i en av deras externa hårddiskar i min laptop... Hade jag haft windows hade jag wipat datorn när jag kom hem. :lol: Nu hade jag Linux på datorn... samt just den dualbooten jag använde där, använder jag inte hemma i mitt nätverk.
Så jag litar lika lite på dem som de litar på mig. :lol: hahaha :lol:

Edit:
eller rättare sagt.. de litar nog mer på mig än vad jag litar på dem... då jag vet vad de kan göra, medans de vet inte mina kunskaper om vad jag rent teoretiskt skulle kunna göra. :geek:
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » sön feb 02, 2025 3:53 pm

Marie SWE skrev:De är lite överkänsliga med alla program över användarnivå, då IT avdelningarna sitter på admin rättigheterna.

Som det är på de flesta lite större företag... på Ericsson är det ett himla jobb om man sitter på en vanlig avdelning och vill ha något extra program installerat, inom FM är det i princip omöjligt....

Marie SWE skrev:Sist jag hade med information till polisen, så satte jag i en av deras externa hårddiskar i min laptop... Hade jag haft windows hade jag wipat datorn när jag kom hem. :lol: Nu hade jag Linux på datorn... samt just den dualbooten jag använde där, använder jag inte hemma i mitt nätverk.

Ja om man ska vara helt krass, så är ju faktiskt polisen högskoleutbildade i brott... :D :lol: :lol:
...och en och annan lite tveksam existens har ju funnits såväl inom polis som militär... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » sön feb 02, 2025 4:01 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:De är lite överkänsliga med alla program över användarnivå, då IT avdelningarna sitter på admin rättigheterna.

Som det är på de flesta lite större företag... på Ericsson är det ett himla jobb om man sitter på en vanlig avdelning och vill ha något extra program installerat, inom FM är det i princip omöjligt....

Marie SWE skrev:Sist jag hade med information till polisen, så satte jag i en av deras externa hårddiskar i min laptop... Hade jag haft windows hade jag wipat datorn när jag kom hem. :lol: Nu hade jag Linux på datorn... samt just den dualbooten jag använde där, använder jag inte hemma i mitt nätverk.

Ja om man ska vara helt krass, så är ju faktiskt polisen högskoleutbildade i brott... :D :lol: :lol:
...och en och annan lite tveksam existens har ju funnits såväl inom polis som militär... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Du glömde den absolut värsta boven utav dem alla... Släpo ;) :lol: :lol: :lol:

Men det är bra att de inte tillåter vad som helst, då det är så trojaner och spionprogram kommer in i systemen. 8-)
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » sön feb 02, 2025 4:09 pm

Marie SWE skrev:Du glömde den absolut värsta boven utav dem alla... Släpo ;) :lol: :lol: :lol:

Njaee... jag räknade nog in dem som polisiär verksamhet, precis som jag räknade in MUST med FM... :) :D

Marie SWE skrev:Men det är bra att de inte tillåter vad som helst, då det är så trojaner och spionprogram kommer in i systemen. 8-)

Skulle tro att de är ganska utsatta för attacker. Liksom både Ericsson (främst den fd. militära delen) varit, också SAAB (som numera tagit över den militära delen av Ericsson), förutom alla deras egna saker...

FM själva har jag också jobbat hos, men där är det tvärstängt för egen programvara eller NÅGOT sådant. Jag tror jag nämnt vid något tillfälle, att allt var RÖS-skyddat (Röjande Strålning) och när man skulle gå och ta en fika så var det nödvändigt att "skjuta ned burken" och låsa in diskarna i ett kassakåp... Men, när man ser världsutvecklingen idag så var det nog inte helt fel...
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » sön feb 02, 2025 5:03 pm

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Du glömde den absolut värsta boven utav dem alla... Släpo ;) :lol: :lol: :lol:

Njaee... jag räknade nog in dem som polisiär verksamhet, precis som jag räknade in MUST med FM... :) :D

Marie SWE skrev:Men det är bra att de inte tillåter vad som helst, då det är så trojaner och spionprogram kommer in i systemen. 8-)

Skulle tro att de är ganska utsatta för attacker. Liksom både Ericsson (främst den fd. militära delen) varit, också SAAB (som numera tagit över den militära delen av Ericsson), förutom alla deras egna saker...

FM själva har jag också jobbat hos, men där är det tvärstängt för egen programvara eller NÅGOT sådant. Jag tror jag nämnt vid något tillfälle, att allt var RÖS-skyddat (Röjande Strålning) och när man skulle gå och ta en fika så var det nödvändigt att "skjuta ned burken" och låsa in diskarna i ett kassakåp... Men, när man ser världsutvecklingen idag så var det nog inte helt fel...

sant, fast Släpo är i egen klass som även spelar utanför spelreglerna.. så jag vill nog sätta dem i eget bås :lol:

Jag tror alla företag som har lite högre börsvärde är utsatta för attacker.. företagsspioneri är ju lika vanligt som att äta en macka till frukost.
Jag har aldrig jobbat med IT inom myndigheter, men jag känner till procedurerna, då tanken var att jag skulle ta den vägen innan jag blev sjukskriven.
Marie SWE
Ninja

Föregående

Återgå till Allmänt snack