Pentti H

Pentti H

Inläggav Pentti H » fre jan 24, 2020 11:07 pm

Jag började använda Linux kring 2010 efter att i åratal intalat mig själv att det var för svårt och nördigt och jag var för gammal (47) för att ha tålamod att försöka lära mig nåt nytt. Lära sig en massa terminalspråk, nej tack.
Men en dag brast det för mig med Windows när jag för femtielfte gången varit tvungen att installera om den pga. nåt jox som inte fungerade.
Började med Ubuntu då den var den mest kända. Och det stämde som det påstods att man ganska lätt hittade svar på frågor med en sökning. Det kunde man göra med windows också, men det var sån enorm mångfald på svaren så man blev inte så mycket klokare utan fick prova alla. Det var enklare med Ubuntu tyckte jag. I svaren låg oftast kommandot man behövde köra, bara klippa och klistra och problemet löste sig närmast magiskt för en som kom från Windowssfären.

Men sen bytte Ubuntu till Unity som jag bara inte gillade. Började titta på andra distron. Många fanns det, men många var inte så stabila som Ubuntu och var ofta för mig lite för omständiga. Men en stabil sådan var Linux mint som jag gillade för att den den var enklare på nåt sätt (kommer nu inte ihåg exakt vad det var jag tyckte var enklare) Kunde misshandla den ganska mycket och det bara fungerade. Har provat många distron enligt principen att gräset måste ju vara grönare på andra sidan. Lockades till och med tillbaka till Windows när 10:an kom, den var så ljus och vacker (jag är helt oförstående till mörka-teman-flugan som surrar omkring idag, inte minst i Linuxvärlden) och den stabilaste Windows som existerat. Körde den fram till början av förra året då jag återigen tröttnade. Denna gången på att uppdateringarna plötsligt inte fungerade som de skulle. Viktiga uppdateringar vägrade installeras. Då kändes det att det var dags att prova på Linux igen.

Hade inte använt Linux på flera år så man var lite ringrostig, men det gick fort att komma in i Linux-tänket igen. Började med Linux mint, men återigen kändes det att man måste ju testa en massa andra, men föll tillbaka till Mint varje gång. För den är ju så stabil. Närmaste kandidat var deepin linux, för den är så otroligt vacker, ingen distro kan mäta sig med estetiken, arbetet man lagt ner på varje detalj (är väl bara Apple som lägger ner lika mycket arbete på de små detaljerna kan jag tänka) och var stabil faktiskt. Och så gillade jag att det var en "rolling release". Men dels paranoian över att den mer eller mindre står under Kinesiska statens kontroll tog över, dels det faktum att programmen i deras katalog låg så många versioner efter och uppdaterades sällan gjorde att jag återgick till det man kunde lita på.
Pentti H
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: fre jan 24, 2020 7:09 pm

Re: Pentti H

Inläggav Jan-Olof » lör jan 25, 2020 12:39 am

Hej och välkommen!

Intressant att läsa om dina erfarenheter. Ja, det ligger mycket i det där att folk intalar sig att det är "svårt" att t.ex. starta ett program genom att välja det i en meny eller klicka på en ikon. Att de har gjort det på precis samma sätt tidigare tänker de inte på...
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Pentti H

Inläggav Mikael » lör jan 25, 2020 8:45 am

Välkommen!
Vi har ju "träffats" förr vi!
---
LMDE 6 Faye@Mintbox Mini 2 Pro      "from freedom came elegance"
Mikael
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 2714
Blev medlem: lör jan 07, 2012 3:29 pm
Ort: Söråker


Återgå till Presentationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster