Marie SWE

Marie SWE

Inläggav Marie SWE » sön maj 17, 2020 5:49 pm

Editerad:: 13 Mars 2021

Hejsan. :)

Mitt namn är Marie och född i mitten av 70talet.. Jag reggade mig här den 1:a mar 2018 när jag började leta efter alternativ till Windows7 som hade sitt EOL 2020. Jag har runt 30års erfarenhet av microsofts operativsystem. Dos, Windows Workstation & Server...
Mitt mål var att hitta ett stabilt Linux system som jag kunde använda primärt online efter Jan-2020 då win10spyware inte är ett alternativ.
En vän tipsade mig om Linux mint och sagt o gjort så blev det installerat på min ena bärbara för utvärdering så jag kunde lära mig hur det fungerade... Detta med mixad lyckad framgång som kan återspeglas i mina trådar här inne. :lol: *haha*
Det är inte lätt att börja tänka om, den svåraste utmaningen var att sluta tänka Windows solutions... efter det började det släppa.
Mint 18.3 var starten.. sedan testade jag mint 19 och jag blev lite besviken och började distrohoppa som de flesta säkert gör i början.. Det blev ubuntu.. lubuntu, xubuntu, opensuse, fedora, arch, kali, och lmde. Jag kan ha missat att lista några distros jag provade. :roll:

Så nådde jag mitt mål med att inte vara beroende av windows till Januari 2020..... Japp jag gjorde det. :mrgreen:
Just nu 2021 använder jag tre primära Linux distros som daily driver, även att jag har Dualboot med win7+win8.1 på tre datorer "ifall att". Debian och Fedora på mina stationära datorer och LMDE på mina bärbara, samt Kali på en bärbar då jag är intresserad av IT-säkerhet & integritet.
Skrivbordsmiljö.. Xfce på alla distros.. Varför xfce?.. Jo den tar minst resurser och skrivbordsmiljön är lixom ointressant, för ingen sitter o beundrar ett OS skrivbord.. nja några kanske gör det... Jag arbetar med program och har flertalet igång samtidigt, så jag ser inte skrivbordet.. så varför ska det då vara grafiskt, flashigt och stjäla massor resurser om man ändå inte ser det. :roll: Ett OS ska bara vara osynligt i bakgrunden och gå och gå år ut och år in utan att behöva trixas med.

Nu har det gått tre år sedan jag reggade mig här och började med Linux.. Jag har inte under dessa 3åren grävt aktivt i linux, mer än halva tiden har jag bara använt en dator.
Men jag känner att det är dags att vandra vidare då det är lite för lugnt för mig på detta forumet för att utvecklas och jag känner inte att jag bidrar med något längre på grund av låg aktivitet.

Jag vill tacka alla jag messat med på detta forumet under åren, men speciellt till följande.

Carl-uno ...... memberlist.php?mode=viewprofile&u=2 För ett kalasbra forum som gav mig en bra start i Linuxvärlden.
Mikael ........ memberlist.php?mode=viewprofile&u=3319 För all hjälp, tips&trix jag fått och alla trevliga konversationer.
Jan-Olof ...... memberlist.php?mode=viewprofile&u=114 För all hjälp, tips&trix jag fått och alla trevliga konversationer.
LennartL ...... memberlist.php?mode=viewprofile&u=5689 För all hjälp, tips&trix jag fått och alla trevliga konversationer.

Internet är stort och vem vet, vi kanske springer på varandra på andra sidor på nätet. 8-)
Jag tackar för min tid här och jag önskar er alla en kalasbra fortsättning. :D

Hälsningar Marie
Senast redigerad av Marie SWE lör mar 13, 2021 5:56 pm, redigerad totalt 3 gånger.
Marie SWE
 

Re: Marie SWE

Inläggav Marie SWE » lör mar 13, 2021 5:54 pm

Jag har editerat min press och jag tackar för min tid här inne.
Kram till er alla.
Marie SWE
 

Re: Marie SWE

Inläggav Jan-Olof » mån mar 15, 2021 2:39 pm

Det finns ju inga krav på hur aktiv man skall vara. Vi saknar dig förstås och om du skulle känna motivationen öka igen så finns vi här, bara några musklick bort. Du är alltid välkommen!
Jan-Olof
Finansiär och Beskyddare
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis dec 08, 2009 2:07 pm

Re: Marie SWE

Inläggav Osprey » mån jun 26, 2023 3:45 pm

Du må vara Marie och det vet jag (tror att det är).... joanevissst jag är inuxnörd, men bara sedan 35 år eller så.... :D
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Marie SWE

Inläggav Marie SWE » mån jun 26, 2023 5:11 pm

Osprey skrev:Du må vara Marie och det vet jag (tror att det är).... joanevissst jag är inuxnörd, men bara sedan 35 år eller så.... :D

Japp den samma som de andra två forumena.. dock lämnade jag ju ubuntu lika fort som jag dök upp. *hahaha* :lol:
Min stil att skriva är ganska avslöjande. :oops: :mrgreen:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 214
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Marie SWE

Inläggav Osprey » mån jun 26, 2023 7:15 pm

Eeehhh och mer än så....

Hur många fler har kört en (nä inte "kompressormatad" men iallafal) very smallblock på bana tror du...?

Nä inte jag iallafall, möjligtvis bigblock på gatan.... :D :) ;)

(hoppades jag inte avslöjade något otillåtet nu...)

Jag är ju egentligen bara en liten tam "linuxnerd".... :D :D :D
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Marie SWE

Inläggav Marie SWE » tis jun 27, 2023 2:33 am

Osprey skrev:Eeehhh och mer än så....

Hur många fler har kört en (nä inte "kompressormatad" men iallafal) very smallblock på bana tror du...?

Nä inte jag iallafall, möjligtvis bigblock på gatan.... :D :) ;)

(hoppades jag inte avslöjade något otillåtet nu...)

Jag är ju egentligen bara en liten tam "linuxnerd".... :D :D :D

Nopp det var inget otillåtet. ;)
Jag är ganska öppen av mig, förutom att jag inte postar min bostadsadress eller väldigt personliga detaljer öppet. :lol:
Dock är jag väldigt lite aktiv på Linux forum överlag, då jag överväger att återgå till fienden igen. *duckar för stenkastningen* Eller rättare sagt detta är enda Linux forumet som jag är "aktiv" på nu sedan ett halvår eller mer tillbaka. och aktiv är väl synd att kalla det kanske. :oops:
"Linuxnerd" kan vara bra att vara oxå, då alla sorters nördar behövs för att få eländet att funka. Jag är nog mer nätverk o hårdvaru nerd av det lilla som fortfarande existerar i min hjärna mellan slutet av oktober till sista april... Nu sommartid är det sommarbilen som är nörderiet. :lol:
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 214
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Marie SWE

Inläggav Osprey » tis jun 27, 2023 11:12 pm

Öppen eller hit och dit... :D

Du är Marie som jag känner hit och dit och din bostadsadress är ungefär lika ointressant som Windows... ;) (oj, hoppade jag över trösklarna nu..??)

Någon fiende finns inte eftersom Windows redan är besegrat och MS t.o.m implementerat bash....

Sök på nätverk och operativsystemskärna, så hittar du nog mig och vill du prata hårdvara och digitalteknik så går det bra med. Även om jag inte kan alla nu existerande produkter... (så nördig är jag inte) :D
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Marie SWE

Inläggav Marie SWE » fre jun 30, 2023 5:27 pm

Osprey skrev:Öppen eller hit och dit... :D

Du är Marie som jag känner hit och dit och din bostadsadress är ungefär lika ointressant som Windows... ;) (oj, hoppade jag över trösklarna nu..??)

Någon fiende finns inte eftersom Windows redan är besegrat och MS t.o.m implementerat bash....

Sök på nätverk och operativsystemskärna, så hittar du nog mig och vill du prata hårdvara och digitalteknik så går det bra med. Även om jag inte kan alla nu existerande produkter... (så nördig är jag inte) :D

*hahaha* om jag minns rätt så avskyr du windows och övergett det helt.. Men jag har Gevalia ;) så min bostadsadress är nog mer intressant än windows. :lol: *HAHAHA* :lol:
Hårdvara är mer Retro hårdvara.. modern hårdvara är bara tråkig... Jag brukar bara dyka ner i hårdvaruvärlden vintertid, så 1november kan vi prata hårdvara. *haha* .. Jag har inte koll på hårdvara i huvudet heller... varför ska man ha det i huvudet när internet finns. :mrgreen:
Nätverk är mer att jag håller på att förnya mina kunskaper med lite studier, då mina jag har är från mitten 00tal.. så jag blir lite mer modern..... i några veckor iallafall.... med tanke på farten teknikutvecklingen har. :roll:

Bästa windows versionen ever... och det kan då ingen motargumentera om, det är win2008server.. Stabilaste windows systemet genom tiderna utan en massa bloatware o crap. ;) nya win10spyware rolling edition är skräp.. LTSC'n vill jag ha, men Licenserna är omöjliga att få tag på som privatperson.. och regga företag o köpa 4st är ekonomiskt självmord... Så jag jobbar på en 22H Pro ISO att transformera den till LTSC.. Dock börjar jag ifrågasätta mig själv då EOL är slutet 2025.. så jag får nog kanske överväga att modda win11.
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 214
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm

Re: Marie SWE

Inläggav Osprey » fre jun 30, 2023 7:22 pm

Marie SWE skrev:*hahaha* om jag minns rätt så avskyr du windows och övergett det helt.. Men jag har Gevalia ;)
Attans också, jag som tycker att Löfbergs är bäst, eller en mugg med bra the....

Fast nåja, jag har inte övergett Windows helt. Eller jo här hemma har jag gjort det, men på föreningen håller jag liv i en Windows10 (som skulle gå att uppgradera till 11) och här hemma har jag faktiskt en XP i Virtualbox. Men den Windows10:an jag har på föreningen kör mot samma miljö som Mint och den är något så helt vansinnigt mycket långsammare. Trots att allt ligger via NTFS eller dropbox....

Marie SWE skrev:så min bostadsadress är nog mer intressant än windows. :lol: *HAHAHA* :lol:
bryr mig väl inte om den förrän något eventuellt skulle hända...

Marie SWE skrev:Hårdvara är mer Retro hårdvara.. modern hårdvara är bara tråkig... Jag brukar bara dyka ner i hårdvaruvärlden vintertid, så 1november kan vi prata hårdvara. *haha* .. Jag har inte koll på hårdvara i huvudet heller... varför ska man ha det i huvudet när internet finns. :mrgreen:
Jag höll på med att löda och etsade kretskort i ugnen en gång i tiden, men bryr mig inte något speciellt om det nu... ska jag ha något, så går jag t.ex ut på nätet eller Klell&Co och söker...

Det går inte att bygga så mycket själv nu längre, eller rättare sagt... det mesta finns redan att köpa färdigt till ett lägre pris....

Marie SWE skrev:Nätverk är mer att jag håller på att förnya mina kunskaper med lite studier, då mina jag har är från mitten 00tal.. så jag blir lite mer modern..... i några veckor iallafall.... med tanke på farten teknikutvecklingen har. :roll:
Jag har jobbat massor med nätverk, främst TCP/IP, men även X.25 och DECnet. Mycket med kommunikation mellan olika nätelement som t.ex datorer och televäxlar ("mediation" heter det i det fallet).

Marie SWE skrev:Bästa windows versionen ever... och det kan då ingen motargumentera om, det är win2008server.. Stabilaste windows systemet genom tiderna utan en massa bloatware o crap. ;)
Jag tyckte att XP var rätt ok, sedan kom Vista och kvaddade alltihop....

Marie SWE skrev:så jag får nog kanske överväga att modda win11.
Nu börjar det låta intressant, men kanske inte win11, utan snarare 95 eller något sådant så... Det var ju det som Dave Cutler (från DEC) gjorde en gång i tiden, när han skapade NT....
Osprey
Ninja
 
Inlägg: 149
Blev medlem: fre maj 30, 2014 3:33 pm
Ort: Falkenberg

Re: Marie SWE

Inläggav Marie SWE » lör jul 01, 2023 3:54 am

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:*hahaha* om jag minns rätt så avskyr du windows och övergett det helt.. Men jag har Gevalia ;)
Attans också, jag som tycker att Löfbergs är bäst, eller en mugg med bra the....

Fast nåja, jag har inte övergett Windows helt. Eller jo här hemma har jag gjort det, men på föreningen håller jag liv i en Windows10 (som skulle gå att uppgradera till 11) och här hemma har jag faktiskt en XP i Virtualbox. Men den Windows10:an jag har på föreningen kör mot samma miljö som Mint och den är något så helt vansinnigt mycket långsammare. Trots att allt ligger via NTFS eller dropbox....

Marie SWE skrev:så min bostadsadress är nog mer intressant än windows. :lol: *HAHAHA* :lol:
bryr mig väl inte om den förrän något eventuellt skulle hända...

Marie SWE skrev:Hårdvara är mer Retro hårdvara.. modern hårdvara är bara tråkig... Jag brukar bara dyka ner i hårdvaruvärlden vintertid, så 1november kan vi prata hårdvara. *haha* .. Jag har inte koll på hårdvara i huvudet heller... varför ska man ha det i huvudet när internet finns. :mrgreen:
Jag höll på med att löda och etsade kretskort i ugnen en gång i tiden, men bryr mig inte något speciellt om det nu... ska jag ha något, så går jag t.ex ut på nätet eller Klell&Co och söker...

Det går inte att bygga så mycket själv nu längre, eller rättare sagt... det mesta finns redan att köpa färdigt till ett lägre pris....

Marie SWE skrev:Nätverk är mer att jag håller på att förnya mina kunskaper med lite studier, då mina jag har är från mitten 00tal.. så jag blir lite mer modern..... i några veckor iallafall.... med tanke på farten teknikutvecklingen har. :roll:
Jag har jobbat massor med nätverk, främst TCP/IP, men även X.25 och DECnet. Mycket med kommunikation mellan olika nätelement som t.ex datorer och televäxlar ("mediation" heter det i det fallet).

Marie SWE skrev:Bästa windows versionen ever... och det kan då ingen motargumentera om, det är win2008server.. Stabilaste windows systemet genom tiderna utan en massa bloatware o crap. ;)
Jag tyckte att XP var rätt ok, sedan kom Vista och kvaddade alltihop....

Marie SWE skrev:så jag får nog kanske överväga att modda win11.
Nu börjar det låta intressant, men kanske inte win11, utan snarare 95 eller något sådant så... Det var ju det som Dave Cutler (från DEC) gjorde en gång i tiden, när han skapade NT....

Löfbergs lila drack jag förr.. dock måste jag väl erkänna att jag köpte det för att paketet var lila. :oops: :lol:

Linux är rappare än win10, det kan ingen förneka i varken windows eller linux sfären.... dock går det få win10 rappare än vad det är out of the box med att slita ur 40% av maginnehållet.. nackdelen är att man bryter vissa funktioner i windows så man behöver tredjepartsprogram för filsökning osv. :?
Modda win95.. då får du ju skriva om hela källkoden.. Bättre o nyttja nyare o skriva om mindre... Men jag kan inte programmering som du redan vet, så det kanske är mindre att skriva i äldre.... Men jag har faktiskt kommit över källkoden till NT4, win2000, XP och win7. då den spreds på darknet efter stora microsoft intrånget. Så det skulle ju vara skojigt att skriva om win7 till modernare tappning och bättre säkerhet.. Kanske byta ut NTFS till ZFS för raid eller ext4 eller Btrfs.
Kunde inte du lite C och C++ ;) ;) ;) ;)

Det äldsta i nätverk jag pysslat med var hemma 94 med coax lan, vad attan hette det protokollet jag använde då, det står still och jag är för lat att fuska med att slå upp det. :lol: .. Sedan gick jag på Eternet med TCP/IP mitten 95.. sedan kom jag in på Cisco's arena först runt 04/05.. Men jag höll mest på med hårdvaran så jag var aldrig inne o rota i servrarna.. Någon brandvägg/gatway o switch blev det ju att konfigurera någon enstaka gång för att återställa Vlans för VoIP intranet S2S-VPN o skit.. Jag minns typ hälften efter jag gick in i väggen slutet 2019 Men jag har ett collapsed core nätverk här hemma för att försöka hålla kunskaperna vid liv o testa lite saker..

XP-SP3 gillade jag och jag kör XP fortfarande på en laptop som får jobba som printer-server, så jag slipper ha stora servern igång 24/7 Men XP är inte vidare säkert och det behöver lite handpåläggning för att bli stabilt.. ioförsig behöver alla win-system det. :lol:

När jag moddar 10+11an så är det mer att jag manipulerar systemet och byter ut eller tar bort komponenter(filer) skriver om i registret och sådana saker.. så det är ju på "amatör nivå".. Fast det går inte göra mycket mer då win10's källkod inte är läckt.. så det går ju inte programmera om det på kärn/komponent nivå.

Så här rent har jag fått 10an än så länge, "still a work on progress though"
Dock kör jag den i VM nu medans jag labbar så några extra processer försvinner på bare metal install.. Men nere på 41 och 0 diskanvändning och CPUn dippar på 1-2%.

Jag vågar nog säga att detta är nog ett ganska "rent" system. 8-)
win10_pro_or_enterprise_ltsc.png
win10_pro_or_enterprise_ltsc.png (116.47 KiB) Visad 2499 gånger


clean_win10pro.png
clean_win10pro.png (113.25 KiB) Visad 2502 gånger
Marie SWE
Ninja
 
Inlägg: 214
Blev medlem: tis jan 31, 2023 6:30 pm


Återgå till Presentationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst