Editerad:: 13 Mars 2021
Hejsan.
Mitt namn är Marie och född i mitten av 70talet.. Jag reggade mig här den 1:a mar 2018 när jag började leta efter alternativ till Windows7 som hade sitt EOL 2020. Jag har runt 30års erfarenhet av microsofts operativsystem. Dos, Windows Workstation & Server...
Mitt mål var att hitta ett stabilt Linux system som jag kunde använda primärt online efter Jan-2020 då win10spyware inte är ett alternativ.
En vän tipsade mig om Linux mint och sagt o gjort så blev det installerat på min ena bärbara för utvärdering så jag kunde lära mig hur det fungerade... Detta med mixad lyckad framgång som kan återspeglas i mina trådar här inne. *haha*
Det är inte lätt att börja tänka om, den svåraste utmaningen var att sluta tänka Windows solutions... efter det började det släppa.
Mint 18.3 var starten.. sedan testade jag mint 19 och jag blev lite besviken och började distrohoppa som de flesta säkert gör i början.. Det blev ubuntu.. lubuntu, xubuntu, opensuse, fedora, arch, kali, och lmde. Jag kan ha missat att lista några distros jag provade.
Så nådde jag mitt mål med att inte vara beroende av windows till Januari 2020..... Japp jag gjorde det.
Just nu 2021 använder jag tre primära Linux distros som daily driver, även att jag har Dualboot med win7+win8.1 på tre datorer "ifall att". Debian och Fedora på mina stationära datorer och LMDE på mina bärbara, samt Kali på en bärbar då jag är intresserad av IT-säkerhet & integritet.
Skrivbordsmiljö.. Xfce på alla distros.. Varför xfce?.. Jo den tar minst resurser och skrivbordsmiljön är lixom ointressant, för ingen sitter o beundrar ett OS skrivbord.. nja några kanske gör det... Jag arbetar med program och har flertalet igång samtidigt, så jag ser inte skrivbordet.. så varför ska det då vara grafiskt, flashigt och stjäla massor resurser om man ändå inte ser det. Ett OS ska bara vara osynligt i bakgrunden och gå och gå år ut och år in utan att behöva trixas med.
Nu har det gått tre år sedan jag reggade mig här och började med Linux.. Jag har inte under dessa 3åren grävt aktivt i linux, mer än halva tiden har jag bara använt en dator.
Men jag känner att det är dags att vandra vidare då det är lite för lugnt för mig på detta forumet för att utvecklas och jag känner inte att jag bidrar med något längre på grund av låg aktivitet.
Jag vill tacka alla jag messat med på detta forumet under åren, men speciellt till följande.
Carl-uno ...... memberlist.php?mode=viewprofile&u=2 För ett kalasbra forum som gav mig en bra start i Linuxvärlden.
Mikael ........ memberlist.php?mode=viewprofile&u=3319 För all hjälp, tips&trix jag fått och alla trevliga konversationer.
Jan-Olof ...... memberlist.php?mode=viewprofile&u=114 För all hjälp, tips&trix jag fått och alla trevliga konversationer.
LennartL ...... memberlist.php?mode=viewprofile&u=5689 För all hjälp, tips&trix jag fått och alla trevliga konversationer.
Internet är stort och vem vet, vi kanske springer på varandra på andra sidor på nätet.
Jag tackar för min tid här och jag önskar er alla en kalasbra fortsättning.
Hälsningar Marie