Goddag läsare!
Jag går raskt mot 65 och inser att det blir knapert. Under hela 90-talet var jag skeptisk mot komputtertekniken. Tvingades inte heller till närkamp med den i arbetslivet. Och missade många år av dess utveckling. Med nytt årtusende fick jag ge mig. Dyr burk med Me inköptes till mig och hustrun med samma känsla som när våra föräldrar köpte tv i slutet av 50-talet. Småningom blev det XP och den vägen räckte till apr -14. Nu har jag fått igång ny, inte värst dyr, burk med Windows 7 åt hustrun, hon vill ha det så.
Men min snåltarm har börjat snörpa på allvar. För ca 2 år sedan läste jag om Raspberry Pi i PCfA och tänkte att en sådan vill jag ha i reserv om allt annat brakar ihop. Där kom jag i kontakt med Linux. Lyckades sedan få Ubuntu att funka parallellt med XP och växte i uppgiften. Med radering av XP har jag nu 2 gamla burkar som jag ska köra (trådbundet tillsammans med hustruns) så länge de funkar till lägsta möjliga kostnad. Sådant ger mig stor tillfredställelse. Som att flyga under fiendens radar. Min senaste bedrift är att på separata HDD ha Ubuntu och Mint att välja mellan. Därav denna presentation. Ni verkar ju vara sansade, välformulerade herrar (!) som kanske kan hjälpa mig på djupet vad gäller Linux och terminalen. Och dess relation till grafiska sidan.