Osprey skrev:Marie SWE skrev:Jag minns knappt inte Datorhistorian som ingick i ena kursen. Men var det att Gates lurade IBM till MS-dos.. Jag fick för mig att gates köpte ms-dos från någon annan för några dollar och presentera det för IBM då hans egna OS inte funka.. Men det kanske var det du menade med lurade IBM.
Gjorde inte IBM en egen version av MS-dos senare... Jag måste kika i diskettlådan.. strax tillbax.... ... Tillbax.. IBM pc dos 5.02
Gates lurade inte IBM och IBM hade en egen version av DOS, det var det många på den tiden, inklusive CP/M. Men IBM slapp att själva driva utvecklingen, mot att Microsoft blev standard på IBM:s burkar. På den tiden var det IBM som "drev hela standarden" för PC, så därmed fick MS "makten" över allt. Förutom VAX/VMS, RDOS och IBM:s egna operativsystem (MVS, TSO etc.).
Sedan var på ett sätt Digital Equipment invlandade (förutom att de ägde VAX/VMS (numera OpenVMS), genom att det var Dave Cutler därifrån som stod för utvecklingen av Windows NT.Marie SWE skrev:Problemet är inte att lära sig använda vim.. och jaa, jag har alltid hållit med om att terminal/fileditering är det kraftfullaste.
Jag har aldrig argumenterat emot det.
Problemet är att veta vad man ska skriva i vim/nano eller vad man nu väljer.. när man öppnat en fil.
Vim är jätteenkelt, jag har bara använt det i 40 år eller så och det är inga som helst problem...
Nä, jag vet att det är lite "knökigt" att använda, men när man kan det så är det, det mest kraftfulla och enkla verktyg som finns. Det var väl så ungefär som "vi" skapades en gång i tiden, det skulle vara det kraftfullaste och effektivaste som fanns, men därmed blev det också en tröskel för att lära sig det... men när man bara kan det, så älskar man det....Marie SWE skrev:Det är extremt fåtal användare som vet vad man ska skriva i en .conf eller .rules
Jag måste hela tiden fuska med noteringar.. det är därfär jag är så anti den vägen.. för en gui är tio eller hundra gånger snabbare om man inte har det i huvudet. och bara entusiaster har arch wiki i bakhuvudet.
Ungefär samma här, speciellt som det där är olika i olika distar av Linux, t.ex Mint, Ubuntu, Debian, RedHat och SUSE m.fl. (ok. Mint, Ubuntu och Debian är samma familj)...Marie SWE skrev:windows7 är sista bästa versionen... hade de behållit XP fil-sökningen i win7, så hade win7 varit ultimata versionen.
Windows7 var bra och XP trivdes jag med... Vista var en katastrof och senare har jag inte så mycket koll på det....Marie SWE skrev:Vissa datortillverkare kanske har ingått avtal.. Jag vet inte då jag inte har insyn i den biten.. Men jag tror att de mestadels skippar med windows just för att där är efterfrågan störst... samt supporten är typ identisk oavsett om det är windows start, home, pro, enterprise
Att de flesta har Windows installerat från början, beror på det avtal som IBM hade en gång i tiden och som gör att det är det som de flesta "kan från början".Marie SWE skrev:HP levererar ju redan med Linux, så deras infrastruktur är ju redan där... Bara att de inte erbjuder kund-support på linux. Det är ju Redhat själva som håller i kundsupporten... Skulle inte konsumentlagen vara som den är, så skulle de sälja förinstallerade linux datorer till privatkunder oxå.
HP är ju uppväxta inom Linux, eller nåja Unix inom form av HP-UX. Och support på Linux finns ju gratis lite överallt, precis som här....Marie SWE skrev:Okej.. Men alla företag startar som små företag på en eller två personer innan de växer sig stora som Dell eller Cisco
Jasså tror du att de kikar in här ibland från GGS.. Jaa då har de ju fått lite gratis reklam nu då.
Så är det nog ungefär och jag känner ingen på GGS, men de har kämpat på i många år nu och en dag kanske de växer. Jag gillar ju affärsidén men har inget behov av förinstallerat Linux, eftersom jag lika lätt gör det själv. På en här burken har jag Mint 22 och en Windows 7 (tror jag), som inte varit igång på flera år....Marie SWE skrev:Synd att Nokia aldrig gav sig in i Linux marknaden.. det hade behövts en seriös konkurrent till Google eller Apple mobil OS'na
Det var en intressant väg som Nokia hade... men sedan blev deras mobiltelefoni uppköpt av Microsoft och sedan nedlagd.....
De flesta text-editors är enkla att använda.. en browsers inställningar är mer komplicerade.
Det enda som är svårt är att veta vad man ska skriva i de olika conf filerna.. Fstab, Smb, Grub, Iptables, system rules, X11 etc etc. Det är där det blir för komplicerat för en normal användare.
och det är här, jag kritiserar vissa Linux utvecklare att de klarar av att göra en hel del bra program och ett ganska-okej OS... Men de är sååååå ofattbart kassa på GUI's.. så 90talets Microsofts utvecklare framstår som högpresterande super intellekt som ligger 100år före i tiden i jämförelse med vissa Linux utvecklare 2024.
Jag älskar retro maskiner o Retro OS med gamla Ms-dos o norton commander.. och windows 3.11 (som faktiskt är lite som Linux desktop)... OS't i botten och sedan en grafisk desktop ovanpå.. win95 tror jag även går under desktop miljö med MS-dos som kärna.
Men jag kan säga så här... Jag skulle ALDRIG i hela mitt liv vilja använda win 3.11 eller w95 som daily driver. They just suck to much and need to much TLC to keep it running over time... Så som Mina linux desktop datorer asså. *visslande smily*
Vilka linux distar kör du nu som daily drivers/servers?
Jag kör enbart Debian Xfce nu efter jag äntligen fick rumpan ur vagnen och ominstallera min sista LMDE3 dator för ettpar månader sedan...
Kali har jag som trippel-boot på en laptop, men jag kör den inte som daily driver... Jag skaffa Kali enbart ur "lathetsfaktor 100" med att installera deras mega(11GB) iso för att få alla pentestingverktyg o konfigurationer i ett svep, utan att behöva lägga 10-20timmar på att installera o konfigurera allt på en Debian maskin.
10timmar av mitt liv är på tok för viktiga att spendera på en installation. HAHAHA
Japp.. vista var en katastrof.. Men winxp första utgåvan var illa oxå.. först efter SP2 blev XP stabilt.
Men om du har använt win7 då kan du de senare oxå.. Win7 och Win10 är som att jämföra Debian12 Xfce med LMDE6 Cinnamon.... Its more or less the same shit under the hood, it just looks a bit different Windows 11 är mer eller mindre samma oxå.. Systemkraven är enbart register inställningar som är aplätta att inaktivera, så du kan köra det på en 10+ år gammal dator. Rufus har det som val när du bränner ISO'n att inaktivera systemkraven på win11.. Sedan lite nya funktioner exempel skärmfunktioner.. Lite utökad säkerhet.... Mer bloatat, (men det är enkelt att lösa). Sedan har de tagit bort lite legacy funktioner i win11 som du kunde hitta via win10 gamla kontrollpanelen samt via system32.... Men mer eller mindre så är win11 samma som win10.. eller rent av win8, då den var först ut med secure boot o den biten.. Men win7.. mer eller mindre.
Så måste du någon gång hjälpa någon med win10/11, så kommer du lååååååångt på dina win7 kunskaper.
Sant.. Linux support finns på många forum.. Tyvärr hjälper inte det ut företags synpunkt.. då företaget är tvingade enligt konsumentlagen att erhålla support på OS-versionen de skickar med datorn... så därför erbjuder de inte Linux till privatpersoner.
hmmm.... Jag fick en bra business idé.. Om vi startar ett linux support företag, som vi sedan som entreprenör erbjuder HP supporttjänster för Linux Desktop OS till privatkund.. Då kan de börja sälja datorer med Linux OEM.
That can actually become really good business.
Okej.. Men Nokia tillverkar ju fortfarande telefoner.. På deras Dumbphones har de sitt egna OS.. tror jag.. Men på deras smartphones så är det Googl's android. *kräks*
Jag funderar på en Nokia som nästa telefon, då min SonyEricsson inte har 4G.. 3G har de redan släckt ner här.. 2G funkar fortfarande.. men med 2G kan jag inte skicka/ta emot MMS medan jag pratar i telefon längre. Så jag måste nog skaffa en 4G telefon(dumbphone)