mattem skrev:Vad gjorde att du fick för dig att prova på Mint och kika på alternativ till Windows?
Jag har tröttnat på att hacka bort all bloatware (Skype, Onecloud, Facebook m.m.) som microsoft mer och mer integrerar i systemet, för varje version som släpps.
För att inte tala om, att dom verkar ha ställt servrarna hos NSA numera.
Har väl "alltid" hållit ett vakande öga på Linux och sökt alternativ till Windows ungefär lika länge. Främst för att jag gillar öppen källkod, och ogillar den inlåsning som Microsoft och Apple ägnar sig åt. Har nog spanat in varenda Linux-dist som släppts sedan slutet av 90-talet, eller bra nära i alla fall. Brukar ta en snabb titt via VirtualBox om inte annat. Att det blev Mint just nu, beror nog mest på att man kan nyttja Ubuntus resurser rakt av, och att jag tycker Cinnamon är snyggt, annars tror jag mig kunna hantera i stort sett vilken dist som helst. Har ju i många år kört diverse dister på någon "sidoburk", (Mandrake, OpenSuse, Kubuntu, Mandriva, Debian... you name it) även Mint har spanats in med jämna mellanrum.
Jag kommer inte att kunna släppa Windows helt, eftersom jag "administrerar" allt för många människors datoranvändning, men jag har bestämt mig för att försöka få ner Windows till "sidoburken" istället, och köra Linux på min primära burk.
Jag kör i alla fall Linux fullt ut på telefonen, sedan ett år tillbaka, vilket jag är övertygad om att inte många här inne kan skryta med... och jag menar då "
riktig linux", utan google som en blöt filt över det hela.