webp till jpg, GUI eller inte

Re: webp till jpg, GUI eller inte

Inläggav Marie SWE » tis nov 26, 2024 3:44 am

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Jag minns knappt inte Datorhistorian som ingick i ena kursen. :oops: Men var det att Gates lurade IBM till MS-dos.. Jag fick för mig att gates köpte ms-dos från någon annan för några dollar och presentera det för IBM då hans egna OS inte funka.. Men det kanske var det du menade med lurade IBM. :mrgreen:
Gjorde inte IBM en egen version av MS-dos senare... Jag måste kika i diskettlådan.. strax tillbax.... ... Tillbax.. IBM pc dos 5.02 :mrgreen:

Gates lurade inte IBM och IBM hade en egen version av DOS, det var det många på den tiden, inklusive CP/M. Men IBM slapp att själva driva utvecklingen, mot att Microsoft blev standard på IBM:s burkar. På den tiden var det IBM som "drev hela standarden" för PC, så därmed fick MS "makten" över allt. Förutom VAX/VMS, RDOS och IBM:s egna operativsystem (MVS, TSO etc.).

Sedan var på ett sätt Digital Equipment invlandade (förutom att de ägde VAX/VMS (numera OpenVMS), genom att det var Dave Cutler därifrån som stod för utvecklingen av Windows NT.

Marie SWE skrev:Problemet är inte att lära sig använda vim.. och jaa, jag har alltid hållit med om att terminal/fileditering är det kraftfullaste.
Jag har aldrig argumenterat emot det. ;)
Problemet är att veta vad man ska skriva i vim/nano eller vad man nu väljer.. när man öppnat en fil.

Vim är jätteenkelt, jag har bara använt det i 40 år eller så och det är inga som helst problem... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nä, jag vet att det är lite "knökigt" att använda, men när man kan det så är det, det mest kraftfulla och enkla verktyg som finns. Det var väl så ungefär som "vi" skapades en gång i tiden, det skulle vara det kraftfullaste och effektivaste som fanns, men därmed blev det också en tröskel för att lära sig det... men när man bara kan det, så älskar man det.... :D :D

Marie SWE skrev:Det är extremt fåtal användare som vet vad man ska skriva i en .conf eller .rules
Jag måste hela tiden fuska med noteringar.. det är därfär jag är så anti den vägen.. för en gui är tio eller hundra gånger snabbare om man inte har det i huvudet. och bara entusiaster har arch wiki i bakhuvudet. :lol:

Ungefär samma här, speciellt som det där är olika i olika distar av Linux, t.ex Mint, Ubuntu, Debian, RedHat och SUSE m.fl. (ok. Mint, Ubuntu och Debian är samma familj)...

Marie SWE skrev:windows7 är sista bästa versionen... hade de behållit XP fil-sökningen i win7, så hade win7 varit ultimata versionen. :mrgreen:

Windows7 var bra och XP trivdes jag med... Vista var en katastrof och senare har jag inte så mycket koll på det.... 8-)

Marie SWE skrev:Vissa datortillverkare kanske har ingått avtal.. Jag vet inte då jag inte har insyn i den biten.. Men jag tror att de mestadels skippar med windows just för att där är efterfrågan störst... samt supporten är typ identisk oavsett om det är windows start, home, pro, enterprise

Att de flesta har Windows installerat från början, beror på det avtal som IBM hade en gång i tiden och som gör att det är det som de flesta "kan från början".

Marie SWE skrev:HP levererar ju redan med Linux, så deras infrastruktur är ju redan där... Bara att de inte erbjuder kund-support på linux. Det är ju Redhat själva som håller i kundsupporten... Skulle inte konsumentlagen vara som den är, så skulle de sälja förinstallerade linux datorer till privatkunder oxå.

HP är ju uppväxta inom Linux, eller nåja Unix inom form av HP-UX. Och support på Linux finns ju gratis lite överallt, precis som här.... :D :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Marie SWE skrev:Okej.. Men alla företag startar som små företag på en eller två personer innan de växer sig stora som Dell eller Cisco :mrgreen:
Jasså tror du att de kikar in här ibland från GGS.. Jaa då har de ju fått lite gratis reklam nu då. 8-)

Så är det nog ungefär och jag känner ingen på GGS, men de har kämpat på i många år nu och en dag kanske de växer. Jag gillar ju affärsidén men har inget behov av förinstallerat Linux, eftersom jag lika lätt gör det själv. På en här burken har jag Mint 22 och en Windows 7 (tror jag), som inte varit igång på flera år....

Marie SWE skrev:Synd att Nokia aldrig gav sig in i Linux marknaden.. det hade behövts en seriös konkurrent till Google eller Apple mobil OS'na

Det var en intressant väg som Nokia hade... men sedan blev deras mobiltelefoni uppköpt av Microsoft och sedan nedlagd..... :x

De flesta text-editors är enkla att använda.. en browsers inställningar är mer komplicerade.
Det enda som är svårt är att veta vad man ska skriva i de olika conf filerna.. Fstab, Smb, Grub, Iptables, system rules, X11 etc etc. Det är där det blir för komplicerat för en normal användare.

och det är här, jag kritiserar vissa Linux utvecklare att de klarar av att göra en hel del bra program och ett ganska-okej OS... Men de är sååååå ofattbart kassa på GUI's.. så 90talets Microsofts utvecklare framstår som högpresterande super intellekt som ligger 100år före i tiden i jämförelse med vissa Linux utvecklare 2024. :lol: :lol: :lol:

Jag älskar retro maskiner o Retro OS med gamla Ms-dos o norton commander.. och windows 3.11 (som faktiskt är lite som Linux desktop)... OS't i botten och sedan en grafisk desktop ovanpå.. win95 tror jag även går under desktop miljö med MS-dos som kärna.
Men jag kan säga så här... Jag skulle ALDRIG i hela mitt liv vilja använda win 3.11 eller w95 som daily driver. :lol: They just suck to much and need to much TLC to keep it running over time... Så som Mina linux desktop datorer asså. *visslande smily* :mrgreen:

Vilka linux distar kör du nu som daily drivers/servers?
Jag kör enbart Debian Xfce nu efter jag äntligen fick rumpan ur vagnen och ominstallera min sista LMDE3 dator för ettpar månader sedan...
Kali har jag som trippel-boot på en laptop, men jag kör den inte som daily driver... Jag skaffa Kali enbart ur "lathetsfaktor 100" med att installera deras mega(11GB) iso för att få alla pentestingverktyg o konfigurationer i ett svep, utan att behöva lägga 10-20timmar på att installera o konfigurera allt på en Debian maskin.
10timmar av mitt liv är på tok för viktiga att spendera på en installation. :lol: HAHAHA :lol:

Japp.. vista var en katastrof.. Men winxp första utgåvan var illa oxå.. först efter SP2 blev XP stabilt. :lol:
Men om du har använt win7 då kan du de senare oxå.. Win7 och Win10 är som att jämföra Debian12 Xfce med LMDE6 Cinnamon.... Its more or less the same shit under the hood, it just looks a bit different ;) Windows 11 är mer eller mindre samma oxå.. Systemkraven är enbart register inställningar som är aplätta att inaktivera, så du kan köra det på en 10+ år gammal dator. Rufus har det som val när du bränner ISO'n att inaktivera systemkraven på win11.. Sedan lite nya funktioner exempel skärmfunktioner.. Lite utökad säkerhet.... Mer bloatat, (men det är enkelt att lösa). Sedan har de tagit bort lite legacy funktioner i win11 som du kunde hitta via win10 gamla kontrollpanelen samt via system32.... Men mer eller mindre så är win11 samma som win10.. eller rent av win8, då den var först ut med secure boot o den biten.. Men win7.. mer eller mindre.
Så måste du någon gång hjälpa någon med win10/11, så kommer du lååååååångt på dina win7 kunskaper. ;)

Sant.. Linux support finns på många forum.. Tyvärr hjälper inte det ut företags synpunkt.. då företaget är tvingade enligt konsumentlagen att erhålla support på OS-versionen de skickar med datorn... så därför erbjuder de inte Linux till privatpersoner.
hmmm.... Jag fick en bra business idé.. Om vi startar ett linux support företag, som vi sedan som entreprenör erbjuder HP supporttjänster för Linux Desktop OS till privatkund.. Då kan de börja sälja datorer med Linux OEM. :geek:
That can actually become really good business. 8-)

Okej.. Men Nokia tillverkar ju fortfarande telefoner.. På deras Dumbphones har de sitt egna OS.. tror jag.. Men på deras smartphones så är det Googl's android. :? *kräks*
Jag funderar på en Nokia som nästa telefon, då min SonyEricsson inte har 4G.. 3G har de redan släckt ner här.. 2G funkar fortfarande.. men med 2G kan jag inte skicka/ta emot MMS medan jag pratar i telefon längre. :lol: :lol: Så jag måste nog skaffa en 4G telefon(dumbphone)
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » tis nov 26, 2024 7:33 pm

Marie SWE skrev:De flesta text-editors är enkla att använda.. en browsers inställningar är mer komplicerade.
Det enda som är svårt är att veta vad man ska skriva i de olika conf filerna.. Fstab, Smb, Grub, Iptables, system rules, X11 etc etc. Det är där det blir för komplicerat för en normal användare.

Visst är det så, jag kan väl en sådär 10-15 filer i Linux "utantill", resten googlar jag upp när jag behöver. Också använder jag då ibland "vi/vim" för att fixa till det jag vill och det går ungefär lika snabbt som att använda ett GUI, fast jag får sådär 3-4 fler möjligheter. Nåja, i Windows kör jag nästan bara GUI, för där kan jag tyvärr inte filformatet. Fast jag använder ju också gärna "gvim" i Windows... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Marie SWE skrev:och det är här, jag kritiserar vissa Linux utvecklare att de klarar av att göra en hel del bra program och ett ganska-okej OS... Men de är sååååå ofattbart kassa på GUI's.. så 90talets Microsofts utvecklare framstår som högpresterande super intellekt som ligger 100år före i tiden i jämförelse med vissa Linux utvecklare 2024. :lol: :lol: :lol:

På 90-talet var Linux helt nytt och hade precis kommit till, även om Unix som var själva grunden redan var sådär 25 år (10-15 år äldre än Windows)... :mrgreen: :mrgreen:

Marie SWE skrev:Jag älskar retro maskiner o Retro OS med gamla Ms-dos o norton commander.. och windows 3.11 (som faktiskt är lite som Linux desktop)... OS't i botten och sedan en grafisk desktop ovanpå.. win95 tror jag även går under desktop miljö med MS-dos som kärna.

Njaeee... att jämföra Linux med Windows 3.11 är väl ungefär som att jämföra katten med det den släpar in... :shock: :D :D

Marie SWE skrev:Men jag kan säga så här... Jag skulle ALDRIG i hela mitt liv vilja använda win 3.11 eller w95 som daily driver. :lol: They just suck to much and need to much TLC to keep it running over time... Så som Mina linux desktop datorer asså. *visslande smily* :mrgreen:

W95 funkade väl hyfsat, men inte som server och inte W98 heller... Det var först när NT kom (med hjälp av Dave Cutler från DEC) som det blev lite ordning i leden. Jag kommer ihåg när NT lanserades och jag var uppe i Sollentuna och gick en kurs i det. Väldigt mycket var kopierat rakt av från VAX/VMS - OpenVMS, men AST:ar hade de rationaliserat bort och det har inte ens Linux ännu...

Det var en mycket bra funktion som fanns i VAX/VMS - OpenVMS och som gjorde att man kunde deklarera för operativsystemet att "när DET HÄR händer, så ska du göra DET!"... mycket förnämlig funktion, men varken Linux eller Windows har det idag....

Marie SWE skrev:Vilka linux distar kör du nu som daily drivers/servers?
Jag kör enbart Debian Xfce nu efter jag äntligen fick rumpan ur vagnen och ominstallera min sista LMDE3 dator för ettpar månader sedan...
Kali har jag som trippel-boot på en laptop, men jag kör den inte som daily driver... Jag skaffa Kali enbart ur "lathetsfaktor 100" med att installera deras mega(11GB) iso för att få alla pentestingverktyg o konfigurationer i ett svep, utan att behöva lägga 10-20timmar på att installera o konfigurera allt på en Debian maskin.
10timmar av mitt liv är på tok för viktiga att spendera på en installation. :lol: HAHAHA :lol:

Jag kör ingen dist som server idag, men jag har jobbat med RedHat, SLES/SLED och Ubuntu, samt HP-UX, Solaris, AIX och Tru64 (som är Unix).

Marie SWE skrev:Japp.. vista var en katastrof.. Men winxp första utgåvan var illa oxå.. först efter SP2 blev XP stabilt. :lol:
Men om du har använt win7 då kan du de senare oxå.. Win7 och Win10 är som att jämföra Debian12 Xfce med LMDE6 Cinnamon.... Its more or less the same shit under the hood, it just looks a bit different ;) Windows 11 är mer eller mindre samma oxå.. Systemkraven är enbart register inställningar som är aplätta att inaktivera, så du kan köra det på en 10+ år gammal dator.

Windows sedan Win2 har jag använt dvs. ungefär 2 - 3 - 3.11 - 95 - 98 - NT - XP - Vista - 7 och 10, men där stannade det ungefär och jag gick tillbaka till Linux. Eller ja, det gjorde jag ungefär redan vid Vista, eftersom det var enkelt och jag redan kunde Linux.... ;) :D :D

Marie SWE skrev:Rufus har det som val när du bränner ISO'n att inaktivera systemkraven på win11.. Sedan lite nya funktioner exempel skärmfunktioner.. Lite utökad säkerhet.... Mer bloatat, (men det är enkelt att lösa). Sedan har de tagit bort lite legacy funktioner i win11 som du kunde hitta via win10 gamla kontrollpanelen samt via system32.... Men mer eller mindre så är win11 samma som win10.. eller rent av win8, då den var först ut med secure boot o den biten.. Men win7.. mer eller mindre.

Rufus har varit ett mycket trevligt program när jag använt det, enkelt javisst, men gör det som det ska... (vissa switchar från "dd" saknar jag väl, men det funkar... :D :D

Marie SWE skrev:Sant.. Linux support finns på många forum.. Tyvärr hjälper inte det ut företags synpunkt.. då företaget är tvingade enligt konsumentlagen att erhålla support på OS-versionen de skickar med datorn... så därför erbjuder de inte Linux till privatpersoner.
hmmm.... Jag fick en bra business idé.. Om vi startar ett linux support företag, som vi sedan som entreprenör erbjuder HP supporttjänster för Linux Desktop OS till privatkund.. Då kan de börja sälja datorer med Linux OEM. :geek:

Sant och det finns möjligheter... men ur ett företags (t.ex Volvo och Ericsson) så kör de RedHat eller SUSE, med inköpt support och många duktiga medarbetare... det svåra är att nå ut till små och medelstora företag...

Sveriges kommuner hade för 10-15 år sedan en "drive" om att gå över till "open source", men det krävs nog att det är någon som driver det, för att det ska ske... :(

Marie SWE skrev:Okej.. Men Nokia tillverkar ju fortfarande telefoner.. På deras Dumbphones har de sitt egna OS.. tror jag.. Men på deras smartphones så är det Googl's android. :? *kräks*
Jag funderar på en Nokia som nästa telefon, då min SonyEricsson inte har 4G.. 3G har de redan släckt ner här.. 2G funkar fortfarande.. men med 2G kan jag inte skicka/ta emot MMS medan jag pratar i telefon längre. :lol: :lol: Så jag måste nog skaffa en 4G telefon(dumbphone)

Jag bytte just från Sony Xperia till Samsung (körde tidigare Ericsson och bytte till SonyEricsson bara för att jag jobbade där) och jovisst lite skiljer det i årsmodell mellan min Samsung och den Sony jag hade tidigare, men förutom kameran så är Samsung klart mer för pengarna...

och Marie SWE, vi är nu redan inne på 5G, så en 4G (LTE) är lite gammalt redan nu och där du bor finns det bra med basstationer... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Osprey
Ninja

Inläggav Marie SWE » fre nov 29, 2024 1:46 am

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:De flesta text-editors är enkla att använda.. en browsers inställningar är mer komplicerade.

Visst är det så, jag kan väl en sådär 10-15 filer i Linux "utantill", resten googlar jag upp när jag behöver. Också använder jag då ibland "vi/vim" för att fixa till det jag vill och det går ungefär lika snabbt som att använda ett GUI, fast jag får sådär 3-4 fler möjligheter. Nåja, i Windows kör jag nästan bara GUI, för där kan jag tyvärr inte filformatet. Fast jag använder ju också gärna "gvim" i Windows... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Marie SWE skrev:och det är här, jag kritiserar vissa Linux utvecklare att de klarar av att göra en hel del bra program och ett ganska-okej OS... Men de är sååååå ofattbart kassa på GUI's.. så 90talets Microsofts utvecklare framstår som högpresterande super intellekt som ligger 100år före i tiden i jämförelse med vissa Linux utvecklare 2024. :lol: :lol: :lol:

På 90-talet var Linux helt nytt och hade precis kommit till, även om Unix som var själva grunden redan var sådär 25 år (10-15 år äldre än Windows)... :mrgreen: :mrgreen:

Marie SWE skrev:Jag älskar retro maskiner o Retro OS med gamla Ms-dos o norton commander.. och windows 3.11 (som faktiskt är lite som Linux desktop)... OS't i botten och sedan en grafisk desktop ovanpå.. win95 tror jag även går under desktop miljö med MS-dos som kärna.

Njaeee... att jämföra Linux med Windows 3.11 är väl ungefär som att jämföra katten med det den släpar in... :shock: :D :D

Marie SWE skrev:Men jag kan säga så här... Jag skulle ALDRIG i hela mitt liv vilja använda win 3.11 eller w95 som daily driver. :lol: They just suck to much and need to much TLC to keep it running over time... Så som Mina linux desktop datorer asså. *visslande smily* :mrgreen:

W95 funkade väl hyfsat, men inte som server och inte W98 heller... Det var först när NT kom (med hjälp av Dave Cutler från DEC) som det blev lite ordning i leden. Jag kommer ihåg när NT lanserades och jag var uppe i Sollentuna och gick en kurs i det. Väldigt mycket var kopierat rakt av från VAX/VMS - OpenVMS, men AST:ar hade de rationaliserat bort och det har inte ens Linux ännu...

Det var en mycket bra funktion som fanns i VAX/VMS - OpenVMS och som gjorde att man kunde deklarera för operativsystemet att "när DET HÄR händer, så ska du göra DET!"... mycket förnämlig funktion, men varken Linux eller Windows har det idag....

Marie SWE skrev:Vilka linux distar kör du nu som daily drivers/servers?

Jag kör ingen dist som server idag, men jag har jobbat med RedHat, SLES/SLED och Ubuntu, samt HP-UX, Solaris, AIX och Tru64 (som är Unix).

Marie SWE skrev:Japp.. vista var en katastrof.. Men winxp första utgåvan var illa oxå.. först efter SP2 blev XP stabilt. :lol:
Men om du har använt win7 då kan du de senare oxå.. Win7 och Win10 är som att jämföra Debian12 Xfce med LMDE6 Cinnamon.... Its more or less the same shit under the hood, it just looks a bit different ;) Windows 11 är mer eller mindre samma oxå.. Systemkraven är enbart register inställningar som är aplätta att inaktivera, så du kan köra det på en 10+ år gammal dator.

Windows sedan Win2 har jag använt dvs. ungefär 2 - 3 - 3.11 - 95 - 98 - NT - XP - Vista - 7 och 10, men där stannade det ungefär och jag gick tillbaka till Linux. Eller ja, det gjorde jag ungefär redan vid Vista, eftersom det var enkelt och jag redan kunde Linux.... ;) :D :D

Marie SWE skrev:Rufus har det som val när du bränner ISO'n att inaktivera systemkraven på win11.. Sedan lite nya funktioner exempel skärmfunktioner.. Lite utökad säkerhet.... Mer bloatat, (men det är enkelt att lösa). Sedan har de tagit bort lite legacy funktioner i win11 som du kunde hitta via win10 gamla kontrollpanelen samt via system32.... Men mer eller mindre så är win11 samma som win10.. eller rent av win8, då den var först ut med secure boot o den biten.. Men win7.. mer eller mindre.

Rufus har varit ett mycket trevligt program när jag använt det, enkelt javisst, men gör det som det ska... (vissa switchar från "dd" saknar jag väl, men det funkar... :D :D

Marie SWE skrev:Sant.. Linux support finns på många forum.. Tyvärr hjälper inte det ut företags synpunkt.. då företaget är tvingade enligt konsumentlagen att erhålla support på OS-versionen de skickar med datorn... så därför erbjuder de inte Linux till privatpersoner.

Sant och det finns möjligheter... men ur ett företags (t.ex Volvo och Ericsson) så kör de RedHat eller SUSE, med inköpt support och många duktiga medarbetare... det svåra är att nå ut till små och medelstora företag...

Sveriges kommuner hade för 10-15 år sedan en "drive" om att gå över till "open source", men det krävs nog att det är någon som driver det, för att det ska ske... :(

Marie SWE skrev:Okej.. Men Nokia tillverkar ju fortfarande telefoner.. På deras Dumbphones har de sitt egna OS.. tror jag.. Men på deras smartphones så är det Googl's android. :? *kräks*

Jag bytte just från Sony Xperia till Samsung (körde tidigare Ericsson och bytte till SonyEricsson bara för att jag jobbade där) och jovisst lite skiljer det i årsmodell mellan min Samsung och den Sony jag hade tidigare, men förutom kameran så är Samsung klart mer för pengarna...

och Marie SWE, vi är nu redan inne på 5G, så en 4G (LTE) är lite gammalt redan nu och där du bor finns det bra med basstationer... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Den enda linux config filen jag kan utantill är hosts filen :lol:
Fast jag kan inte ens ta cred för den, då det är från Windows jag började använda den. :lol: hahahaha :lol:

På 90talet/innan windows/början windows x-->3.11 så var det som i linux.. majoriteten gjordes i config filer.
Skillnaden är att Windows övergick till GUI fokus med win9.x/win2000/XP.. medans Linux är lite stuck in the 90's
Men det finns en logisk förklaring.. Windows är användar fokuserat i sin utveckling för att vara användarvänligt.. Medans Linux är mer fokus på data entusiaster.. Varför ha ett GUI till iptables, när Cli fungerar bättre..
Linux har dock blivit bättre under dessa 6åren jag har använt Linux.. Men enligt min åsikt så är det som win98.. Du behöver veta vad du pysslar med om du går utanför out of the box experiences.
Så linux har fortfarande mycket att lära sig från MacOS och windows när det kommer till att leverera ett OS för användare istället för entusiaster.

Jag tror du övertolkade vad jag menade.. Det jag mena med win3.11 är lite som linux är just att grunden ligger separat medans fönsterhanteraren ligger ovanpå.. Du kan ju köra alla programmen direkt från Dos utan att starta win3.. Lika som linux.. du kan ju köra firefox/office utan att installera en desktop miljö.. Det var det jag mena i jämförelsen.
annars finns inte en stavelse rätt i likhet mellan linux/dos.. mer än att båda är cli/terminal/valfritt uttryck.

*hihihi* :mrgreen: jag tror du minns win95 med nostalgi ögon... win95 var nästan lika instabilt som windows ME.. Installera w95 på ett ut andetag istället för ett inåt andetag och det krascha. :lol:
Men det var ett härligt OS.. 98se var bästa 9.x versionen.. Den använder jag fortfarande då och då faktiskt.. på en P3 1GHz 8-)

Windows första server OS var väl NT serien.. 3.5 kanske... Jag är för lat för att googla. :lol:
win2000 var bästa windows versionen.. när de tog kärnan från NT och tweaka till den för desktop usage. Säkerheten var hundra gånger bättre än i efterföljaren XP... XP the virus magnet. :lol: :lol: :lol:

Jag menade både som desktop/server.
På mina servrar kör jag fortfarande win2008R2 samt win2012R2.. Jag har installerat Linux på en desktop för server usage, för att lära mig.. Först körde jag Debian.. för några månader sedan bytte jag till Rocky då det har längre livscykel. Samt det är 1:1 redhat så jag kan gå över till Redhat om jag vill.
Men tills jag känner att jag vet vad jag pysslar med, så behåller jag windows på servrarna.. då upptid o driftsäkerhet har högre prio. (Japp jag vet att de är EOL, men de har ingen uppkoppling till internet, så det är okej)

Okej.. Ja men då har du ju koll på win11 om du kör win10 ;)

De ytterst extremt få gånger jag behöver bränna ett USB minne, så använder jag Rufus.. men till 99.9% så använder jag Ventoy.. Det är nog attan det bästa programmet uppfunnet efter Hirens boot-cd :mrgreen:

nja.. skulle jag starta upp ett support företag för Linux och erbjuda det till HP, så skulle jag fokusera på privatpersoner/små företag.. alla medelstora/stora företag vänder sig till Redhat supporten, då den erbjuder mer på business nivå och redan har avtal med HP och dell för servrar workstations.
Jag skulle aldrig vilja starta upp något support med avsikt att konkurrera med jätten.. Bättre att smyga under radarn och etablera sig på privatmarknaden först.. sedan när man fått lite erfarenhet i ryggen o kapital.. då kan man öppna dörren in till företagsvärlden. Men oftast har de företagen sina egna IT avdelningar så de tar inte in extern support.

Okej.. Jag har en kompis som jobba på Ericsson som satt på tillverkningslinan... Sista SonyEricsson jag har är en cybershot från 2007.. xperian är smartphone, så de tittade jag aldrig åt.. Dock fick jag en xperia 5 för en månad sedan.. Så jag ska se om jag kan flasha om den till ett degoogle OS.. Kan jag inte det så hamnar den i bokhylle-lådan ihop med en SamsungS6 jag fick för ett gäng år sedan.. då en annan kompis tyckte jag behövde kliva in i smartphone eran. :lol:

Men jag ser verkligen ingen nytta med en smartphone.. Kass i minusgrader och inga knappar så man kan slå ett nummer utan att titta på displayen... stora o klumpiga så de inte går att ha i en ficka..
samt personligt, jag har ingen nytta av att vara uppkopplad när jag åker hemifrån.. och en dator är hundra gånger smidigare än en smartphone.
Men jag ska prova att installera LineageOS på xperian då det tydligen ska funka.. Sen kommer nästa fråga.. om det funkar, vad fan ska jag ha telefon till. :lol: :lol: :lol:
Marie SWE
Ninja

Inläggav Osprey » fre nov 29, 2024 8:04 pm

Marie SWE skrev:På 90talet/innan windows/början windows x-->3.11 så var det som i linux.. majoriteten gjordes i config filer.
Skillnaden är att Windows övergick till GUI fokus med win9.x/win2000/XP.. medans Linux är lite stuck in the 90's
Men det finns en logisk förklaring.. Windows är användar fokuserat i sin utveckling för att vara användarvänligt.. Medans Linux är mer fokus på data entusiaster.. Varför ha ett GUI till iptables, när Cli fungerar bättre..
Linux har dock blivit bättre under dessa 6åren jag har använt Linux.. Men enligt min åsikt så är det som win98.. Du behöver veta vad du pysslar med om du går utanför out of the box experiences.
Så linux har fortfarande mycket att lära sig från MacOS och windows när det kommer till att leverera ett OS för användare istället för entusiaster.

Njaeee... vet inte om man kan säga att Linux har så mycket ensidigt fokus på entusiaster, men däremot finns det ju ett fokus på servers. Där har du inte endast RedHat, utan också SUSE och Ubuntu. En stor del av Stockholms lokaltrafik drivs ju via SUSE, Volvo körde länge BSD (som inte är Linux, men nära besläktat), Ericsson kör fortfarande mycket både SUSE och RedHat, vad jag vet...

Marie SWE skrev:*hihihi* :mrgreen: jag tror du minns win95 med nostalgi ögon... win95 var nästan lika instabilt som windows ME.. Installera w95 på ett ut andetag istället för ett inåt andetag och det krascha. :lol:
Men det var ett härligt OS.. 98se var bästa 9.x versionen.. Den använder jag fortfarande då och då faktiskt.. på en P3 1GHz 8-)

Det fanns ju en då mycket populär skärmsläckare till Linux och Unix, som var en Windows "bluescreen" rakt av.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Marie SWE skrev:Windows första server OS var väl NT serien.. 3.5 kanske... Jag är för lat för att googla. :lol:
win2000 var bästa windows versionen.. när de tog kärnan från NT och tweaka till den för desktop usage. Säkerheten var hundra gånger bättre än i efterföljaren XP... XP the virus magnet. :lol: :lol: :lol:

Vill också minnas att NT hette 3.5. Kommer ihåg när jag var uppe i Sollentuna för att lära mig kärnan i den. Fast jag kom ju inte från Linux-sidan på den tiden. Linux fanns knappt inte ens, utan jag kom ifrån VAX/VMS och Unix. Det var ju Dave Cutler från Digital Equipment (VAX/VMS) som skrev en stor del av grunden där. Windows NT är till stor del en kopia av VAX/VMS i kärnan (förutom AST:arna).

Marie SWE skrev:Jag menade både som desktop/server.
På mina servrar kör jag fortfarande win2008R2 samt win2012R2.. Jag har installerat Linux på en desktop för server usage, för att lära mig.. Först körde jag Debian.. för några månader sedan bytte jag till Rocky då det har längre livscykel. Samt det är 1:1 redhat så jag kan gå över till Redhat om jag vill.
Men tills jag känner att jag vet vad jag pysslar med, så behåller jag windows på servrarna.. då upptid o driftsäkerhet har högre prio. (Japp jag vet att de är EOL, men de har ingen uppkoppling till internet, så det är okej)

Cactus Rail och SL (Stockholms Lokaltrafik) och det nuvarande järvägsnätet, bytte för några år sedan till SLES (SuSE Enterprise Server), just för att få tillgång till stabilitet, men samtidigt hyfsat ok med nya drivrutiner...

Vet inte vad du kör, eller för vem... så kan inte direkt gå in och säga något....

Marie SWE skrev:Okej.. Ja men då har du ju koll på win11 om du kör win10 ;)

Njaee jag har kört Win10 lite då och då, men kan inte alls lika mycket om det, som om Linux... Win10 är bra och trevligt, men 11 har jag inte ens här på burken. När jag köpte burken så fanns faktiskt Win10 installerat och det finns kvar... men det är inte uppstartat på ett par år.... :mrgreen: :mrgreen:

Marie SWE skrev:De ytterst extremt få gånger jag behöver bränna ett USB minne, så använder jag Rufus.. men till 99.9% så använder jag Ventoy.. Det är nog attan det bästa programmet uppfunnet efter Hirens boot-cd :mrgreen:

Jag "bränner" (kopierar) ut ett USB-minne, med den ny version av min hemmasnickrade "boot-cd". Hirens slutade väl att utvecklas kring 2015 eller så och jag har med mycket kraftfullare saker i min version...

Marie SWE skrev:nja.. skulle jag starta upp ett support företag för Linux och erbjuda det till HP, så skulle jag fokusera på privatpersoner/små företag.. alla medelstora/stora företag vänder sig till Redhat supporten, då den erbjuder mer på business nivå och redan har avtal med HP och dell för servrar workstations.

Njaaa... konurrera med Redhat, SUSE eller Ubuntu är nog bara att glömma, men däremot konsulttjänster inom det, privatpersoner och små företag är svårt. Jag har funderat lite på det, men det är nog väldigt svårt att få lönsamhet i det. Folk hyr gärna in en snickare för över 500:- timmen, men om du t.ex sitter vid deras dator i sådär 5 timmar för att fixa till en mail som inte fungerar, så kommer de aldrig gå med på att betala detsamma, burken ser ju fortfarande likadan ut....

Småföretag kan kanske vara lite lättare, men samma problem där... det syns ju egentligen inte vad du gjort och "du satt ju på en bekväm stol hela tiden"....

Marie SWE skrev:OkejJag skulle aldrig vilja starta upp något support med avsikt att konkurrera med jätten.. Bättre att smyga under radarn och etablera sig på privatmarknaden först.. sedan när man fått lite erfarenhet i ryggen o kapital.. då kan man öppna dörren in till företagsvärlden. Men oftast har de företagen sina egna IT avdelningar så de tar inte in extern support.

Här gissar jag att du menar RedHat, även om SUSE och Ubuntu finns också och jätten "som äter upp alla andra" är MS...

Marie SWE skrev:Okej.. Jag har en kompis som jobba på Ericsson som satt på tillverkningslinan... Sista SonyEricsson jag har är en cybershot från 2007.. xperian är smartphone, så de tittade jag aldrig åt.. Dock fick jag en xperia 5 för en månad sedan.. Så jag ska se om jag kan flasha om den till ett degoogle OS.. Kan jag inte det så hamnar den i bokhylle-lådan ihop med en SamsungS6 jag fick för ett gäng år sedan.. då en annan kompis tyckte jag behövde kliva in i smartphone eran. :lol:

Jag har jobbat på Många olika ställen inom Ericsson (ETX/ERV/EDT/EMW/EAB), i Göteborg, Mölndal, Linköping, Stockholm etc.)

Marie SWE skrev:Men jag ser verkligen ingen nytta med en smartphone.. Kass i minusgrader och inga knappar så man kan slå ett nummer utan att titta på displayen... stora o klumpiga så de inte går att ha i en ficka..
samt personligt, jag har ingen nytta av att vara uppkopplad när jag åker hemifrån.. och en dator är hundra gånger smidigare än en smartphone.
Men jag ska prova att installera LineageOS på xperian då det tydligen ska funka.. Sen kommer nästa fråga.. om det funkar, vad fan ska jag ha telefon till. :lol: :lol: :lol:

Håller med dig, jag har t.o.m jobbat på SonyEricsson i Lund. Men då började det gå utför... det handlade inte längre om "utvekling", utan att "klistra ihop" allt möjligt i något som kallades för en "smartphone"....

Jag är inte helt glad i sådana, utan tycker att de gamla (typ SH888) var bättre, men nu behöver man ju BankID och en massa sådant också...*suck*
:P
Osprey
Ninja

Föregående

Återgå till Allmänt snack