Tux-sven

Tux-sven

Inläggav tux-sven » mån jan 03, 2011 5:51 pm

Hallå,
Jag heter Sven, är född för drygt 60 år sedan och bor på platåberget Kinnkulle som ligger mellan Götene och Vänern i Skaraborg. Jag har hållit till här på linuxmint.se ett tag, men missat att presentera mig.
Har bl.a jobbat som HW-konstruktör på Televerket (elektroniska abonnentväxlar) och hållit på med testning/testprocesser av SW på Ericsson. Numera är jag mestadeles bara "Linux-lobbyist"

På mitt jobb körde vi UNIX (PDP11), fick därefter PC med nå'n win (3.x?). Därefter kom det STORA lyftet, på Ericsson, det stavas SOLARIS och SPARC!! :D

Tänk er, ett superstabilt UNIX på jobbet och sedan sunkigt Win 98 på min hem-PC... :shock:

Det blev Mandrake, sedan Suse på hem-PC:n (KDE hela tiden) Jag blev lite trött på Suse såsmåningom när jag bl.a. inte kunde få mitt ATI-grafikkort (3650) :twisted: att fungera. Dessutom fungerade inte KDE tillfredsställande längre. 3.5 saknade framtid och 4:n var bara halvfärdig då. Installerade Ubuntu, men kunde inte riktigt tycka om det.
Kollade även Pardus lite.

På Linuxportalen.se nämdes Linux Mint ibland, så det blev till att prova det, Jag blev alldeles fascinerad av att det bara funkade. Inget pillande. Visserligen gick inte mitt grafikkort jättebra i Mint 7 heller, men det funkade i alla fall hjälpligt. Mint 8 fick slutligen mitt ATI-kort att snurra bättre än det någonsin gjort. :)

Jag installerar och håller support på ett 15-tal Linux-datorer i min bekantskapskrets. Det är numera Linux Mint på dessa. Det är enklast för mig - minimalt pillande vid installationen. Ingen efterinstallation av drivers och codecs. :D
Det bara funkar och funkar och....

De som kommer från Win-träsket kan också förstå användarinterfacet och klarar sig nästan helt utan support.

Jag berättar om Linux och Mint för alla möjliga och omöjliga människor jag möter. De blir ofta intresserade och vill veta mer. Droppen urholkar stenen...

jag har även lämnat förslag till min kommun om en övergång mot öppen källkod, med måttligt gensvar. Man bollade över frågan till IT-avdelningen (som naturligtvis är Win-fanboys) De svarade naturligtvis avvisande.

Jag har även medverkat i "Ring P1" och snackat öppen källkod och Linux. Dessvärre klippte de in nå't pucko efter mig som talade om att Linux och öppen källkod var opålitligt. Det gick tyvärr inte att få in något genmäle till detta.

Jag fick för övrigt en trevlig slogan av en kompis i Göteborg: Linux Mint - När Linux smakar som bäst! :D

Jag skriver ibland inlägg på Linuxportalen åxå.

Hare gôtt,

/Sven alias tux-sven
Användarvisningsbild
tux-sven
Ninja
 
Inlägg: 360
Blev medlem: tor nov 19, 2009 9:26 pm
Ort: Götene

Återgå till Presentationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron