Christian

Christian

Inläggav Seaotter » mån apr 22, 2013 7:26 am

Hej allihop. Jag heter Christian och har under alla år kört Windows (ursäkta svordomen) men ofta försökt komma ur den miljön. Tyvärr har det inte funnits program vi behöver för bokföring osv som passar hustrun och mig. Dessutom var det lite för mycket commandoskrivande för min smak, detta har blivit bättre med åren allteftersom Linux utvecklas och det är ett måste om operativsystemet skall växa samt få "vanligt" folk att lämna Windows.

En kompis rekommenderade Mint för mig och det var en ny och bättre värld som öppnade sig. Jag har numera Mint 14 mate 64 bitars versionen installerade på halva hårddisken och andra halvan får Win 8 bo på. Det senare är faktiskt inte alls så förbaskat dåligt som många tycker. Nu efter Mint 14 installationen blir det väldigt sällan besök på Win partitionen. Allt körs på Mint partitionen, allt utom vårt administration och bokföringsprogram. Jag har försökt att köra detta bokföringsprogram (som vi inte vill byta bort för allt i världen) genom Wine och även försökt med Virtual Box. Båda fungerar dåligt för vårt ändamål och tror nog som Linux nybörjare att det är bättre med två skilda system på var sitt håll.

Förövrigt är jag pensionär som gått iland efter 7 år på haven. Hustrun och jag skulle segla jorden runt men det blev bara Medelhavet i 3 år samt 2 svängar på Atlanten innan vi ville bli mer landburna igen. Nu bor vi uppe på Höga Kusten, sålt vårt gamla hem på haven (Sea Otter var namnet på vår gamla båt därav signaturen) och bytt till en motorseglare mer lämpad för det Norrländska klimatet. Vi har under alla år använt ett fantastiskt bra open source program för navigation, OpenCPN. Vi körde det ju med Windows men nu har jag laddat ner versionen för Linux så klart och programmet fungerar lika bra som innan. Dock något krångligare att hitta porta för USB GPS anslutningen, men det har jag klarat av nu.

Hoppas nu att jag får insupa mycken visdom från mer avancerade Linux medlemmar.

Tack för ordet,

Christian
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Christian

Inläggav jkw » ons maj 01, 2013 9:33 pm

Hej Christian och välkommen!

Får man vara nyfiken och fråga vad det är för bokföringsprogram du/ni använder?
jkw
Munk
 
Inlägg: 30
Blev medlem: tis feb 12, 2013 12:25 am

Re: Christian

Inläggav Seaotter » sön maj 05, 2013 7:25 pm

jkw skrev:Hej Christian och välkommen!

Får man vara nyfiken och fråga vad det är för bokföringsprogram du/ni använder?


Det är Björn Lundén AB som gör BL Administration samt BL Skatt. Man kör de båda programmen ihop och får gjort både bokslut ovh deklaration på "en kafferast". Det är väldigt bra program. Vi har provat en del genom åren, men dessa slår allt annat kan jag lova. http://www.blinfo.se
Användarvisningsbild
Seaotter
Ninja
 
Inlägg: 117
Blev medlem: mån apr 15, 2013 12:26 pm
Ort: Bretagne, Frankrike

Re: Christian

Inläggav jkw » tis maj 14, 2013 2:42 am

Seaotter skrev:Det är Björn Lundén AB som gör BL Administration samt BL Skatt. Man kör de båda programmen ihop och får gjort både bokslut ovh deklaration på "en kafferast". Det är väldigt bra program. Vi har provat en del genom åren, men dessa slår allt annat kan jag lova. http://www.blinfo.se


Aha, det var rätt dyra program för att testa med för min del. Jag kör med Swedbanks eBokföring själv. Webbaserat = Plattformsoberoende.
jkw
Munk
 
Inlägg: 30
Blev medlem: tis feb 12, 2013 12:25 am

Re: Christian

Inläggav Mikael » tor jan 16, 2014 11:33 pm

Seaotter skrev:
jkw skrev:Hej Christian och välkommen!

Får man vara nyfiken och fråga vad det är för bokföringsprogram du/ni använder?


Det är Björn Lundén AB som gör BL Administration samt BL Skatt. Man kör de båda programmen ihop och får gjort både bokslut ovh deklaration på "en kafferast". Det är väldigt bra program. Vi har provat en del genom åren, men dessa slår allt annat kan jag lova. http://www.blinfo.se


Ser att det finns demoversioner av dessa...
Håller på att testa en del Windowsprogram i tråden viewtopic.php?f=24&t=393
Tänkte jag kunde ladda ner en demo av något program men vet inte exakt vilken jag ska ta?

Dessutom har jag egentligen ingen lust att fylla i e-post mm då jag bara ska testa för testandets egen skull, vill inte få en massa reklam & tjat om att köpa fullversionen..
Edit: Ah! Man kunde fylla i "dummy" och få hem programmet ändå!
Edit: Verkar inte gå så bra, så där direkt.. Finns dock en Linuxvariant: http://www.blinfo.se/kom-igang-med-bl-ekonomi__13074
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Presentationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster